Alternatieve bougies voor Denso / NGK?

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Ik ben mijn auto aan het voorbereiden op een beurt met o.m. distributie en groot onderhoud dat ik bij een bevriende / offici?le monteur last doen (geen beun).

Bougies pak ik gelijk mee en zie bij de "Tips & Tricks" alleen DENSO PK20TR11 of NGK BKR6EKPB11 staan (totaal 2 types dus).

Een beetje googelen leverde echter een site op met mogelijke alternatieven, maar gezien de kennis hier denk ik dat andere merken een no-go zijn?
http://www.sparkplug-crossreference....SO_PN/PK20TR11

http://www.bogijn.nl/zoeken/artikelnummer

http://www.bogijn.nl/onderdelen/842/lexus/4690/gs-uzs161-jzs160/9563/300-t3/bougies

In het brommer-verleden wel eens wat negatieve Champion ervaringen gehad, dus dat blijft dan toch tussen de oren zitten :)
Op aanraden van GPS-10 kies ik in principe dus DENSO PK20TR11 (of NGK BKR6EKPB11) maar heeft iemand al eens een vd andere geprobeerd?

Waar zijn deze O R I GI N E E L (!) goedkoop te bestellen, ik zie prijzen van 10,00 excl. tot 23,00 excl....BTW per stuk.
Dat is dus nogal een verschil bij een totaal van 6 stuks voor de 6 cylinder motor ;)
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Ik heb een tune-up setje in de US besteld ,zit alles in kabels van ngk OEM fit en denso iridium plugs ook OEM incl alle filters distributie kappen enz , via eBay
ik dacht dat je de bougies elke 100k hoeft te vervangen , dus ga daar niet op bezuinigingen

en jij hebt geluk met je V6 , ik heb er 8 nodig :D
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Wat SC zegt, interval is dermate hoog dat de kosten per kilometer te verwaarlozen zijn t.o.v. een goedkopere die mogelijk niet dat kilometrage aan kan. Er zijn leveranciers hier op het forum waar je met korting kan bestellen.
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
ik dacht dat je de bougies elke 100k hoeft te vervangen , dus ga daar niet op bezuinigingen

en jij hebt geluk met je V6 , ik heb er 8 nodig :D

Of om de 3 jaar, corrosie vd elektroden enzo. Dat is volgens vele garage normen. Qua km stand kunnen de iridium bougies al veel langer mee omdat ze minder slijten.
Bougies zijn ook een van de meest belangrijke onderdelen vd. Auto, zo zie je maar weer dat er bij veel getunede auto's zelfs betere bougiekabels worden gebruikt om alles uit de ontsteking te kunnen halen(minder/geen misfires) .

Dit betekent niet per direct dat normale bougies slecht zijn, maar enkel minder goed. Met platinum of iridium bougies heb je een betere/sterkere vonk omdat de tip van de elektrode vaak kleiner is.
En bij een normale bougie niet, materiaal van een normale bougie slijt ook veel sneller waardoor je een grotere gap krijgt, de vonken zwakker worden of kan leiden dat het niet/minder vonkt. Dan kom je dus weer terug dat je ze eerder moet vervangen.
Dus mijn persoonlijke mening is dat besparen op bougies niet verstandig is.
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
THX voor het meedenken allemaal!

Ik was sowieso niet van plan een andere dan Denso of NKG te bestellen, maar de andere opties vielen me op...

AS Motorsport is inmiddels wel wat duurder geworden en reageert idd niet op PM, wel was het tel. contact erg positief.
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Of om de 3 jaar, corrosie vd elektroden enzo. Dat is volgens vele garage normen. Qua km stand kunnen de iridium bougies al veel langer mee omdat ze minder slijten.
Bougies zijn ook een van de meest belangrijke onderdelen vd. Auto, zo zie je maar weer dat er bij veel getunede auto's zelfs betere bougiekabels worden gebruikt om alles uit de ontsteking te kunnen halen(minder/geen misfires) .

Dit betekent niet per direct dat normale bougies slecht zijn, maar enkel minder goed. Met platinum of iridium bougies heb je een betere/sterkere vonk omdat de tip van de elektrode vaak kleiner is.
En bij een normale bougie niet, materiaal van een normale bougie slijt ook veel sneller waardoor je een grotere gap krijgt, de vonken zwakker worden of kan leiden dat het niet/minder vonkt. Dan kom je dus weer terug dat je ze eerder moet vervangen.
Dus mijn persoonlijke mening is dat besparen op bougies niet verstandig is.
Het principe van de zwakste schakel. Het iridium voordeel wordt snel teniet gedaan zonder je kabels ook op hoger niveau te brengen. Zoals SC400nl al meldt pak een afgestemd setje of bouw het zelf zo op.
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Zijn dat soort setjes ook gewoon in NL te koop?

