Beslagen ramen...

Renzo

Nieuw hier
23 nov 2020
22
11
3
Hoi allemaal,

Zoals bij introductie aangegeven ben ik recent overgestapt naar Lexus, specifiek de door mij lang gekoesterde IS 250 F-sport. Ondertussen een paar weken (en nodige km) verder. Heerlijke auto!

Wel vallen mij wat dingen op. Is het bijvoorbeeld normaal dat de ramen zo snel beslaan?

Nu al paar keer overvallen door plotseling beslagen ramen. Dus wanneer ik de auto even parkeer en alles uitzet, en even in de auto wacht (kids/ouders ophalen).....dan beslaan de ramen erg snel. (De beroemde scene uit de film Titanic is er niets bij. :grin::relieved:) Als ik nu even stop/wacht, laat ik de motor maar lopen of laat de blazers aanstaan.

Wellicht zijn dit heel normale aan het huidige seizoen gerelateerde dingen, maar ik ben benieuwd wat ervaringen van andere IS-250 rijders zijn.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Hoi allemaal,

Zoals bij introductie aangegeven ben ik recent overgestapt naar Lexus, specifiek de door mij lang gekoesterde IS 250 F-sport. Ondertussen een paar weken (en nodige km) verder. Heerlijke auto!

Wel vallen mij wat dingen op. Is het bijvoorbeeld normaal dat de ramen zo snel beslaan?

Nu al paar keer overvallen door plotseling beslagen ramen. Dus wanneer ik de auto even parkeer en alles uitzet, en even in de auto wacht (kids/ouders ophalen).....dan beslaan de ramen erg snel. (De beroemde scene uit de film Titanic is er niets bij. :grin::relieved:) Als ik nu even stop/wacht, laat ik de motor maar lopen of laat de blazers aanstaan.

Wellicht zijn dit heel normale aan het huidige seizoen gerelateerde dingen, maar ik ben benieuwd wat ervaringen van andere IS-250 rijders zijn.

Snap ik wel met Kate Winslet in de auto :p

Maar serieus, Heb je dan de airco aan of uit?
met airco aan zijn doorgaans de beslagen ruiten zo weg.

Maar als het buiten koud is, en in de auto warm en vochtig (met de airco uit) dan kan het snel beslaan ja, maar dat geldt voor alle auto's.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Nu al paar keer overvallen door plotseling beslagen ramen. Dus wanneer ik de auto even parkeer en alles uitzet, en even in de auto wacht (kids/ouders ophalen).....dan beslaan de ramen erg snel. (De beroemde scene uit de film Titanic is er niets bij. :grin::relieved:) Als ik nu even stop/wacht, laat ik de motor maar lopen of laat de blazers aanstaan.

Wellicht zijn dit heel normale aan het huidige seizoen gerelateerde dingen, maar ik ben benieuwd wat ervaringen van andere IS-250 rijders zijn.

Als je in de auto blijft als de motor en daarmee ook eventuele ventilatie uit staat, zal na kortere of latere tijd bij lagere buitentemperatuur condens aan de binnenkant van de ruiten optreden. Ik kan me dat nog redelijk goed herinnneren van mijn eerste auto, zo'n 50 jaar geleden :oops: Maar zonder dollen: het is een natuurkundig verschijnsel - koudere lucht kan minder vocht bevatten dan warme lucht en als door uitademen de luchtvochtigheid in het interieur oploopt zal een deel van dat vocht condenseren op de koudste plaatsen in het interieur - en dus op de ruiten. Door ventilatie kun je dat tegengaan of voorkomen, zoals je al gemerkt hebt.

Tot op zekere hoogte hangt dit samen met het seizoen:in de herft en het voorjaar met een al relatief hoge luchtvochtigheid zal het eerder optreden dan in de zomer. En als je tegelijk met vier personen met natte jassen instapt, zal het zeker kunnen gebeuren. Wat echter ook een rol speelt is hoe het ventilatiesysteem wordt bediend en of de auto van binnen goed drogg is. Als je een ventilatiesysteem laat draaien in de stand "recycle" zal de uitgeademde vochtige lucht circuleren en alleen maar vochtiger worden omdat door het ademen steeds meer vocht aan de lucht wordt toegevoegd. Wanneer de lucht gezien de temperatuur vervolgens te vochtig wordt, zal er condens optreden.

Tot zover de onderliggende theorie. Wanneer het ventilatiesysteem op zich goed werkt en correct wordt bediend, zou als je een tijdje condensvrij gereden hebt onder de meeste omstandigheden niet snel condensatie moeten optreden. Anders wordt het als er op de een of andere manier vocht in het interieur kan binnen dringen, bijvoorbeeld via min of meer "vergane" afdichtingsrubbers van deuren en ramen of een schuifdak etc. Een enkel druppeltje regen kan zich dan mogelijk onder de vloerbekleding nestelen en als daar voldoende druppels terecht zijn gekomen zal de vloerbedekking min of meer geheel doortrokken zijn met vocht - met de lucht van "natte hond" als mogelijk bijverschijnsel. Zolang je rijdt kun je dan de zaak nog wel condensvrij houden, maar bij stilstand kan er snel aanslag ontstaan - en bij aan de binnenkant redelijk vuile ruiten (als gevolg van roken bijvoorbeeld) zal dat mogelijk nog wat sneller gaan.

