Cruisecontrol vanaf 30 ipv 47?

FeFa

Hoort erbij
17 mrt 2024
38
10
8
De cruisecontrol in mijn vorige auto liet zich inschakelen vanaf 30km/h. In mijn “nieuwe” Lexus gaat hij niet lager dan 47km/h. Raar getal, ik gok 30 mijl.
Is dat via de software aan te passen naar 30km/h? Technisch moet het voor de auto niet uitmaken of de ondergrens nou 47 is, of 30 (of welke snelheid dan ook), het “kunstje” blijft hetzelfde. De beperking is dus puur de instelling van de software.
Ik weet dat het maf klinkt dat ik 30 wil rijden op de cruisecontrol. Die conversatie wil ik graag voeren, maar eerst zou ik heel graag willen weten of het kan, en zo ja: hoe.
Hartelijke groet en een fijne zondag!
 

Raine

Hoort erbij
17 sep 2023
82
47
18
De cruisecontrol in mijn vorige auto liet zich inschakelen vanaf 30km/h. In mijn “nieuwe” Lexus gaat hij niet lager dan 47km/h. Raar getal, ik gok 30 mijl.
Is dat via de software aan te passen naar 30km/h? Technisch moet het voor de auto niet uitmaken of de ondergrens nou 47 is, of 30 (of welke snelheid dan ook), het “kunstje” blijft hetzelfde. De beperking is dus puur de instelling van de software.
Ik weet dat het maf klinkt dat ik 30 wil rijden op de cruisecontrol. Die conversatie wil ik graag voeren, maar eerst zou ik heel graag willen weten of het kan, en zo ja: hoe.
Hartelijke groet en een fijne zondag!
Wat bedoel je met inschakelen?
Wanneer bij mijn RX450h na starten de cruise eenmaal ingeschakeld is dan kan ik deactiveren door aan de stengel te trekken, maar kan bij ongeacht welke snelheid ik op dat moment rijd, weer activeren door de stengel omhoog te duwen, dan wordt de eerder ingestelde snelheid weer geactiveerd.
Dat kan ook bij stapvoets in file rijden, dan doet die ook de start/stop cruise functie (stoppen bij stilstaande voorligger en weer rijden door even gaspedaal aan te raken)
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.123
4
834
113
Kort door de bocht: Bij oudere modellen is dit niet mogelijk, ik heb die vraag meermaals langs zien komen op CL.
Latere modellen hebben all speed acc en daar kan het wel bij, de auto stopt dan ook netjes achter de voorligger en meldt dat ook op het display, gaat de voorligger weer rijden dan krijg je weer een melding en kun je door de CC hendel of het gaspedaal een tikje te geven weer doorgaan op de ingestelde snelheid.

Even alweer het advies aan iedereen: Zet het bouwjaar ook bij je wagen in je "over mij" of onderschrift dat is wel zo makkelijk en scheelt een hoop vragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno, D43m0n en Bobusa

FeFa

Hoort erbij
17 mrt 2024
38
10
8
Kort door de bocht: Bij oudere modellen is dit niet mogelijk, ik heb die vraag meermaals langs zien komen op CL.
Latere modellen hebben all speed acc en daar kan het wel bij, de auto stopt dan ook netjes achter de voorligger en meldt dat ook op het display, gaat de voorligger weer rijden dan krijg je weer een melding en kun je door de CC hendel of het gaspedaal een tikje te geven weer doorgaan op de ingestelde snelheid.

Even alweer het advies aan iedereen: Zet het bouwjaar ook bij je wagen in je "over mij" of onderschrift dat is wel zo makkelijk en scheelt een hoop vragen.
Dank voor jullie antwoorden! Sorry, nieuw hier. Ik dacht te posten in het LS 4e generatie deel, maar dat gaat dus niet helemaal zoals ik verwachtte.
Het betreft een 2007/2008 Lexus LS mét adaptieve cruisecontrol.
Wat ik bedoel mbt inschakelen: de “gevraagde sneldheid”, of “ingestelde snelheid”, de snelheid waar de auto indien er geen voorganger is naartoe gaat wil ik graag op 30 kunnen instellen.
 
Laatst bewerkt:

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.123
4
834
113
Voor zover ik weet is dit bij geen enkel model mogelijk of aanpasbaar in de software, zal wel weer een veiligheidsdingetje zijn.
 

