Bandenspanning GS gen 4

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
693
618
93
Als bandenspanning wordt voor de 18'' 235/45 banden van een 2012 GS Luxury Line opgegeven 2,4 bar in koude toestand zowel voor- en achterwielen bij alle snelheden tenzij er sneller wordt gereden dan 210 kmh met 5 personen en maximale belading. In dat geval dient de bandenspanning van de achterbanden te worden verhoogd tot 2,7 bar. Die aanbeveling wordt niet specifiek voor een bepaald merk en type band aangegeven.

Vroeger was het gebruikelijk dat ook bandenleveranciers aanbevelingen gaven voor door hun geleverde banden en die aanbevelingen weken vaak in gerinte mate af, zowel in absolute waarde als in de verhouding tussen de aanbevolen spanning tussen voor- en achterband. Daarnaast gaven ze ook vaak een spanning op voor zowel koude banden (niet meer dan 5 km of een kwartier gereden) of warme banden. In het laatste geval beval men een wat hogere spanning aan die dan ook weer per bandenfabrikant en bandentype varieerde (0,1 tot 0,3 bar meer).

Inmiddels zijn de opgaven van bandenfabrikanten volledig identiek aan die van de autofabrikant - de verschillen tussen verschillende fabrikanten en bandentypen zijn verdwenen. Heeft iemand enig idee waarom de oorspronkelijke "nauwkeirigheid" nu wordt weggelaten? Voort dat voort uit de verplichting op de auto de spanning op te geven? Of is het gewoon kostenbeparing voor de bandenleverancier?

Mijn eigen ervaring met de aanbeveling van de autofabrikant en de af fabriek aanwezige banden (Bridgestone Turanza ER33) is dat de aanbeveling niet optimaal is. Het stuurgedrag is een beetje wollig - en het wordt beter als je de voorbanden op 2,55 bar en de achterwielen op 2,6 bar houdt. (koud). Daarmee verandert het karakter van een lichte en irritante neiging naar onderstuur naar neutraal en bij hogere snelheden naar een zeer lichte mate van overstuur.

Hoe zijn jullie ervaringen met de meest optimale bandenspanning qua stuurprecisie en neiging naar onder- of overstuur?
 

Blesser

Hoort erbij
24 mrt 2021
43
46
18
Ik merk zelf minder van het verschil in bandenspanning dan in de temperatuur en versheid van het rubber. Die temperatuur verandert vrij snel afhankelijk van rijgedrag, buitentemperatuur, wegdek temperatuur, snelheid, etc, maar ik merk daardoor weinig verschil in hoe de auto rijdt. Bij mij schommelt de druk tussen 2.4 bar koud en 2.7 bar warm, rondom.
Wat wel echt drastisch opvalt is hoezeer de versheid van het rubber uitmaakt voor weggedrag en grip (tractie en zijdelingse grip). Na 4 jaar waren mijn Michelin Pilot Super Sports echt keihard, net gehard polyurethaan (skateboard wielen). Met een nieuwe set PS4S banden was het echt een andere auto. Kortom, druk heeft in mijn ervaring minder effect dan de kwaliteit van de band en het rubber zelf.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
693
618
93
Ik merk zelf minder van het verschil in bandenspanning dan in de temperatuur en versheid van het rubber. Die temperatuur verandert vrij snel afhankelijk van rijgedrag, buitentemperatuur, wegdek temperatuur, snelheid, etc, maar ik merk daardoor weinig verschil in hoe de auto rijdt. Bij mij schommelt de druk tussen 2.4 bar koud en 2.7 bar warm, rondom.
Wat wel echt drastisch opvalt is hoezeer de versheid van het rubber uitmaakt voor weggedrag en grip (tractie en zijdelingse grip). Na 4 jaar waren mijn Michelin Pilot Super Sports echt keihard, net gehard polyurethaan (skateboard wielen). Met een nieuwe set PS4S banden was het echt een andere auto. Kortom, druk heeft in mijn ervaring minder effect dan de kwaliteit van de band en het rubber zelf.
In dit geval gaat het om twee zeer verschillend opgebouwde banden met als gemeenschappelijk kenmerk: zwart, rond en belangrijker: bedoeld voor circuitgebruik en toch net voldoende profiel om er ook mee op de openbare weg te mogen rijden; bij regen doen ze het zeer matig in vergelijking met "normale" banden. Kortom, banden voor een speciale toepassing waarbij de fabrikant bewust voor een heel ander compromis heeft gekozen dan voor gebruik op de openbare weg bedoelde banden. Dat kan met zich brengen dat ze op allerlei zaken heel anders reageren dan "straatbanden". Bij circuitgebruik streeft men meestal naar een zo laag mogelijke bandenspanning (geeft meer grip en dus een hogere bochtsnelheid), om desondanks voldoende stuurprecisie te hebben zijn de wangen vaak aanzienlijk stijver dan voor weggebruik. De keuze van de bandenspanning op een circuit is daarnaast beduidend ingewikkelder dan bij een "goedmoedige straatband" - bij het oplopen van de bandentemperatuur zal men in veel gevallen de bandenspanning verlagen om toch weer voldoende grip te krijgen - een handeling die je bij "straatbanden" beter achterwege laat omdat het ten koste gaat van draagvermogen en veiligheid en leidt tot meer slijtage. Naast Michelin leveren bijvoorbeeld ook Goodyear en Bridgestone een aantal typische sportbanden. Vele mogen daarvan ook worden gebruikt op de openbare weg, maar kennen daar zeker hun beperkingen.
 

Blesser

Hoort erbij
24 mrt 2021
43
46
18
De PSS en de PS4S zijn nog wel reguliere, sportieve, straatbanden en eerste montage van Lexus zelf voor de GS F, bedoeld voor sportief gebruik op normale wegen. De echte circuitband wordt soms ook als eerste montage geleverd, bijvoorbeeld als optie op de Porsche 911 GT3 (RS), en dan heb je het over de Michelin Pilot Sport Cup 2 (R). Dat zijn inderdaad semi-slicks, maar nog wel straatlegaal en niet geheel onbruikbaar in de regen. Maar die zijn voor mijn gebruik ook niet zinvol. De P4S4 is niet zo heel ver van de Bridgestone Turanza serie verwijdert, maar wel inderdaad een slag sportiever. De PS4S doet het zeer goed in de regen.

Misschien een optie voor jouw GS om naar een sportievere band te kijken, zeker als je het verschil tussen overstuur en onderstuur voelt. Dan ben je al een ervaren en gevorderde bestuurder, zullen we maar zeggen, en heb je ook meer baat bij een high-end band. De trade-off is dan wel een wat kortere levensduur, minder comfort, meer afrolgeluid, etc. Maar de P4S4 doet het prima als compromis tussen hardcore circuit (Cup) en niet-sportief regulier straatgebruik (Primacy, Energy Saver).