Auto geeft weerstand na wisselen van baan

MrHappy

Nieuw hier
26 sep 2021
3
3
3
Sinds kort een IS300h (2017). Prima auto alleen merk ik dat bij het wisselen van rijbaan de auto weerstand geeft nadat de auto op de andere rijbaan is en je het stuur recht wilt zetten. Net alsof je ergens door heen moet drukken. Merkte dit pas in Duitsland en Italië bij snelheid boven de 120 km. Weet iemand wat hier aan de hand is?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.117
4
824
113
Zoals Arno zegt, LKA of LTA. Waarschijnlijk geef je geen richting aan bij het wisselen van baan en de auto wilt je dan "terugduwen". Die enkele keer dat ik geen richting aangeef voel ik dat ook in m'n stuur. (maar ik ben geen BMW rijder dus ik geef 99.9% van de tijd richting aan, behalve bij calamiteiten zoals het snel ontwijken van iets.)
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator en Arno

MrHappy

Nieuw hier
26 sep 2021
3
3
3
@Arno, @Higgie, dank voor jullie reacties. Ik begrijp hoe Lane assist werkt. Dat is volgens mij niet aan de hand: Ik wijzig van
- rechterbaan naar linkerbaan er naast door naar links te sturen: Geen weerstand en
- kom dan op de nieuwe baan: Geen weerstand en
- als ik DAN het stuur terug stuur naar rechts om weer rechtdoor te gaan (dus binnen die nieuwe baan), Echt Weerstand (waar je doorheen moet duwen)

Als het Lane assist is, dan zou je verwachten:
- bij het wijzigen van baan: Weerstand
- op de nieuwe baan komen: Geen weerstand
- terugsturen om auto rechtdoor te laten gaan op de nieuwe baan: Geen weerstand

Wat zou er anders aan de hand kunnen zijn?
 

Arno

Hoort erbij
15 aug 2020
88
35
18
Je bent niet de enige, heb ff gegoogled


Deze persoon heeft de boel vervangen
 

MrHappy

Nieuw hier
26 sep 2021
3
3
3
Dankjewel Arno voor je reactie. Dit is inderdaad precies wat ik bedoel. Goed dat jij dit heb kunnen vinden - was zelf ook al het zoeken geweest maar vond niets. Met deze info kan ik terug naar de garage. Hopelijk heb ik nog garantie