Mijn advies is om eens goed te kijken of de vloerbedekking vochtig is. Dat is niet altijd meteen te zien, maar of er vocht terecht komt kun je bijvoorbeeld zien door tussen uitneembare vloermatten en niet eenvoudig te verwijderen vloerbekleding een oude krant te leggen en dan na een week eens te kijken of die vocht heeft opgenomen - wat doorgaans goed voelbaar is. Mochten die kranten inderdaad aangeven dat er een vochtige atmosfeer heerst, dan wordt het een ingewikkelde zoektocht hoe dat binnen is gekomen.

Hoe dat gedaan kan worden, kun je zien in deze video: https://www.youtube.com/watch?v=O3gAHHRQ3DM (vanaf ongeveer 1 min 30 sex)1:30
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Renzo

Nieuw hier
23 nov 2020
22
11
3
Ik kan me dat nog redelijk goed herinnneren van mijn eerste auto, zo'n 50 jaar geleden :oops:

precies, die herinneringen heb ik ook, waarbij ik nu de hoop had dat 50 jaar auto evolutie dit wel verholpen zou zijn. :):):)

maar inderdaad, serieus:

het viel me op omdat ik dit bij eerdere autos nooit zo had. In principe heb ik altijd de airco aanstaan ja, juist omdat deze vocht onttrekt. Ook heb ik geen natte jassen of paraplu etc in auto. Zelf heb ik ook al aan de vloerbedekking gevoeld, maar niet idee dat er vocht zit. De auto ruikt ook niet muf of inderdaad, ?natte hond?.

ik ga eens kijken naar stand van ventilatiesysteem, en zeker ook eens de tip met kranten onder mat proberen. Ik mag hopen er geen vocht zit...want bij auto van 8 jaar oud/80.000 km zou ik dat wel armoedig vinden :grin:

@henri27/Romke: bedankt voor de tips!
 

UsedLexus

Actief
Sponsor
25 jan 2014
335
1
178
43
wat dikwijls voorkomt is dat de afvoer van het aircowater dicht gaat zitten, dan word de mat achter de stoelen nat, en anders interieurfilter vernieuwen
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
825
1
422
63
Wat usedlexus schrijft heb ik ook wel eens gehad. Het seizoen is er nu ook niet naar dat het goed droog wordt, een lange rit met 20+ graden zal tijdelijk helpen. Maar ik heb er nu meer last van dan andere jaren omdat ik nu amper nog rij. Dus het interieur wordt niet regelmatig opgewarmd.
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Vergeet ook niet de circulator button op (trek de lucht van buiten af) stand te zetten. Als ie op recirculeren staat dan beslaan mijn ramen ook snel in deze tijd van het jaar , heb ook een IS250.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj

Renzo

Nieuw hier
23 nov 2020
22
11
3
:brr::brr::brr:
Ik durf het bijna niet te zeggen...dan wel geef het toe met schaamrood op de kaken: wat Romke en Zjelko al aangaven: de circulator button. Dat was zo voor de hand liggend dat ik zeker wist dat het dat niet was. Zoiets zou mij niet gebeuren. Dus wel:thumbsdown:. De lucht bleef nu in auto circuleren en wordt dan inderdaad alleen maar vochtiger. Stom stom. Dus zeg maar verder niets ;) Maar ook wel blij als dit het is! Dus geen andere oorzaken voor vocht. Althans, ik wacht af of de kranten op vloer (onder matten) droog blijven. Thanks nogmaals voor tips en attenderen op zo iets voor de hand liggends.
 
  • Leuk
Waarderingen: RvD en Bassj

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
:brr::brr::brr:
Ik durf het bijna niet te zeggen...dan wel geef het toe met schaamrood op de kaken: wat Romke en Zjelko al aangaven: de circulator button. Dat was zo voor de hand liggend dat ik zeker wist dat het dat niet was. Zoiets zou mij niet gebeuren. Dus wel:thumbsdown:. De lucht bleef nu in auto circuleren en wordt dan inderdaad alleen maar vochtiger. Stom stom. Dus zeg maar verder niets ;) Maar ook wel blij als dit het is! Dus geen andere oorzaken voor vocht. Althans, ik wacht af of de kranten op vloer (onder matten) droog blijven. Thanks nogmaals voor tips en attenderen op zo iets voor de hand liggends.

Dat was idd zo voor de hand liggend dat ik dat niet eens genoemd heb..
maar de binnen/buiten lucht heeft als t goed is ook een AUTO modus? Waarbij die zelf schakelt.. enfin, airco aan dus, en recirculatie uit dus voor de compleetheid.

Kan gebeuren:grin:
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
:brr::brr::brr:
Ik durf het bijna niet te zeggen...dan wel geef het toe met schaamrood op de kaken: wat Romke en Zjelko al aangaven: de circulator button.

:) Dan moet je zelf toch langzamerhand ook wel een beetje als een vis op het droge in de auto naar lucht hebben zitten happen. Het is mij ook wel eens overkomen - mijn sigaar ging bijna uit bij gebrek aan zuurstof :oops:
 

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Afgelopen vakantie kreeg ik ineens last van flauwtegevoelens na 100 km gereden te hebben.
Gewoon zuurstofgebrek omdat onze Lexus dacht dat recirculatie van de binnen lucht wel goed voor ons zou zijn.
Duurde toch twee dagen voor ik dat in de gaten had.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Afgelopen vakantie kreeg ik ineens last van flauwtegevoelens na 100 km gereden te hebben.
Gewoon zuurstofgebrek omdat onze Lexus dacht dat recirculatie van de binnen lucht wel goed voor ons zou zijn.
Duurde toch twee dagen voor ik dat in de gaten had.

vind ik wel een beetje tegenvallen van Lexus dat ze geen zuurstofsensor hebben ingebouwd :p