FeFa

Hoort erbij
17 mrt 2024
38
10
8
Voor zover ik weet is dit bij geen enkel model mogelijk of aanpasbaar in de software, zal wel weer een veiligheidsdingetje zijn.
Dat zou jammer zijn. Nou ja, ik heb dit de afgelopen 7 jaar en 190.000km wel probleemloos in mijn Volvo kunnen doen. Niet bepaald een merk dat bekend staat om zijn onveiligheid…
 

FeFa

Hoort erbij
17 mrt 2024
38
10
8
Nou ja even omdenken dan maar, ik rij in het vervolg wel gewoon 47 bij ons door de 30 zone, veel veiliger dan 30 rijden op de acc… Ik was toch al zo’n beetje de enige die zich hield aan die 30km/h. 🤣
 
Laatst bewerkt:

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
621
93
Ik denk dat de ondergrens waarmee een al of niet adaptieve cruisecontrol kan werken zowel afhangt van veiligheidsoverwegingen als van de beschikbare hardware.

Als de cruisecontrol ook bij zeer lage snelheden nog moet werken, zal deze waarschijnlijk ook nog in staat moeten zijn, om voetgangers die op het laatste moment oversteken, te detecteren en daarbij zo nodig alsnog in te grijpen. Dat zou een onverwachte noodstop kunnen opleveren, met als mogelijk gevolg dat je van achteren wordt aangereden. Het detectievermogen is niet alleen afhankelijk van de software, maar ook van de beschikbare hardware: hoe "breed" zien de sensors, hoe snel kunnen ze reageren etc.

Ik zou niet blij zijn met een systeem dat ook bij 30 km nog zelfstandig (bruusk) afremt. Een adaptieve cruisecontrol is een voorziening die je als bestuurder min of meer "in slaap wiegt" - het systeem zorgt er wel voor dat er niks mis gaat....Bij zeer lage rijsnelheden denk ik dat de veiligheid voor zowel bestuurder als overige verkeersdeelnemers beter gediend is met een chauffeur die oplet.

Autofabrikanten maken allerlei keuzes bij de door hen gebruikte cruise control systemen: versnellen in stappen van ca. 1 km of van 5 km al of niet naar keuze, snelheidsbereik waarbinnen het systeem werkt, al of niet de mogelijkheid om daarnaast een snelheidsbegrenzer te activeren, al of niet adaptief etc. Sommige werken intuitief, andere zitten "vreemd" in elkaar. Het Lexus systeem op mijn GS gen 4 versnelt in stappen van ca. 1 mijl - dat zou toch ook in km moeten kunnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa, Lexus4me en FeFa

FeFa

Hoort erbij
17 mrt 2024
38
10
8
Ik zou niet blij zijn met een systeem dat ook bij 30 km nog zelfstandig (bruusk) afremt. Een adaptieve cruisecontrol
Ik zou HEEL blij zijn als mijn auto bij 30km/h heel bruusk zou remmen als er iets voor mijn auto komt en ik zou zelf niet tijdig remmen, cruisecontrol of geen cruisecontrol. Ik zou ook blij zijn als IK degene zou zijn die in mijn auto de beslissingen neemt over wat verantwoord is om wel of vooral niet te doen. Daar heb ik een rijbewijs voor. Op andere vlakken hoor ik geen klagen over onveilige dingen die de auto kán doen. Als ik in dezelfde auto mijn rechtervoet laat zakken rijd ik nog geen minuut later 250km/h. Is dát veilig? Nee, daarom doe ik het niet. Maar niemand maakt er een punt van dat de auto het kán.
Dat van die mijlen/km is dus een terugkerend thema. Bij jou de snelheid verstelling, bij mij de 30 mijl (47km/h) minimum CC snelheid. Ergens moet daar toch iemand iets in kunnen aanpassen! Iemand heeft t toch ook ooit ingesteld/geprogrammeerd?
 
Laatst bewerkt:

FeFa

Hoort erbij
17 mrt 2024
38
10
8
Ach, ik denk dat het ook wel went om het niet te kunnen. Goede gelegenheid om aan mijn “pulse & glide” te werken. 👍
Maar als iemand het kan fixen hoor ik het graag!
 

Raine

Hoort erbij
17 sep 2023
82
47
18
Eigenlijk niet des Lexus met de soms irritant overdreven veiligheid dingetjes: mijn cruisecontrol doet het tot180Km/u, soms best handig in Duitsland.. :giggle:
(y):cool:
Oh wacht.. is hier LS forum, ik heb een RX..;)
 
Laatst bewerkt: