'Altezza-mod', de mistlichten als extra remlichten

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Jurgen

Actief
26 dec 2013
164
5
0
Beste forumfanaten,

Op internet zwerven op diverse sites te how-to's hoe je de mistlichten van de IS200/IS300 laat functioneren als remlichten.
Het komt er kort op neer dat dit ook zo bij Altezza's functioneert en zoiets staat natuurlijk erg cool, en geeft een hele hoop remlichten (wellicht wat veiliger).

Ik kom er door middel van de zoekfunctie niet helemaal uit of dit wettelijk zo mag. In ieder geval heb ik geen zin om elke keer aangehouden te gaan worden.

Wellicht weten jullie het,

Groetjes

Hi Jurgen,
Ik kom elk jaar door de keuring ermee en heb de auto ook zo geimporteerd, zonder dat er specifiek aangegeven is dat het alleen voor de Altezza geldt. Naar mijn beste weten is dit geen enkel probleem, anders was ik allang van de weg afgehaald. Ook zijn er meerdere leden die jaren geleden al met deze mod rondreden.
Gr

@HermanB

De Altezza remt met vijf lichten, je krijgt dus zo'n uitstraling:
brakelights2.JPG

remlichten blijven bestaan... en ja, je komt gewoon door de keuring met die verlichting.. heb ze ook op mn Altezza en al 2 keer door de keuring gekomen...

Volgens mij mag het niet als je de wet strikt neemt. Zie ook hier (60% regeling): http://apkexperts.nl/verlichting/201...e-60-regeling/

Sowieso wijkt het af van de functie waarmee de lampen destijds zijn bedoeld en waarmee een type goedkeuring is verkregen. Als ik me niet vergis dan behoren remlichten 1 geheel te vormen, zonder teveel onderlinge afstand.

Dat gezegd, als alles goed functioneert, dus ook mistlampfunctie en geen lampje op je paneel gaat branden bij remmen (mistlicht), dan is de kans dat je hierop wordt aangesproken nogal klein.

Er staat bij Tips & Tricks ook een howto: http://vb.lexusforum.nl/forum/model...-how-to-mistachterlamp-naar-dimlicht-remlicht

Hartelijk dank voor alle toelichting(en), we gaan eens kijken of we er iets moois van kunnen maken. Desnoods met een schakelaartje om het circuit weer 'normaal' te laten werken