Bevroren ramen - krassen door zand

Jay_Kay

Actief
18 mei 2011
168
0
0
Zoals zovelen van ons vanochtend, was het weer eens nodig om de ramen (met name het voorraam) te ontdoen van een toch wel vastzittende ijslaag. Een beetje denkend aan het milieu (niet voor niets een hybride auto gekozen :p ), heb ik de auto uit laten staan tijdens het ramen krabben.

Nog een beetje slaperig, en niet beseffend dat auto door de werkzaamheden in de straat redelijk onder het zand zit, kom ik er al rijdend achter dat ik bij het krabben het zand mooi over het volledige voorraam verdeeld heb... Met als gevolg krassen die vooral opvallen als je tegemoetkomend verkeer hebt.

Stom natuurlijk... Zijn er oplossingen te bedenken waarmee de grootste krassen weg te werken zijn of moet ik er maar mee leven? Het is net als met alles, de eerste kras of deuk is het ergste.
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Ik heb het zelf bij een vorige wagen gehad. De gebruikte ijskrabber was beschadigd met als resultaar dat er krassen op de ruit zaten.

Ik heb toen verschillende fora geraadpleegd en ben toen bij Autoglym Car Glass Polish uitgekomen. Daarmee heb ik het enigzins kunnen verbeteren, echter waren de krassen te diep om ze volledig te laten verdwijnen.
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
twcoolen zei:
Autoglym Car Glass Polish
Dat is een goede oplossing als de krassen oppervlakkig zijn. Voor diepere krassen zijn er bedrijven die zich specialiseren in het machinaal polijsten van ruiten. Google is your friend.
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Je hebt inderdaad wat raam polijst wat uitstekend werkt tegen kleinere krasjes. Wel een irritante situatie natuurlijk, maar goed, shit happens ;)
 

The Swede

Actief
16 jan 2012
176
0
0
Goed polijsten, eventueel met een DA machine, en idealiter in een flink warme ruimte en nadat (terwijl) je de verwarming van de wagen voluit op de voorruit zet.

Glas is nl geen vaste stof, maar een vloeistof met superhoge viscositeit. Glas smelt dus niet, i.e. het gaat niet bij een welbepaald temperatuurpunt van vast naar vloeibaar, maar het wordt langzaam zachter.

Die eigenschap moet je gebruiken wanneer je polisht. Veel zachter gaat een raam niet aanvoelen, maar tussen polishen terwijl het -10?C is en een raam dat +30?C is, zit een flink verschil.
 

Jay_Kay

Actief
18 mei 2011
168
0
0
Thnx allemaal voor jullie reacties. Ik hoorde ook vandaag op het werk dat een autoruit een jaar nadat-ie geproduceerd is pas volledig is uitgehard. Ik zal komend voorjaar of begin zomer (net voor de zomervakantie) eens verder kijken naar die polish en de auto flink in de zon zetten... Tijdens de lunch nog even gekeken en de kransjes zijn idd heel oppervlakkig. Dus misschien dat het nog goed komt :)