Moet wel zeggen dat ik bij kabel (hifi en tv) gewend ben aan een hoop bla bla.
Is er aanwijsbaar verschil te merken en zo ja, waarin dan?
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Als set niet voor mijn althans ,maar als ik in Nederland alleen de kabels besteld had was ik net zo veel kwijt als de hele set OEM uit de US
premium shoppen ;)
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Moet wel zeggen dat ik bij kabel (hifi en tv) gewend ben aan een hoop bla bla.
Is er aanwijsbaar verschil te merken en zo ja, waarin dan?
Sommige audio/video meuk is inderdaad marketing > Beats oorkleppen.
En je heb ook de real deal, bijv Mark Levinson en dan bedoel ik niet dat speelgoed die sommige van ons in de auto hebben maar de echte hi-fi voor thuis.

In hoeverre dat aan te kunnen tonen is denk ik op alleen de testbank misschien zichtbaar.
En zoiets is ook afhankelijk van je auto/blok en vele factoren en omgevingsvariabelen.
 

fastatje

Heel actief
1 jun 2014
562
48
28
Ieder materiaal heeft zijn eigen karakteristiek qua geleiding, of wil iemand dat ontkennen?. Je gebruikt ook geen tuinslang om je luidsprekers aan te sturen, het klinkt natuurlijk overdreven maar is het in wezen niet. Het ene koper is ook het andere niet (structuur, vervuiling e.d. ) tevens is bijvoorbeeld zilver beter in geleiding van hogere frequentie's en koper beter in lagere, daarnaast is koper oxide isolerend (daardoor is zuurstof arm koper langer van hoge kwaliteit) en zilver oxide juist beter geleidend, ik kan zo nog wel even doorgaan .... Er is helaas ook een hoop Bla Bla , maar die producenten / verkopers lopen vanzelf tegen de lamp.
Ik heb met name de hele hype rondom interlinks e.d. mogen meemaken, (en getest) je kunt je voorstellen dat een kabel van belang is bij kleine stromen (denk aan een MC-element) en dat bij hoogspanning weer andere kwaliteiten een rol spelen (isolatie waardoor minder verliezen en snelheid).
Meten daarentegen zegt ook niet alles, een goede buizen versterker klinkt nog altijd veruit het meest muzikaal maar geeft slechte meetresultaten,

Let wel! ik heb het over 25 ? 30 jr geleden, dus nog voor het merendeel analoog.
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Wat is de conclusie Fasatje, alleen de bougies vervangen?

Ik heb mijn buizen versterker bij toeval spelend naast een dure set in een hifi winkel gehad.
Komt er een binnen en luistert ff, wil een flink bod doen op mijn buizenversterker, dus dat zegt genoeg over nieuw is niet altijd beter :)
 

Rowi

Actief
22 feb 2011
355
5
0
Heb ooit wel is een Engels tune bedrijf gezien die alles op de dyno deden testen en Iridium 2sparks gaven 1,5pk winst en iets afgevlaktere kromme...... ten opzichte van orgineel.
Zo hadden ze ook filter, filter en box en uitlaat van fsport;)
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Iridium is bij vanaf fabriek , daarom gaf ik dat aan die hebben een lange levensduur , ik heb ze onlangs dus vervangen bij 150 k km en de oude waren vlgs mij de originele , volgens het schema was het bij 100k mile nodig

lang verhaal kort , blijf bij OEM je zal ze waarschijnlijk niet meer hoeven te vervangen
 

fastatje

Heel actief
1 jun 2014
562
48
28
Heb ooit wel is een Engels tune bedrijf gezien die alles op de dyno deden testen en Iridium 2sparks gaven 1,5pk winst en iets afgevlaktere kromme...... ten opzichte van orgineel.
Zo hadden ze ook filter, filter en box en uitlaat van fsport;)

!,5 pk is pak'm beet 1% (negatief heel ruim genomen) van het totaal vermogen, Waar heb je het over? dit zijn dus de bla bla verhalen, tank een knappe benzine en je hebt meer winst....