Akoustisch glas

DaVince

Nieuw hier
23 mrt 2025
4
1
1
Beste allemaal,
Ik heb mij zojuist aangemeld op het forum. Op dit moment rijd ik een Honda Insight uit 2019 waar ik met veel plezier in rijd, maar heb toch besloten op zoek te gaan naar een vervanger. Reden, onderhoudskosten lopen gezien de leeftijd op, en na 10 jaar in deze auto te hebben gereden ook wel weer tijd voor iets anders. Ik rijd 15k per jaar, de helft in NL, overwegend kleine ritten, de rest een paar keer per jaar naar Frankrijk, enkele reis 1200km. Voornamelijk het laatste brengt wat nadelen aan het licht van de Insight, iets te veel herrie bij 130km/h en met mijn lengte van 1.93m een ietwat oncomfortabele zitpositie.. Daar ik redelijk vaak wat keyboards/synths mee moet nemen voor repetities/optredens is een sedan niet handig voor mij. Op mijn shortlist stond dus een CT200H, maar internet geeft aan dat voor langere personen een UX een betere keuze is. Ik rijd meestal alleen of met z'n 2'en dus de ruimte op de achterbank is minder belangrijk.
Mijn vraag. Ik zie dat sommige, maar volgens mij niet alle, UX modellen gelaagd glas in de zijruiten hebben om de cabine wat stiller te maken. Is dit bij alle UX modellen, of alleen vanaf een bepaald uitrustingsniveau? Ik kan hier helaas niets over vinden. Het gaat mij om de modellen van 2019-2021.
Een Mark Levinson sound system heeft mijn voorkeur, maar volgens mij is het standaard systeem al stukken beter dan wat ik nu in mijn auto heb.
Mijn zoektocht is begonnen, erg grote kans dat ik over een tijdje hier kan melden dat ik een member of the club ben;)

Van akoestisch glas heb ik geen verstand, maar neem je keyboards even mee als je een proefrit gaat maken.
De kofferbak van de UX is niet erg ruim.

Lamisafe glas, dat zoek je. Bijna iedere LS heeft dat in de deuren. Staat op het logo in het glas.
Maar of dat ook in de UX zit?

Welkom op het forum. Denk dat 2019 eerder 2009 moest zijn en dan ga je een stap vooruit met nieuwere stillere hybride techniek. Mijn vorige IS300h had ook dikkere voorste zijramen dan achter. Heb het idee dat het met de UX ook zo is, hoor geen windgeruis. Zou het vanmiddag even opmeten.Met de achterbank plat passen er wel synths. in. Elektr.stoelen kunnen best laag. Waar woon je ?
Mvg,

Ik zou de CT toch nog niet meteen wegstrepen als kanshebber.
Als mijn stoel in de achterste stand staat kan ik nog maar net bij de pedalen (en ik ben 1.80m)
Mocht je een Mark Levinson uitgerustte CT vinden dan kan ik je vertellen dat je zeer mooi geluid hebt

Welkom op het forum. Denk dat 2019 eerder 2009 moest zijn en dan ga je een stap vooruit met nieuwere stillere hybride techniek. Mijn vorige IS300h had ook dikkere voorste zijramen dan achter. Heb het idee dat het met de UX ook zo is, hoor geen windgeruis. Zou het vanmiddag even opmeten.Met de achterbank plat passen er wel synths. in. Elektr.stoelen kunnen best laag. Waar woon je ?
Mvg,
Oeps, 2019 moet idd. 2009 zijn. Ik woon in Hellevoetsluis. Idd is het de bedoeling dan een gedeelte van de achterbank te klappen. Qua ruimte moet het wel lukken. De Insight is ook niet zo groot.

