Als bandenspanning wordt voor de 18'' 235/45 banden van een 2012 GS Luxury Line opgegeven 2,4 bar in koude toestand zowel voor- en achterwielen bij alle snelheden tenzij er sneller wordt gereden dan 210 kmh met 5 personen en maximale belading. In dat geval dient de bandenspanning van de achterbanden te worden verhoogd tot 2,7 bar. Die aanbeveling wordt niet specifiek voor een bepaald merk en type band aangegeven.
Vroeger was het gebruikelijk dat ook bandenleveranciers aanbevelingen gaven voor door hun geleverde banden en die aanbevelingen weken vaak in gerinte mate af, zowel in absolute waarde als in de verhouding tussen de aanbevolen spanning tussen voor- en achterband. Daarnaast gaven ze ook vaak een spanning op voor zowel koude banden (niet meer dan 5 km of een kwartier gereden) of warme banden. In het laatste geval beval men een wat hogere spanning aan die dan ook weer per bandenfabrikant en bandentype varieerde (0,1 tot 0,3 bar meer).
Inmiddels zijn de opgaven van bandenfabrikanten volledig identiek aan die van de autofabrikant - de verschillen tussen verschillende fabrikanten en bandentypen zijn verdwenen. Heeft iemand enig idee waarom de oorspronkelijke "nauwkeirigheid" nu wordt weggelaten? Voort dat voort uit de verplichting op de auto de spanning op te geven? Of is het gewoon kostenbeparing voor de bandenleverancier?
Mijn eigen ervaring met de aanbeveling van de autofabrikant en de af fabriek aanwezige banden (Bridgestone Turanza ER33) is dat de aanbeveling niet optimaal is. Het stuurgedrag is een beetje wollig - en het wordt beter als je de voorbanden op 2,55 bar en de achterwielen op 2,6 bar houdt. (koud). Daarmee verandert het karakter van een lichte en irritante neiging naar onderstuur naar neutraal en bij hogere snelheden naar een zeer lichte mate van overstuur.
Hoe zijn jullie ervaringen met de meest optimale bandenspanning qua stuurprecisie en neiging naar onder- of overstuur?
Vroeger was het gebruikelijk dat ook bandenleveranciers aanbevelingen gaven voor door hun geleverde banden en die aanbevelingen weken vaak in gerinte mate af, zowel in absolute waarde als in de verhouding tussen de aanbevolen spanning tussen voor- en achterband. Daarnaast gaven ze ook vaak een spanning op voor zowel koude banden (niet meer dan 5 km of een kwartier gereden) of warme banden. In het laatste geval beval men een wat hogere spanning aan die dan ook weer per bandenfabrikant en bandentype varieerde (0,1 tot 0,3 bar meer).
Inmiddels zijn de opgaven van bandenfabrikanten volledig identiek aan die van de autofabrikant - de verschillen tussen verschillende fabrikanten en bandentypen zijn verdwenen. Heeft iemand enig idee waarom de oorspronkelijke "nauwkeirigheid" nu wordt weggelaten? Voort dat voort uit de verplichting op de auto de spanning op te geven? Of is het gewoon kostenbeparing voor de bandenleverancier?
Mijn eigen ervaring met de aanbeveling van de autofabrikant en de af fabriek aanwezige banden (Bridgestone Turanza ER33) is dat de aanbeveling niet optimaal is. Het stuurgedrag is een beetje wollig - en het wordt beter als je de voorbanden op 2,55 bar en de achterwielen op 2,6 bar houdt. (koud). Daarmee verandert het karakter van een lichte en irritante neiging naar onderstuur naar neutraal en bij hogere snelheden naar een zeer lichte mate van overstuur.
Hoe zijn jullie ervaringen met de meest optimale bandenspanning qua stuurprecisie en neiging naar onder- of overstuur?