Bodemreiniging Lexus NX 300H

Hoewel een jonge wagen prima beschermd is tegen water kunnen na een aantal jaren de rubber afdichtingen in connectoren gaan lekken.
Hierdoor kunnen de aansluitingen gaan corroderen en kun je vreemde storingen krijgen.
Mijn advies is dan ook niet te vaak doen.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Hoewel een jonge wagen prima beschermd is tegen water kunnen na een aantal jaren de rubber afdichtingen in connectoren gaan lekken.
Hierdoor kunnen de aansluitingen gaan corroderen en kun je vreemde storingen krijgen.
Dank voor je bericht. Ik wilde de bodem reinigen ivm strooizout. Mijn auto is niet heel jong, is van 2015. Ik lees op internet verschillende verhalen. Maar zo te zien kan het dus geen kwaad zolang het niet te vaak wordt gedaan.

Gewoon even wachten tot de weg weer normaal is en het een keer geregend heeft, dan is het zout weg. Dan pas een programma kiezen die ook de onderzijde reinigt.
Althans, zo doe ik het altijd.

Goh, is dat allemaal zo kwetsbaar? Ik dacht dat dat soort stekkers getest en gecertificeerd werden voor veel zwaarder en langer werk, dan wat de carwash doet. Dus dat houdt zich echt wel een jaartje of 15 en waarschijnlijk wel langer, gezien er nog zat Prius 2 rondrijden.
Wellicht doel je op de aircopompen, waarop (pekel)water bleef staan?

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me en Johno
Hier een twee jaar oude GX van de Car Care Nut.

Zeg nooit "dat kan niet", en het vervelende is dat dit soort storingen altijd veel later de kop op steken.

Niets is 100% waterdicht.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Risico is een beetje kort door de bocht denk ik. Opspattend water in een diepe plas kan theoretisch ook een probleem worden, maar daar moet je allemaal niet te veel over nadenken.

• Leuk
Waarderingen: Ariaa
Dank voor de video, even bekeken, interessant!

Dit specifieke geval lijkt vooral op een slecht ontworpen rubberafdichting of een rubber uit een slechte batch. Ook is het geen oudere auto met rubbers die oud zijn geworden. Er wordt gesproken over winters weer en daar komt dus pekel bij kijken; TCCN spreekt niet over een auto die twee keer per week door de carwash gaat. Maar zelfs pekel is nog niet eens direct een probleem: in Zweden wordt bijvoorbeeld in bepaalde regio's puur pekelwater gebruikt, dat is direct een bijtend goedje dat overal in gaat kruipen. Ook daar blijven connectoren gewoon heel.

Laten we ook objectief blijven: er rijden miljoenen auto's probleemloos jaren en jaren die ook gewassen worden in de wasstraat of waarbij een hogedrukreiniger wordt gebruikt. Dat doet helemaal niks. Die auto's rijden ook door sneeuw en regen. Af en toe een klein beetje zeepwater zal zo'n connector inwendig dus niet slopen, vooral niet als het rubber netjes afdicht zoals het hoort. Zeepwater trekt ook niet direct in een connector, daar is het contactmoment ook weer te klein voor; als dat al zou gebeuren, dan is het zelfs gunstig omdat zulke zeep de dan aanwezige vervuiling neutraliseert.

Corrosie ontstaat door het langere tijd kunnen invreten van vooral bijtend spul. Een regenbui op een weg vol met vervuiling (olie, benzine, diesel, rubber etc. etc.) wordt met een aardige snelheid door de wielkasten geslingerd; dat komt nog eerder in een connector en is bovendien veel vervuilender dan schoon zeepwater.

Laten we onszelf dus niet te bang maken door één video die niet eens spreekt over een wereldwijd probleem door wasstraten. De video lijkt vooral een combinatie van een slecht ontworpen/geproduceerd rubbertje en winterse omstandigheden. :)