Hellevoetsluis is leuk, maar te ver om even mijn UX uit te proberen. Ps: zij ramen voor en achter zijn toch even dun. Achterbakinhoud is slechts 320L, maar met achterbank plat 1231L en met dat privacyglass ziet niemand wat liggen.
Mvg,

Ps: zij ramen voor en achter zijn toch even dun.
De dikte zegt niks, Lamisafe is drielaags glas, twee flinterdunne glasplaten met daartussen kunststof isolatie. Op de kopse kant van het raam kun je het net zien. Je moet gewoon kijken of onderstaande tekst "Lamisafe" op het glas staat. (Foto is van mijn vorige LS)

Lamisafe.jpg

Nooit geweten dat van de Lamisafe.. op mijn RX hebben de zijruiten voor ook de tekst LAMISAFE en de achterste zijruiten de tekst TEMPERLITE. Overigens zijn de LAMISAFE ramen niet te breken met een lifehammer volgens de ANWB, dus ontsnappen in een noodgeval moet dan door een achterraam.

• Leuk
Waarderingen: Rayminidas
Nooit geweten dat van de Lamisafe.. op mijn RX hebben de zijruiten voor ook de tekst LAMISAFE en de achterste zijruiten de tekst TEMPERLITE. Overigens zijn de LAMISAFE ramen niet te breken met een lifehammer volgens de ANWB, dus ontsnappen in een noodgeval moet dan door een achterraam.
Zie hier een filmpje over gelaagd/gelamineerd glas

Zie hier een filmpje over het inslaan van gelaagd glas: je moet dan maar niet gaan zwemmen met de wagen, want je komt er gewoon niet meer uit. Bij een ongeval waarbij je bewusteloos bent geraakt dan zal de brandweer -denk ik- direct gaan knippen.

• Leuk
Waarderingen: snorlax
Hallo en welkom! Hopelijk ben je snel onderdeel van de Lexus “familie”.

Persoonlijk ben ik geen fan van de UX, maar ik begrijp je punt als het gaat om de ruimte. Zelf rij ik nu al 7 jaar een CT: eerst een 2011-model en de laatste jaren een 2017 Luxury Line, met alles erop en eraan. Het enige wat ontbreekt, is het schuifdak (gelukkig).

Ik ben 1,90 m lang en kan in de achterste stand de pedalen niet bereiken, dus sluit de CT niet meteen uit.

De wegligging is goed, terwijl de UX veel meer deint. Mijn man en ik beschouwen de UX beiden als de “goedkopere” versie. Binnenin is er veel plastic en het kraakt meer dan de CT. Vooral de deurpanelen en de armleuningen hebben hier last van.

Vaak krijg ik een UX mee bij een beurt, en iedere keer valt het me op: het is donker, er is veel plastic en bijna geen (nep)leer of mooie stiksels te vinden. Aangezien onze CT zo goed is aangekleed, valt dit direct op.

De kofferbak is erg klein. Als de hoedenplank dicht is, past er zelfs geen rechtopstaand flesje Spa Blauw in. De CT biedt meer ruimte, zelfs zonder de bank neer te klappen. Ik heb er zelfs complete verhuizingen mee vervoerd.

Kortom, mijn advies: ga langs de dealer en rijd in beide auto’s. Weeg je keuze zorgvuldig af. Luister ook naar het Mark Levinson-systeem. Al ben ik van mening dat je dit systeem echt moet leren koesteren en begrijpen. Het gaat niet om de hoeveelheid bass of wattage, maar om de zuiverheid van het geluid. Het systeem is perfect gebalanceerd. Na een tijdje hoor je tonen en klanken die je anders nooit zou opmerken. Zorg ervoor dat je de juiste tools gebruikt: ikzelf luister via iPhone en Spotify, maar dan wel bekabeld (geen Bluetooth of AUX) en op de hoogste bitrate. Ik zou het liefst via CD of Android met Tidal luisteren, maar ik ben geen fan van Android. ;-)

De ML wordt per model aangepast. In mijn herinnering was de ML in bijvoorbeeld een CT wel heel erg fraai.
meerdere eigenaren gesproken die het geluids systeem slecht vonden, ik heb het in mijn LS ook afgekoppeld (al is dat wel al op leeftijd en zijn de speakers niet meer wat ze nieuw waren, hoe het nieuw klinkt in de LS430 weet ik niet, nu met Boston Acoustics speelt het zuiverder en op hoger volume dan de ML ooit had kunnen doen)