Banden vraag

riejo

Nieuw hier
21 mrt 2015
9
0
1
Hallo allemaal,
Heeft iemand ervaring met de bandenmaat 205-60-16 ipv 205-55-16
Die ik als standaard op mijn ct200h uit 2013.

Ik heb gelezen dat het comfortabeler rijdt en dat de km afwijking mininaal is.

Fijne dag.
Joop

Ik doe dit al jaren met mijn LS-sen, de auto wordt merkbaar comfortabeler. De snelheidsmeter gaat wel iets minder aangeven, gewoon even checken met een GPS app voor je telefoon. En die minimale extra hoogte van de wang zal echt geen problemen geven met aanlopen of zo.

Als je een bandenmaat kiest met een iets hogere hoogte/breedte verhouding passend op dezelfde velgmaat, gebeuren er een aantal dingen. De band zal meer lucht bevatten, waardoor je al bij een iets lagere bandenspanning toch al voldoende draagvermogen hebt en de zijkanten zullen iets flexibeler zijn. Beide zullen het veercomfort ten goede komen.

Als negatieve punten kun je merken dat het overhellen in bochten iets toeneemt, de stuurprecisie iets afneemt en de snelheidsmeter iets te weinig aan geeft omdat de omtrek van de iets hogere band iets groter is.

Waarschijnlijk zul je het resultaat als aangenaam ervaren (meer comfort), tenzij je rijdt als iemand die ralleyaspiraties heeft.

Ik doe dit al jaren met mijn LS-sen, de auto wordt merkbaar comfortabeler. De snelheidsmeter gaat wel iets minder aangeven, gewoon even checken met een GPS app voor je telefoon. En die minimale extra hoogte van de wang zal echt geen problemen geven met aanlopen of zo.
Dit zal je in eerdere berichten hebben gepost wellicht, maar welke maat had je op je LS 600h? Uitgaande van de standaard 19" velgen?

Dit zal je in eerdere berichten hebben gepost wellicht, maar welke maat had je op je LS 600h? Uitgaande van de standaard 19" velgen?
Oh mijn LS 600h stond op 21" wielen. En ja, ook daar zaten een maatje te hoge banden onder, die platte banden zijn leuk als je 20 bent...

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me
Zou het niet kunnen dat dit juist gunstig is voor de snelheidsmeter? Bij zo'n kleine stap omhoog in de bandenmaat zou het zomaar kunnen dat je kilometer teller de daadwerkelijke snelheid aangeeft, ipv de 6-7% sneller dan werkelijk die ik ervaar met mijn CT 200h, met de normale bandenmaat dus. Ik kan me voorstellen dat ook het benzineverbruik dan exact klopt op de verbruikmeter, wanneer ik nu 1:24 0rij is het daadwerkelijke verbruik aan de pomp meestal 1 kilometer per liter minder (1:22.7-1:23 werkelijk, wanneer de meter 1:24.0 aangeeft).

• Leuk
Waarderingen: Raine