Cardanplug zit vast

TijsT

Hoort erbij
29 mrt 2011
67
0
0
Mijn LS 430 heeft net een grote beurt gehad bij Lexus Arnhem. Probleem is dat men geconstateerd heeft dat de cardan wat olie lekt, maar dat de plug met geen mogelijkheid los te krijgen is. Het wachten is dus vroeg of laat (hopelijk laat) op een alarmerend geluid dat aangeeft dat de boel droog staat.

Alleen al de materiaalkosten van een nieuwe cardan schijnen ? 4.300 te zijn.

Heeft iemand een creatieve oplossing?
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Goed heet stoken met een gasbrander (mits geen brandbare delen, bijv. rubber of benzineleiding/-tank in de buurt) of met een verfstripper (misschien sowieso thermisch afschermen?).
Met heetstoken heb ik in ieder geval al een hoop van dit soort nare dingen losgekregen.

Ik weet niet of het een imbus is of een bout, maar een lange arm helpt vaak ook.
Let wel op want met een lange arm kan je immens veel kracht uitoefenen waardoor je het ook kapot kan trekken.

Het kan ook zijn dat de lekkage en de niet los te krijgen bout een relatie met elkaar hebben, bijv. dat de bout er scheef in zit (een beunhaas gewoon doorgedraaid terwijl het eigenlijk niet ging) en nu dus olie lekt en er niet meer uit te krijgen is.

Het kan dan zijn dat je de draad achteraf moet (laten) repareren, maar dat is allicht goedkoper dan 4.3k.

(PS. bedoel je niet het differentieel?)
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
TijsT zei:
Mijn LS 430 heeft net een grote beurt gehad bij Lexus Arnhem. Probleem is dat men geconstateerd heeft dat de cardan wat olie lekt, maar dat de plug met geen mogelijkheid los te krijgen is. Het wachten is dus vroeg of laat (hopelijk laat) op een alarmerend geluid dat aangeeft dat de boel droog staat.

Alleen al de materiaalkosten van een nieuwe cardan schijnen ? 4.300 te zijn.

Heeft iemand een creatieve oplossing?

Inspuiten met WD 40 , dit een paar keer herhalen, de tijd geven om het in te laten werken en dan maak je een goede kans dat het alsnog loskomt.

Succes ermee
 

cvvracing

Actief
10 nov 2011
100
0
0
De boel goed warmstoken inbus 10 of 12 op het wringijzer monteren en deze heb je dan wel vrij snel los. Deze komen wel eens vast te zitten omdat er veel garagisten deze nooit vervangen. Volgens lexus zouden deze om de 20000 km moeten veranderd worden. Ben wel eens benieuwd wat voor smurrie daar nog uitkomt :)
 

TijsT

Hoort erbij
29 mrt 2011
67
0
0
Niels_D zei:
Goed heet stoken met een gasbrander (mits geen brandbare delen, bijv. rubber of benzineleiding/-tank in de buurt) of met een verfstripper (misschien sowieso thermisch afschermen?).
Met heetstoken heb ik in ieder geval al een hoop van dit soort nare dingen losgekregen.

Van heestoken zijn ze bij Lexus Arnhem geen voorstander: 'Er zitten ook keerringen bij en als daar iets mee gebeurt ben je nog verder van huis.'

Ik weet niet waar ik op af moet gaan; ik kan zelf de risico's niet goed inschatten.
 

TijsT

Hoort erbij
29 mrt 2011
67
0
0
Niels_D zei:
Ik weet niet of het een imbus is of een bout, maar een lange arm helpt vaak ook.
Let wel op want met een lange arm kan je immens veel kracht uitoefenen waardoor je het ook kapot kan trekken.

Het gaat om een grote imbus, maat 17 of 19. Maar het 6-kantige profiel is flink gesleten, onder meer door roest. De grip schijnt voor een groot deel weg te zijn.
 

TijsT

Hoort erbij
29 mrt 2011
67
0
0
Niels_D zei:
Het kan ook zijn dat de lekkage en de niet los te krijgen bout een relatie met elkaar hebben, bijv. dat de bout er scheef in zit (een beunhaas gewoon doorgedraaid terwijl het eigenlijk niet ging) en nu dus olie lekt en er niet meer uit te krijgen is.

Het kan dan zijn dat je de draad achteraf moet (laten) repareren, maar dat is allicht goedkoper dan 4.3k.

(PS. bedoel je niet het differentieel?)

Nee, lekkage en vastzitten hebben niets met elkaar te maken, zeggen ze. Het is de imbus van de vulplug die vastzit en de lekkage zit aan de voorkant bij de ingaande as aan de keerringzijde.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
TijsT zei:
Niels_D zei:
Ik weet niet of het een imbus is of een bout, maar een lange arm helpt vaak ook.
Let wel op want met een lange arm kan je immens veel kracht uitoefenen waardoor je het ook kapot kan trekken.

Het gaat om een grote imbus, maat 17 of 19. Maar het 6-kantige profiel is flink gesleten, onder meer door roest. De grip schijnt voor een groot deel weg te zijn.

Als je een nieuwe bout kan vinden dan kan je er ook iets oplassen zodat je je grip terug krijgt.
Misschien een idee?
 

TijsT

Hoort erbij
29 mrt 2011
67
0
0
Inmiddels heeft de dorpsgarage het karwei net op tijd weten te klaren: hij stond al voor 70 % droog. Het kostte hem wel uurtje wrikken en proberen, maar dat was het wel waard als je weet dat een nieuwe minstens ? 3.000 kost ...

Wel bedenkelijk dat de dealer je laat zitten en de man op de hoek je uiteindelijk uit de brand helpt...
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Bij die mannen hoeft het niet altijd 'volgens het boekje' te gaan

Garages die veel aan oudere auto's sleutelen hebben genoeg ervaring met dingen die niet los willen :mrgreen: