automaatbak spoelen ?

wilcom2005

Actief
12 jul 2009
473
97
28
de mijne heeft 218.000 km gelopen ..is 16 jaar jong...heeft het zin en/ of is het verstandig om de automaatbak preventief te laten spoelen ? ik heb geen klachten over het schakelen nu trouwens maar wil het onderhoud gewoon zo goed mogelijk doen. iemand evt nog een aan te bevelen adres ?
 
Mijn eerlijke advies: niet spoelen. Ik heb meer bakken kapot gespoeld zien worden, dan bakken ineens kapot zien lopen door 'oude' olie. Het is sowieso een beetje een doorgeslagen handel geworden dat spoelen of powerflushen, ieder bedrijf doet het tegenwoordig. Echter zijn er daadwerkelijk maar weinig bedrijven die dit écht goed kunnen.

Als je preventief wat wil doen: drain and fill.
 
de mijne heeft 218.000 km gelopen ..is 16 jaar jong...heeft het zin en/ of is het verstandig om de automaatbak preventief te laten spoelen ? ik heb geen klachten over het schakelen nu trouwens maar wil het onderhoud gewoon zo goed mogelijk doen. iemand evt nog een aan te bevelen adres ?
Het hangt van het type automaat af. Als het een automaat is met een koppelomvormer zal de olie regelmatig zeer warm worden, bij een CVT ligt de gebruikstemperatuur duidelijk lager. Een "ouderwetse klassieke" automaat kun je dus beter af en toe verversen. Bij een 16 jaar oude klassieke automaat zal dat verversen waarschijnlijk nog wel redelijk eenvoudig mogelijk zijn en nut hebben.

Moderne automaten zijn vaak niet meer eenvoudig te verversen en de leverancier vindt dat ook niet meer nodig. Als ze voorzien zijn van een koppelomvormer kan verversen echter af en toe best nodig zijn (zeker bij veel rijden met een paardentrailer, in de bergen, met een caravan etc.).

Bij CVT's speelt het allemaal veel minder.

Na 218.000 km zou ik gewoon verversen overwegen, als dat redelijk simpel is uit te voeren. Aftappen en verversen kan bij sommige bakken een tamelijk ingewikkeld gedoe zijn om vervolgens weer het correcte oliepeil terug te krijgen. Het correcte niveau is voor de levensduur van de bak erg belangrijk, zowel te veel als te weinig is niet goed.

De volgens Toyota/Lexus te gebruiken olie voor de automaat is overigens anders dan wat andere fabrikanten voorschrijven. Het is duidelijk dunner en het is dus zaak bij verversen je daaraan te houden. Ik zou dus de originele Toyota gebruiken - en niet een of ander ander produkt dat pretendeert voor een hele reeks fabrikanten geschikt te zijn. De viscositeit van "universele automaatolie" is hoger dan Toyota wil en dat zou tot hogere temperatuur kunnen leiden.

Spoelen zie ik meer als een laatste redmiddel als de automaat al allerlei kuren vertoont. Het is een goedkoop alternatief voor een volledige revisie en zal mogelijk soms nog tijdelijk helpen - voldoende lang om de auto van de hand te doen.