Brom in is200 automaat

Jules

Hoort erbij
29 jul 2012
49
0
0
Hallo allemaal,

Sinds ik meer rijd merk ik regelmatig een brom / vibratie op die door de hele auto gaat. Het is kort, ca een seconde en lijkt alleen op te treden als de bak uit de lock naar de versnellling gaat.
Ik bedoel dus: je cruist rustig: geeft langzaam gas bij, dan voel je een davering en schakelt de bak terug.
Het is een beetje lastig uitleggen, en het is ook niet iedere keer. Het lijkt ook niet bij een bepaald toerental te gebeuren maar dat kan ik ook neit met zekerheid ontkrachten....

Kent iemand dit fenomeen??

Grtzzz Jules
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Misschien nog even het volgende vermelden:

- km-stand:
- onderhoudsgeschiedenis / verversing ATF?:
- peil dipstick koud/warm:
- wanneer voor het eerst opgetreden:
- auto koud/warm:
 

Jules

Hoort erbij
29 jul 2012
49
0
0
- Km stand 179000
- Bij koude en warme motor
- Al vanaf ik hem heb (gekocht met ong 143 dkm)
- Onderhoudsgeschiedenis: volgens het boekje dealer onderhouden, maar of het het originele boekje is? Verder bij 165 dkm grote beurt gehad. Of ATF olie al eens gewisseld is durf ik niet te zeggen. Heb er wel aan gedacht....


Wat bedoel je met de dipstick? oliepeil blok of bak?

Met vriendelijke groet

Jules
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
bij 165 dkm grote beurt gehad. Of ATF olie al eens gewisseld is durf ik niet te zeggen.
Normaal gesproken zou er dan een controle van- en deelverversing ATF moeten plaatsvinden. Eventueel zou je dit moeten kunnen terugvinden in het onderhoudsboekje of specificatie van grote beurt.

Met dipstick bedoel ik idd de peilstok in de motorruimte van de aut. transmissie. Hierop staat een warm/koud niveau bereik. Mogelijk even controleren of deze op het juiste niveau staat. Dus in bereik 'warm' als de motor op temperatuur is. Teveel of te weinig ATF kan ook van invloed zijn op (soepel) schakelgedrag.

Misschien is het verstandig om eerst de ATF (laatste verversing/niveau) uit te sluiten.
 

Jules

Hoort erbij
29 jul 2012
49
0
0
Is dat het peilstokje dat achter het luchtfilter tegen het schutbord zit?

Woensdag gaat ie weg voor APK, waarschijnlijk zinvol om de ATF olie eens te laten wisselen.....

Het geluid lijkt haast ook wel of de bak heel snel heen en weer schakelt, maar geluiden zijn moeilijk uit te leggen :)
En ik weet niet of een bak wel in staat is zo snel heen en terug te schakelen als dat geluid...

Bedankt voor je reactie

jules
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Moeilijk te zeggen zonder het te 'zien'... ;)

Laten we hopen dat het de ATF is..
Peilstokje idd achteraan schutbord. Succes met de APK en mocht je iets meer weten, dan horen we het graag terug uiteraard!
 

Jules

Hoort erbij
29 jul 2012
49
0
0
Vandaag glansrijk door de APK :mrgreen:

De monteur heeft ermee gereden en is ervan overtuigd dat het geluid op te lossen is door de ATF te vervangen.
Dit is dan ook gebeurd en ik ben benieuwd naar het resultaat. Morgen ga ik haar weer ophalen, moet nog een band verwisseld hebben..

Dit weekend komt er weer zon 600 km bij, dus ik ben benieuwd of het geluid verdwenen is. Ik hou jullie op de hoogte!

Jules
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ging het om een deelverversing of volledige flush?

Keep in mind dat een deelverversing ATF slechts een kleine hoeveelheid ververst (ong. 2 liter). Er blijft dan nog +/- 6 liter oude ATF 'hangen'.. dat kan dus nogal schelen in het uiteindelijk resultaat. Je zou dan eigenlijk een paar keer kort op elkaar zo'n deelverversing willen doen, om zoveel mogelijk te vermengen met de oude vloeistof.
 

Jules

Hoort erbij
29 jul 2012
49
0
0
Heb dit weekend een dikke 600 km gereden. Het brommen is een heel stuk minder, nog maar 2 keer voorgekomen.
Ik ga even navragen of het een deelverversing is geweest of dat ze alles vervangen hebben.

Als het een deelverversing is geweest heeft het in ieder geval al een behoorlijke verbetering gebracht. Het is veel minder vaak dan voor de wissel

Ik hou jullie op de hoogte!

jules
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Idd, een deelverversing kan veel verschil maken. Uit mijn hoofd hoort dat per 60.000 km gedaan te worden, of elke twee jaar. Zelf doe ik het +/- jaarlijks, gelijk met de oliewissel v/d motor.

Een ander belangrijk deel van je aandrijflijn is het differentieel. Overigens is het niet ongebruikelijk dat de keerring hiervan iets gaan zweten in tijd en je vloeistofniveau daalt. Misschien overwegen om deze gelijk mee te verversen.
Hier nog wat meer info over differentieel: viewtopic.php?f=37&t=4491&p=70953#p70953
 

Jules

Hoort erbij
29 jul 2012
49
0
0
Ik heb op de rekening gezien dat er 5 liter ATF gebruikt is..

Dat lijkt me dus een complete verversing van de olie.
Het brommen/trillen/resoneren komt nu veel minder vaak voor dan voorheen maar weg is het niet.

Het diff wil ik na de vakantie eens naar kijken, dan doe ik een beurt aan de auto: olie, filters ed. Dan lig ik toch onder de auto en ga ik eens kijken of ik de diff olie kan verversen.

Ik weet de staat van onderhoud van de auto verder niet, dus wil met en met wel het onderhoudsschema op peil krijgen. Zeker nu ik 4000 km per maand kachel moet het onderhoud gewoon goed gebeuren.

Jules