Bandenmaat configureren Lexus NX

Rino

Nieuw hier
31 dec 2024
1
0
1
ik heb all season banden 235/55/18” gemonteerd op mijn Lexus NX 2020, maar de snelheid en de km komen nu niet meer overeen. Kun je dit configureren bij de Lexus 300H NX 2020n. Er zaten zomerbanden op 225/60/18”.

Op internet vind je verschillende sites die het voor je kunnen berekenen.
Het heeft te maken met de afrolomtrek van de banden, ik heb de maten van jouw banden ingevuld en dit is er uitgerold.
Er is een afwijking van -1,62% wat acceptabel is. De meeste bandenleveranciers hanteren een marge van 2%.

Afrolomtrek calculator  MVWautotechniek.nl.png

Volgens mij bedoelt Rino of je dit ook ergens in kan voeren in de auto zodat je teller weer correct werkt.
(denk het niet want dan zou Lexus risico lopen als jij verkeerd instelt en je boete's krijgt)

• Leuk
Waarderingen: Higgie
@sanookh je hebt gelijk (y)
Gezien de minimale afwijking is het de vraag of het zin heeft om dit te kunnen wijzigen in de auto.
De GPS-satellieten, radarcontrole-apparatuur en flitscamera’s van de politie, de gps op je mobiel en auto, etc. hebben allemaal een foutmarge.
Tussen 0-100km is 3 km/u harder toegestaan, dat is 3%,daarboven kan je beboet worden.
De afwijking vanwege het bandenverschil is 1,62% dus ruim minder dan 3 %.
Kijk als je standaard 5 km/u harder rijdt dan toegestaan, zal de wijziging/configuratie in de auto niet helpen om boetes te voorkomen.

Laatst bewerkt:
@Rino
Allereerst welkom op ons onvolprezen forum.
Begrijp je vraag maar snap het probleem niet echt.
Snelheidsmeters in geworden personenauto’s wijken wijken per definitie af omdat ze niet geijkt zijn.
Ik hanteer de KISS methode.
De app ‘Waze’ op m’n beetje slimme telefoon geeft m’n ‘real-time’ onze GPS snelheid aan.
Staat die op bijv. 100 dan kijk ik op m’n digitale snelheidsmeter om te zien wat de afwijking is.
Momenteel is m’n onboard snelheidsmeter een 5km/u te enthousiast.

Enne o ja,

we hebben een speciaal voorsteltopic voor de nieuwkomers en foto’s van je pride & joy worden ook zeker gewaardeerd.

• Leuk
Waarderingen: Timo_87 en Bobusa