compressor airco kapot?

• Onderwerp starter Onderwerp starter LHM
  • Startdatum Startdatum

LHM

Hoort erbij
10 nov 2020
31
15
8
Beste leden, Ik ben geruime tijd al in het buitenland voor vakantie en afgelopen maanden begon ik te merken dat er een geluid onder de motorkap kwam echter kon het niet direct plaatsen. Ik heb toen de airco uitgezet en het geluid was weg. Afgelopen week merkte ik dat de bestuurderszijde minder koelde als de passagierskant. Ik heb alle ventilatieopeningen, kleppen ed nagekeken. Interieurfilter schoongemaakt. Verder heb ik geen enkele foutmelding op dashboard gekregen.

Ik ben naar een Toyota garage gereden (Lexus is er namelijk niet). Ze hebben 3 gram freon erin gegooid en vertelde mij dat er miniem verlies was (lekt in de onderste buis).
Ze gaven aan dat ook de compressor kapot was. Nadat het was bijgevuld koelde de auto weer goed en is het geluid weg. Ze kunnen het repareren en moeten eerst de onderdelen bij Lexus bestellen. Ik kan volgens de monteur wel rijden met de auto.

Is het mogelijk dat de compressor kapot is aangezien het geluid weg is
Ik hoor graag jullie visie hierin.

Ik heb een CT200 uit dec 2015

Alvast bedankt.

Dat is vroeg en vrij zeldzaam voor een CT uit 2015. Klinkt als achterstallig onderhoud.

- Laat de compressor testen met een druktest en eventueel uitlezen van de airco-unit via Lexus-software (indien mogelijk).
- Vraag of ze kunnen uitsluiten dat het probleem van de pomp bij de kleppen of de magneetkoppeling ligt.
- Overweeg om preventief te vervangen als je lange ritten voor de boeg hebt of in warme gebieden rijdt.
- of zo laten en regelmatig (tijdig) bij laten vullen, is wellicht de goedkoopste optie.

Dank voor je snelle reactie.
Ze hebben 5 jaar geleden ook al eens alles vervangen (viel toen onder de garantie).
Ik ga er vanuit dat ze een druktest hebben gedaan want hij vertelde mij dat er een miniem verlies was.

Weet jij ook wat de gemiddelde prijs in Nederland is om dit te repareren?

Persoonlijk denk ik eerder dat het koudemiddel ergens weglekt, veelal de condensor. Na navullen ziet men immers lekkage, maar koelt de airco wel weer en houdt het geluid op.

Klassiek kenmerk van een te lage koudemiddel hoeveelheid, bij deze auto's, is dat de hoogvoltage pomp overmatig geluid gaat maken.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Persoonlijk denk ik eerder dat het koudemiddel ergens weglekt, veelal de condensor. Na navullen ziet men immers lekkage, maar koelt de airco wel weer en houdt het geluid op.

Klassiek kenmerk van een te lage koudemiddel hoeveelheid, bij deze auto's, is dat de hoogvoltage pomp overmatig geluid gaat maken.
Ja, monteur gaf aan dat het de onderste buis was.

Dank voor je snelle reactie.
Ze hebben 5 jaar geleden ook al eens alles vervangen (viel toen onder de garantie).
Ik ga er vanuit dat ze een druktest hebben gedaan want hij vertelde mij dat er een miniem verlies was.

Weet jij ook wat de gemiddelde prijs in Nederland is om dit te repareren?
Nee, geen idee helaas. Wel vreemd, mijn vrouw heeft een CT 200h uit 2014 en nog nooit een probleem gehad. We laten altijd wel een airco controle doen bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt en dan wordt ie ook bijgevuld.

Persoonlijk zou ik de leiding laten vervangen, de pomp lijkt me met deze informatie onwaarschijnlijk.
Overigens komt het inderdaad niet vaak voor dat na 5 jaar het systeem al compleet vervangen moet worden!

Ik vermoed helaas wel dat het een prijzige reparatie is, als ik grof moet schatten: rond de €1000,- in NL bij Lexus..
Die leidingen zijn best prijzig, evenals koudemiddel en dan nog wat arbeid.

Persoonlijk zou ik de leiding laten vervangen, de pomp lijkt me met deze informatie onwaarschijnlijk.
Overigens komt het inderdaad niet vaak voor dat na 5 jaar het systeem al compleet vervangen moet worden!

Ik vermoed helaas wel dat het een prijzige reparatie is, als ik grof moet schatten: rond de €1000,- in NL bij Lexus..
Die leidingen zijn best prijzig, evenals koudemiddel en dan nog wat arbeid.
Dank je wel voor de informatie.