Automatische verlichting.

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Petervs

Nieuw hier
4 jul 2025
3
11
3
Goedenavond forumleden,

Ik heb een vraag over de automatische verlichting van mijn Gs300 van 2008.
Ik vind dat hij sneller aan mag gaan, of misschien wel altijd.
bij regenval overdag gaat hij niet automatisch aan en zou dat dan wel willen.
Is dit af te stellen of anders te programmeren ?
En ja, je kunt hem ook handmatig aanzetten, maar daar heb ik geen automatische stand voor.

Beste Peter,

Ik weet niet of je dit met TIS (werkplaats tool van Toyota/Lexus) dit proces kan versnellen of de drempelwaarde van de hoeveelheid licht op de sensor kan verlagen om sneller over te schakelen. De vertraging is natuurlijk op basis van 20 jaar oude techniek, maar ongetwijfeld ook bewust dusdanige vertraging ingebouwd dat hij niet als een knipperlicht gaat functioneren bij bijv. lamellen aan begin van een tunnel of de schaduw van bomen.

De meeste customization in TIS ligt meer op gebied van hoelang de interieurverlichting blijft branden bij het sluiten van de deuren.
Integrale veiligheidssystemen zoals verlichting lijkt mij daar niet helemaal in te passen volgens de conservatieve filosofie van Toyota/Lexus.

Ik heb een iets jongere GS (20212) maar ik ben ook niet tevereden met het inschakelgedrag. De sensor reageert op de hoeveelheid licht, en weet prima te onderscheiden tussen dag en nacht. Bij schermering, regen of mist wordt het een stuk moeilijker en kan het zijn dat het licht te laat aan gaat of daarna te lang blijft branden. Het inrijden van een tunnel blijkt ook iets te moeilijk - de verlichting gaat pas aan als je al 50 meter de tunnel in bent en gaat ook pas weer uit als je al 100 m de tunnel weer uit bent.

Mogelijk dat inmiddels met nieuwere auto's het allemaal wat beter (in de zin van zoals je als bestuurder zou willen) werkt, maar ik heb me inmiddels aangewend om wanneer ik denk dat het verstandig is de instelling van automatisch naar aan te verstellen of omgekeerd.

Dat heet hysteresis, als dat er niet in zit zou het licht bij iedere schaduw of zonnestraaltje meteen aan of uit gaan. Oftwel een vertraging, maar goed dat dat erin zit...

Regen en mist blijft altijd wel een dingetje is mijn ervaring.
De hoeveelheid licht is dan wellicht voor de sensor nog wel genoeg maar het is in die situaties wel gewenst dat het dimlicht aangaat.
Gelukkig kan je het dan altijd nog wel handmatig bedienen, de mens blijft altijd nog eindverantwoordelijke voor alle (verkeers-)situaties.

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me
Goedenavond forumleden,

Ik heb een vraag over de automatische verlichting van mijn Gs300 van 2008.
Ik vind dat hij sneller aan mag gaan, of misschien wel altijd.
bij regenval overdag gaat hij niet automatisch aan en zou dat dan wel willen.
Is dit af te stellen of anders te programmeren ?
En ja, je kunt hem ook handmatig aanzetten, maar daar heb ik geen automatische stand voor.
Zoals eerder gezegd door collega’s; een dealer kan dit voor je instellen. In het verleden was dit service omdat een factuur maken en de betaling afhandelen meer tijd kost dan het werk daadwerkelijk uitvoeren. Verwacht geen heel groot verschil overigens..

Beetje off-topic maar ik heb zelf altijd licht aan als ik auto rij; dat doe ik dan handmatig: starten, licht aan, gordel om. Daarmee heb ik ook geen last van de niet goed genoeg werkende auto-stand.

Misschien ouderwets? Je bent - ook overdag - beter zichtbaar voor tegenliggers maar ook linksplakkers op snelwegen.

Beetje off-topic maar ik heb zelf altijd licht aan als ik auto rij; dat doe ik dan handmatig: starten, licht aan, gordel om. Daarmee heb ik ook geen last van de niet goed genoeg werkende auto-stand.

Misschien ouderwets? Je bent - ook overdag - beter zichtbaar voor tegenliggers maar ook linksplakkers op snelwegen.
Op zich wel een goed idee, echter ben ik weer de nerd die dan vindt dat mijn dashboard Led's te lang onnodig branden en die zijn gevoelig voor uitvallen bij de oudere Lexus. Dus ik doe ze alleen aan bij bv. regen of mist.

Heb wel eens gekeken om dag rij verlichting stripjes in te bouwen, maar dat past gewoon niet op een LS en is dan gelijk niet meer origineel.

Met dit weer (30+ graden en felle zon) raad ik af om overdag met de dimlichten aan te rijden, de zon verwarmd de LED's én de LED's worden van zichzelf ook heet. Dit komt de levensduur niet ten goede....
Helaas kun je niet zomaar de LED's vervangen maar moet er een nieuwe koplamp in $€£. (De mijne kosten €3500.-- per stuk bij de dealer, $2400.-- bij Lexuspartsnow.)

• Wow
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en quattrootje
Is er dan ook NIETS meer in dit leven eenvoudig :cry:

Ik dacht trouwens dat LED-lampen juist veel minder heet worden dan halogeen of xenon... zal wel niet kloppen dan.

Ergo: voortaan alleen maar routes uitstippelen op tijdstippen met de zon achter de auto of hoogstens 15 graden daarvan afwijkend. Word onze planning voor de reis naar Italië volgende week een beetje anders. Hoe ga ik dat mijn vrouw uitleggen...

Overigens heb ik de dashboardverlichting standaard laag (niet fel, hoe zeg je dat) branden. Dat is dan wel weer een opsteker!

• Haha
  • Geweldig
Waarderingen: Lexus4me en Bobusa
Ik dacht trouwens dat LED-lampen juist veel minder heet worden dan halogeen of xenon... zal wel niet kloppen dan.
LED lampen zijn geen gloeilampen, dat eerst.
Er zit geen gloeidraadje in of een gasontlading zoals bij Xenon die echt bloedheet kunnen worden, tot honderden graden.
LED's zijn halfgeleiders, gewoon diodes en mogen niet te warm worden net als transistoren en IC's (chips) in een computer. Daarom zit er ook een koelblok op.
Boven de 90 graden gaat de levensduur sterk achteruit bij halfgeleiders.

Overigens kunnen LED's ook behoorlijk warm worden hoor, ik pak mijn huisverlichting niet zomaar vast...

Hmm dat wist ik dus niet nee...

Ik weet nog dat mijn LS400 voor de snelheidsmeter, toerenteller en zo kleine TL-buisjes had. Ik heb me er altijd druk over gemaakt of ze niet stuk zouden gaan, mega duur feestje. Is uiteindelijk nooit gebeurd gelukkig.

Dat is het ook een beetje, overal zorgen over hebben (helaas aard van het beestje) beneemt een hoop plezier.

Dus gewoon lekker knallen door DE met de lampen aan 😇 .

EDIT: ik ga hem op AUTO zetten, revolutionair en ook om weer on-topic te gaan (y)
Yes dat is hem! Dank u!

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Die units worden intern van zichzelf al dusdanig warm, dat externe temperatuur/invloeden weinig invloed meer kent. Gewoon lekker rijden, met of zonder dimlicht.