banden

Henricus

Nieuw hier
23 jul 2022
10
2
1
Sinds enkele maanden rij ik in een Lexus NX300h. Prachtige auto, maar ik vind dat de banden (Yokohama Bluearth) erg veel lawaai maken. Ik overweeg om een ander merk te kopen. Heeft iemand hier ervaring mee? Ook denk ik dan aan de aanschaf van een all weather band.
 

Johno

Actief
23 jan 2022
460
204
43
Zojuist de Yokohama Bluearth voorbanden laten vervangen door de de Goodyear Efficientgrip 2 suv. Het eerste gevoel is erg goed, stuurt aanzienlijk lichter en beter, voelt comfortabel aan, en lijkt een stuk stiller. Nog geen afstand gereden, dus of het verbruik gunstiger wordt is even afwachten.
Natuurlijk begrijp ik dat ‘oudere banden‘ op alle bovenstaande punten slechter scoren, maar toch.. Als ook het benzineverbruik gunstiger wordt, wat ik wel verwacht, dan zijn de banden hun geld sowieso wel waard.
Binnenkort zal ik nog wat meer laten weten als er wat kilometers gereden zijn.
Dat zal een wereld van verschil zijn👍
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik heb vergelijkbare ervaringen met de Vredestein Quatrac 5 banden die ik er sinds kort onder heb liggen. Stil ook, zijn ze.
Verbazend hoe een nieuwe band de auto kan transformeren.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Nee, allevier zijn vervangen.
Voor was het profiel matig en achter waren de banden inmiddels op. Ik prefereer hetzelfde rubber rondom.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
579
1
376
63
Schopje omhoog, ik ben wel benieuwd naar de ervaringen met de verschillende banden aangeschaft onder met name de NX natuurlijk, maar andere ervaringen lees ik ook graag 😊👍
 

Lexy

Actief
17 mrt 2023
134
69
28
Onder mijn lexus 350h zitten michelins pilot sport 4 suv 235\50 20” . Op bepaalde type wegdek / asfalt geven ze wel geluid door, en op andere wegen hoor je totaal niets. De orginele runflats zijn door louwman onderuit gehaald. Waarschijnlijk waren deze qua geluid toch niet helemaal ‘je van het’.
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

Timon

Nieuw hier
12 jul 2023
20
25
13
Blue earths op 19 juni vervangen door Goodyear efficiënt grip suv 2. Wat een verschil!!!

Gegalm is werkelijk indrukwekkend gedaald naar nagenoeg geen afrolgeluid meer!! ( afhankelijk van soort asfalt, maar is te verwaarlozen.

Maat:225x 60x 18 H
Spanning: voor en achter 28 Bar

Bandenspanning is met dit model en zijn gewicht echt key. 2,5 is echt te laag. 2,7 is al beter maar ik houd het toch op 2,8.

Deze band heeft een wat ‘bollere wang’ en kan wat mij betreft best een klein tikje hogere spanning gebruiken. Vandaar 2.8. Stuurt prima en niet te hard over hobbels .

Verbruik is ook gedaald van 14,3 naar 15,1. Toch mooi meegenomen.

Verdeling: ( rustige rijder)
35% stadsverkeer
30% autoweg ( 60- 80 km p uur
35% snelweg ( 70% 100km p uur rest 120/130 km p uur) cruise control bijna altijd aktief.

Wilde dit graag delen omdat deze auto dat echt verdiend.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.121
4
833
113
Hoe oud waren jouw "blue Earths", waren het all seasons? runflat? en hoeveel profiel hadden ze nog? Nieuwe banden rijden eigenlijk altijd lekkerder, want zachter rubber.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
696
620
93
Blue earths op 19 juni vervangen door Goodyear efficiënt grip suv 2. Wat een verschil!!!

Bandenspanning is met dit model en zijn gewicht echt key. 2,5 is echt te laag. 2,7 is al beter maar ik houd het toch op 2,8.

Deze band heeft een wat ‘bollere wang’ en kan wat mij betreft best een klein tikje hogere spanning gebruiken. Vandaar 2.8. Stuurt prima en niet te hard over hobbels .
Sinds autobouwers verplicht zijn om een enkele bandenspanning op te geven (met wat variatie voor rijsnelheid en/of beladingsgraad) moet je de aanbeveling voor de bandenspanning niet meer al te serieus nemen. Tot in de zeventiger jaren gaven autofabrikanten de bandenspanning op voor bepaalde banden (merk en type) en dat kon, afhankelijk van de bandenleverancier best wel uiteenlopen, omdat de autofabrikant zelf ervoer dat de ene band qua stugheid en weggedrag duidelijk van een ander merk en type band verschilde, ondanks dezelfde maat. Sinds de autofabrikant een sticker moet plakken met een voor alle banden in een bepaalde maat dezelfde spanning, is die informatie niet meer beschikbaar. Er is nu slechts een enkele aanbeveling die geldt voor alle banden in dezelfde maat - waarbij dus geen rekening meer wordt gehouden met de verschillen in opbopuw van verschillende banden. Praktisch betekent dit dat je nu zelf moet uitvinden welke spanning het fijnst rijdt. Het geven van een enkele aanbeveling voor alle banden heeft als voordeel dat iedere chauffeur weet welke minimumspanning nodig is. De autofabrikant kiest daarbij meestal voor de meest comfortabele spanning, de auto stuurt meestal een stuk "strakker" bij een iets hogere spanning.
 

