Bougies

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Gisterochtend werd ik helaas weer getroffen door een kapotte bobine. Het motortje liep weer op 5 poten, hoewel de OBDII aangaf misfires te hebben geregistreerd op cilinder 2, 3 en 6 (+ P0300 code; multiple misfires over multiple cilinders). Hoewel wat vreemd, heb ik dit eerder meegemaakt, zo'n 5 jaar geleden. Bij de Toyota Dealer werd toen ook misfires over 3 cilinder gediagnostiseerd, echter wel op 1 cilinder veruit het meest, waarvan vervolgens de bobine is vervangen. Vanochtend de nieuwe bobine binnen en na wat puzzel werk bleek cilinder 6 uiteindelijk de boosdoener. Hiervan heb ik de bobine vervangen en het torretje loopt weer als een malle.

Gezien ik afgelopen half jaar aanzienlijk meer kilometers maak, leek het mij verstandig de long-life Denso SK20R11 bougies te vervangen. Bij de (web)shop waar mijn bobines vandaag kwamen heb ik direct ook bougies besteld. Gezien enkel 1 type voor de IS200 staat aangeschreven, ging ik er vanuit dat de webshop deze ook selecteerde. Echter ongevraagd/zonder overleg hebben zij een variant toegestuurd; de Denso SK20P-R13. Dat leek bij mij openen van het pakketje niet de juiste dus heb ik even gebeld. Volgens de verkoper is dit een duurder exemplaar en wordt in veel IS200's gestopt. Het reguliere model was niet op voorraad, dus hebben zij deze meegegeven. Na een korte check op het internet vind ik nergens referenties tussen IS200 en de Denso SK20P-R13. De verkoper gaf aan dat het verschil tussen de R13 en R11, komt door het gebruik van platinum in de R13 en dat dit zorgt voor de grotere afstand (R-nummer). Echter de oude verpakking van de R11 zegt ook te beschikken over een platinum-kop dus zou die theorie niet op gaan. Ik twijfel enorm of ik deze bougies moet plaatsen, of ruilen en opzoek gaan naar SK20R11 bougies.

Wat is jullie opinie/advies?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Raoultjin

Raoultjin

Hoort erbij
9 okt 2013
37
1
8
Ojee Thinlane T, mij te ingewikkeld, maar zo te zien heb jij wel verstand van je onderdelen. Hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen. Succes met de reparaties.
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Je zou een pdf moeten downloaden op de site van Denso, dit heeft (waarschijnlijk) met de gap/afstand te maken van de electrode.
Onder verschillende klimaten/omstandigheden/doeleindes/afstellingen worden bepaalde bougies juist met een grotere of kleinere gap gemonteerd.
Dat wordt dus een beetje googlen. (Dan krijg je het verhaal hete en koude bougies boven water)

Maar niet netjes van de verkoper hoe zij het hebben gedaan. Zonder te vragen of te melden sturen ze je een "betere" bougie. Zit misschien een deel waarheid in. Maar het kan ook zo zijn dat het niet zo is. Of dat de koper specifiek opzoek is naar een bepaald product. En dan is het toch best zuur dat je zomaar wat anders krijgt.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Reeds de Denso website doorgepluisd. Het komt er op neer dat deze bougies niet geschikt zijn. Enkel in 4 cilinder 1.6 motoren in de Avensis en Corolla worden deze geplaatst. Beide type bougies zijn iridium met platinum tips dus zou ik gewoon op zoek gaan van een gap van 1.1mm ipv 1.3mm. Ik vermoed dat de verkoper snel wilde handelen, zonder erg nauwkeurig te zijn. Dat dit betere/duurdere bougies zouden zijn en dat zij ervaring hebben met tal van IS200's die met deze bougies rond rijden lijkt mij een argument (broodje aap) om mijn zorgen te sussen en geen rompslomp van retour te hoeven krijgen.

Inmiddels reactie terug gehad en de juiste bougies komen vandaag of morgen weer binnen. Ze boden direct aan deze alvast toe te sturen. Dat hadden ze mij waarschijnlijk eerder ook al kunnen vertellen...