Bevindingen nieuwe testrit

Jeroen1000

Nieuw hier
28 jul 2013
8
0
0
Hallo iedereen,

Het bereft hier de gewone niet sport uitvoering.
Na mijn eerste korte testrit even een langere gemaakt van een 3-tal uur. Buiten de kleine opbergvakken in de deuren vooraan en het geheel onbreken hiervan achteraan, heb ik toch iets gevonden dat ik best storend vond.

Ik wou eens polsen of het iemand is opgevallen dat de IS korte snelle stuiterige bewegingen op een vlak stuk weg maakt? De meerzeggende Engelstalige omschrijving is "jitery". Mogelijk ligt het aan de run flat banden met stijve wangen? Misschien is de dealer wel bereid om er een "normaal" setje banden op te steken :hi:
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Van wat ik weet is dat Standaard Bridgestones banden worden gemonteerd en nu met dit weer worden ze kei en kei hard! waardoor je die oneffenheden heel erg goed gaat voelen. Dit zijn helaas voor de europese markt de oem banden. Als je van die harde stugge wand af wil, dan zou je michelins moeten monteren. Hiermee heb je een veel comfortabeler rijgedrag wat ik persoonlijk erg goed bij een lexus vindt.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Als hierboven. Misschien is de druk ook te hoog van de banden. Tijdens de proefrit (zie review forum) viel mij juist op dat korte oneffenheden goed werden weggestreken. Het was toen wel wat warmer.
 

Jeroen1000

Nieuw hier
28 jul 2013
8
0
0
Alan, na een praatje met de dealer moet ik mijn ongelijk toegeven. Het waren geen run flats noch laagprofiel banden. Het leek alleen zo omdat je meer en meer hogere bandwangen ziet bij bv. Mercedes en BMW (wellicht om zuiniger te rijden). Vermoedelijk staan ze op een kleinere velgmaat dan de IS 300h 17".

De dealer zei dat de spanning na controle 0,2 bar te hoog stond. Of hij nu bedoelt dat de banden op 2,7 stonden of op of 2,9 ben ik vergeten te vragen. Standaardspanning is 2,5 bar overigens tenzij je met 5 reist, dan is het 2,5 vooraan en 2,7 achteraan.

Om kort terug te komen op de nerveuze wegligging: ik vond het vooral opvallen op een relatief (in Belgi? kennen we niet veel deftige wegen:))vlakke betonnen baan. Die heeft wat meer textuur dan asfalt. Het leek alsof de auto snelle kleine knikjes maakte. Beetje zoals iemand die je morscode ziet tikken : -). Nu denk ik echt wel dat het aan de banden kan liggen want dat was me tijdens de eerste proefzit zeker niet opgevallen. Ik zou denken dat deze na een 10-tal kilometers gewoon terug soepel worden? Ach er zal altijd iets zijn eigenlijk wil ik hem zo gauw mogelijk voor mijn deur staan hebben:D
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Geen probleem :)

Maar 0.2 bar kan best wel wat impact hebben op het stotterig gedrag, maar vaak worden banden die standaard worden gemonteerd toch vaak Bridgestone of Dunlops. Ik vind ze beide erg goed voor als zomerbanden, maar voor het comfort hoop ik dat je dunlops krijgt :)

Gelukkig kan je met banden nog genoeg kanten op :) eenmaal versleten en je kan andere monteren :)