Timon

Nieuw hier
12 jul 2023
20
25
13
Dit waren zomerbanden uit 2021 met voor ongeveer 3mm en achter 4,5 mm. Het zit verschil zit hem echt in de band. Yokohama en dit geval de blue earth’s zijn nou eenmaal wat ( stijvere) lawaaierige banden. Zeker niet slecht maar niet mijn keuze. Lawaaierige banden op een stille auto vind ik echt een no go.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Farah

Lexy

Actief
17 mrt 2023
134
69
28
Een band die op auto X stil is, kan op de auto Y toch tegenvallen. Of zie ik dat verkeerd?
Bij de bandenlabels zie je vaak de DB’s vermeld en de A, B of C klasse. Zijn banden die beide 70 db en klasse B gelijk aan geluidproduktie onder de auto? Ik vind het toch een puzzeltje als je nieuwe banden onder een auto wil leggen.
 

Lexy

Actief
17 mrt 2023
134
69
28
Het zou mooi zijn als je banden kon “passen”. Bijv. een 3 tal uitkiezen en proberen en dan de stilste aanschaffen.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
579
1
376
63
Mijn NX staat dus ook op die Yokohama's, maar dat zijn volgens mij nog de banden waar hij in 2017 op uit de fabriek is gerold in Japan....als ik de DOT-code mag geloven iig. Herrieschoppers zijn het......:eek:
Ze zijn nog niet op maar dit najaar gaan ze eraf, ik wil een all seasons maar ik weet nog niet welke, ik neig (weer) naar de Michelins vanwege eerdere goede ervaringen met die band maar ik heb me er verder nog niet in verdiept.

Wat ik me afvraag is of er écht een als SUV-band aangeduide band onder moet, of is dat klets om een band duurder te maken? Ik zou me er alles bij voor kunnen stellen....
 

Timon

Nieuw hier
12 jul 2023
20
25
13
Dat zou idd mooi zijn. Maar dat is niet hoe hoe banden gekocht worden. Ik heb eerst wat prio’s gemaakt en daarna wat reviews gelezen en op een gegeven moment een besluit genomen. Normaal Michelins en nu Goodyears beide premium merken. Ben uitermate tevreden!
Mijn NX staat dus ook op die Yokohama's, maar dat zijn volgens mij nog de banden waar hij in 2017 op uit de fabriek is gerold in Japan....als ik de DOT-code mag geloven iig. Herrieschoppers zijn het......:eek:
Ze zijn nog niet op maar dit najaar gaan ze eraf, ik wil een all seasons maar ik weet nog niet welke, ik neig (weer) naar de Michelins vanwege eerdere goede ervaringen met die band maar ik heb me er verder nog niet in verdiept.

Wat ik me afvraag is of er écht een als SUV-band aangeduide band onder moet, of is dat klets om een band duurder te maken? Ik zou me er alles bij voor kunnen stellen....
Suv’s worden ( in Europa) de laatste jaren meer en meer verkocht. Ook de hybride types en elektrische (die weer wat zwaarder wegen en andere banden nodig hebben) SUV benaming hoeft zeker niet maar ik vind het wel een teken banden en engineering. De Michelins crossclimate2 heb ik ook gehad en zijn ook heel goed bevallen , stil dat zeker ook ( niet zo stil als de Goodyear efficiënt grip2 SUV), ivm kans op paar dagen gladheid per jaar mijn 2e keus.
 
Laatst bewerkt:

Timon

Nieuw hier
12 jul 2023
20
25
13
Hoe oud waren jouw "blue Earths", waren het all seasons? runflat? en hoeveel profiel hadden ze nog? Nieuwe banden rijden eigenlijk altijd lekkerder, want zachter rubber.
Dit waren zomerbanden uit 2021 met voor ongeveer 3mm en achter 4,5 mm. Het zit verschil zit hem echt in de band. Yokohama en dit geval de blue earth’s zei jn nou eenmaal wat ( stijvere) lawaaierige banden. Zeker niet slecht maar niet mijn keuze. Lawaaierige banden op een stille auto vind ik echt een no go.
 

Timon

Nieuw hier
12 jul 2023
20
25
13
De meeste gebruikers gebruiken de NX voor op asfalt, als je echter ook naast de gebaande wegen rijdt zou je daar je bandenkeuze op moeten aanpassen.. Een site die ik zelf regelmatig raadpleeg met betrekking tot banden is Tyre Reviews. Dit is een Engelse site waarbij allerlei soorten banden in verschillende categoriën worden getest. Ook kijken ze hier naar rolweerstand, geluid, brandstofgebruik etc. Onderstaand een link naar een test van banden voor SUV's.:

Het ziet er naar uit dat mijn banden komende zomer ook vervangen moeten worden, ik zelf ga dan zeer waarschijnlijk voor de Goodyear Efficientgrip 2 SUV.

Succes.
Deze site heb ik ook geraadpleegd. Super! Goed advies en dus opgevolgd. Uitermate tevreden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno