cruise controle IS 250

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Even vraagje aan mijn Lexus vrienden.

En dan met name degenen die in de Lexus IS 250 rijden.
vanaf welke snelheid kunnen jullie de cruise controle inschakelen?

bij mij pakt hij hem niet bij 39 maar wel bij 41, dus het lijkt er op dat hij ''geprogrammeerd'' is boven de 40 te functioneren.

ooit heb ik een after market (wel 4x) setje cruise controle ingebouwd bij diverse auto's.
daar haalde ik het signaal weg bij de pulsdraad van de snelheidsmeter of toerenteller.
toerenteller had als voordeel dat het bereik van de CC van stapvoets tot plankgas werkte. nadeel was dat je niet je snelheid onthoud, maar je toerental.

nadeel vanzelfsprekend was dus bij snelheidsmeter dat met geen van de 3 gevoeligheidsopties het bereik even groot te krijgen was als bij de toerenteller.
en dus ook een bereik van ongeveer 35 km/h tot 200 km/h ge-cruise-d kon worden.

iemand een idee hoe dat bij affabriek werkt? en of dat bij de IS250 idd 40 hoort te zijn?
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
827
1
424
63
Bij mij is het ook vanaf 40km/h. Ik heb PCS, met of zonder de radar actief werkt het pas vanaf 40km/h. Bij andere modellen die ik als leenauto vanuit Red Carpet meehad was het ook allemaal vanaf 40km/h, ook als die modellen adaptieve cruise control hadden. Dat waren o.a. een IS300h, GS300h en een CT200h.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Bij mij is het ook vanaf 40km/h. Ik heb PCS, met of zonder de radar actief werkt het pas vanaf 40km/h. Bij andere modellen die ik als leenauto vanuit Red Carpet meehad was het ook allemaal vanaf 40km/h, ook als die modellen adaptieve cruise control hadden. Dat waren o.a. een IS300h, GS300h en een CT200h.
aha, dan zal het geen toeval zijn..

zal wel een bepaalde veiligheidsoverweging zijn :)

maar in de 30-zone mis ik toch de mogelijkheid een beetje..
alhoewel je nauwelijks iets hoeft te doen om 30 te blijven rijden, maar je gaat snel te hard hé 🙃
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Je hebt 2 varianten grofweg: high speed adaptive cruise en all speed adaptive cruise.
De high speed werkt inderdaad pas vanaf 40km/u en is vrij abrupt met remmen als er ineens een auto opduikt.

De all speed is veel verfijnder in dat opzicht en is in staat om de auto geheel tot stilstand te brengen en weer te laten rijden bij bijvoorbeeld een stoplichtsituatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
579
1
376
63
Die laatste moet je wel vertrouwen/mee om leren gaan. Ik had 2 weken terug een Corolla mee en die vertraagde tot kruipen toe om vervolgens weer mee te gaan als de voorganger versnelde. Argwanend met de voet boven de rem heb ik het geprobeerd maar ik werd er niet heel ontspannen van zeg maar, doe het liever zelf.
Ik had in de P3 de high speed acc en daar kon ik mee lezen schrijven, fijn systeem.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik heb (het) zelf niet (over) adaptieve CC.
Ik ben wat dat aangaat ook wel een klein beetje control freak.

Ik rem en geef gas wanneer ik dat wil. En dat gaat al heel lang goed.

Maar die 30 vasthouden in een 30 zone was wel fijn geweest.
(Meer tijd om op je omgeving te letten. Omdat je je snelheid even kunt vergeten)

Maar dat is vooral van toepassing op de drukke 30 zone waar ik vaak kom, met ook nog druk van achter als je minder dan 30 rijdt.


Ik heb ook wel eens een nieuwe C-hr gereden met acc, maar dat is idd niet helemaal mijn rijstijl.
(Ik kijk over het algemeen veel verder vooruit dat die acc)
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
412
148
43
de mijne gs300h 2014 ook vanaf 40 km. Heb ooit een Xedos 6 gehad waar dit ook het geval was en die had ook een max op cc, 170, allemaal veiligheid.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
de mijne gs300h 2014 ook vanaf 40 km. Heb ooit een Xedos 6 gehad waar dit ook het geval was en die had ook een max op cc, 170, allemaal veiligheid.
ow max had ik nog nooit getest haha..

wel 240 gereden in Duitsland tussen op en afrit, maar toen vond ik het beetje eng, (auto ging goed, maar was die snelheid niet gewend) dus gas weer losgelaten, maar verder geen CC getest toen.

verder ben ik een brave burger en rij ik soms een paar seconden (veel) te hard omdat het kan, maar nooit kilometers achter elkaar..
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
412
148
43
Gaat mij net zo, enkel een keer gek doen, heb dan wel de gs300h, loopt geen 250. houd bij 200 op. loopt er vlot heen maar als mijn zoon naast me komt rijden en die geeft gas is het net of ik achteruit rij. Hij heeft VW golf clubsport van 2016 en heeft standaard 260/290 pk met launchcontrol. Dat is er nu af en is getuned. Nu maar 384 pk. Verschrikkelijk, wat een beest is dat nu.
 
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: robtp09 en Henri27