Ct200h in verkeerde kleur geleverd?

Daniel1212

Nieuw hier
11 dec 2011
24
0
0
Beste,

Wij hebben een ct200h in de kleur Dark Granite besteld, maar een paar dagen terug toen we gingen kijken bij de dealer(onze lexus was al geleverd maar nog niet rij-klaar) zagen we volgens mij een andere kleur, een veel lichtere kleur... Het leek een beetje grijs.

Ik weet van mezelf dat een maand nadat wij hem hadden besteld je dark granite niet meer kon bestellen, alleen ik dacht dat ze de al bestelde kleuren wel nog zouden leveren...

Heeft iemand hier meer informatie over of ervaring?
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
tri zei:
Informeren was wel het minste geweest maar in elk verkoopcontract staan vele kleine lettertjes: de constructeur behoudt zich het recht voor ten allen tijde wijzigingen aan te brengen aan........

Kleine letters of niet, de rechtspositie van de TS biedt hem de mogelijkheid om de juiste configuratie van de dealer te eisen. Er is immers niet geleverd wat in het koopcontract afgesproken is geworden.

Zie artikel 21 van het Burgerlijkwetboek 7.

Er zijn naar mijn mening dus 3 mogelijke scenario's:

- Dealer besteld de CT in de door de klant gewenste configuratie. Aangezien Dark Granite niet meer beschikbaar is zou dit dan een andere kleur naar keuze moeten worden. Hier praten we over ?f een wagen uit een voorraad (niet waarschijnlijk) of een levertijd van x aantal maanden

- Dealer compenseert de koper voor de geleden schade in de vorm van accessoires, contanten, etc en de koper accepeert de verkeerde kleur.

- Dealer accepteert de bijkomende kosten voor herstel niet en doet een voorstel tot ontbinding van het koopcontract.

Artikel 21


1
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:

a) aflevering van het ontbrekende;
b) herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c) vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.

2
De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.

3
De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.

4

Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.

5
Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt.

6
Indien bij een consumentenkoop de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe door de koper schriftelijk is aangemaand, aan zijn verplichting tot herstel van de afgeleverde zaak heeft voldaan, is de koper bevoegd het herstel door een derde te doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de verkoper te verhalen.
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Metalfreak zei:
Juist, er kan staan in de kleine lettertjes wat ze willen, maar de wet staat daar altijd boven.
Dat is niet per definitie zo. Veel van wat in het Bw staat is regelend recht, waarvan in overeenkomsten of algemene voorwaarden kan worden afgeweken. Ik ken de algemene voorwaarden van Lexus niet uit m'n hoofd, maar het kan maar zo zijn dat daarin het recht wordt voorbehouden om, als iets onverhoopt niet leverbaar is, iets soortgelijk/vergelijkbaars te mogen leveren. Als je het daar niet mee eens bent had je dat van tevoren moeten zeggen, of moet je nu - bijvoorbeeld als je de kleur niet vergelijkbaar vindt - de overeenkomst ontbinden.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
Je hebt imperatieve wetten waar niets boven staat,
je hebt aanvullende wetten zoals deze van de verkoop maar beide partijen kunnen er steeds van afwijken.De verkoopsvoporwaarden worden steeds als gelezen beschouwd na je ondertekening.Deze suppletieve wetten tellen.Sorry ik zeg dit niet om te pesten maar dit is de wet.Dura lex sed lex.
Wat jij vraagt is goodwill.
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Ik kan blijven citeren, maar sommigen mensen willen niet geloven dat je als consument daadwerkelijk rechten hebt bij de aankoop van een product.....

Daniel, je staat wel degelijk in je recht. Er is hier geen sprake van goodwill, afwijkende voorwaarden etc. De verkoper kan in sommige situaties beroep doen op overmacht, echter is er in dit geval hier geen sprake van. Gewoon de dealer aansprakelijk stellen en samen tot een goede oplossing komen. Kun je met de kleur leven, dan stel ik voor om met de dealer een leuke deal te maken (accessoires, geldbedrag, etc)


In Nederland zijn regels over de koopovereenkomst opgenomen in Titel 1 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Ter bescherming van consumenten zijn veel regels over de koopovereenkomst van dwingend recht ('consumentenkoop'). Deze regels zijn van toepassing bij de koop van zaken die een consument van een professionele verkoper afneemt en als de zaak geen woning is. Dat een bepaling van dwingend recht is, wil zeggen dat bepalingen in een koopcontract waarin wordt afgeweken van de regels uit de wet, ongeldig zijn. De regels ter bescherming van de consument zijn afkomstig van de Europese Unie.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Koopovereenkomst
 

Daniel1212

Nieuw hier
11 dec 2011
24
0
0
Ik snap niet waarom er een discussie loopt over of ik recht heb om het te annuleren ofniet. Dit is helemaal niet belangrijk voor mij want dat wil ik helemaal niet.

Ik wil een ct200h in de juiste kleur, aangezien dat niet meer mogelijk is wil ik nu opnieuw een kleur uitkiezen. De mercury grey wil ik sowieso niet.

Het probleem is dat wij nu 1 auto minder hebben omdat we verwacht hadden de lexus in ontvangst te nemen. Daarom ben ik benieuwd hoe we dit gaan oplossen, een leenauto krijgen in de tussentijd dat onze nieuwe ct200h wordt geleverd zou mij tevredenstellen.

Ik denk echter dat onze dealer hier niet mee akkoord gaat, maargoed dat moeten we even afwachten.

PS: Denken sommige daadwerkelijk dat ik zou gaan betalen voor een auto die ik niet besteld heb?
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Daniel1212 zei:
Ik snap niet waarom er een discussie loopt over of ik recht heb om het te annuleren ofniet. Dit is helemaal niet belangrijk voor mij want dat wil ik helemaal niet.

Ik wil een ct200h in de juiste kleur, aangezien dat niet meer mogelijk is wil ik nu opnieuw een kleur uitkiezen. De mercury grey wil ik sowieso niet.

Het probleem is dat wij nu 1 auto minder hebben omdat we verwacht hadden de lexus in ontvangst te nemen. Daarom ben ik benieuwd hoe we dit gaan oplossen, een leenauto krijgen in de tussentijd dat onze nieuwe ct200h wordt geleverd zou mij tevredenstellen.

Ik denk echter dat onze dealer hier niet mee akkoord gaat, maargoed dat moeten we even afwachten.

PS: Denken sommige daadwerkelijk dat ik zou gaan betalen voor een auto die ik niet besteld heb?

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb alleen je rechtspositie beschreven om te weerleggen wat door sommigen in dit topic beweerd wordt, namelijk dat je als consument geen recht zou hebben op herstel.

Wanneer de dealer echter de herstelkosten te hoog vindt kan hij alsnog besluiten jou de auto niet te verkopen. Hij dient dan het aankoopbedrag terug te storten. Eventuele geleden schade voor de koper kan via een aparte procedure geeist worden (kantongerecht).

Ik zou zelf absoluut niet nog eens een x aantal maanden willen wachten op een nieuwe bestelling. Ik ga ervan uit dat de CT nog steeds een schaars product is en er niet her en der nog wagens in voorraad bij dealers staan. Maar als je de kleur echt niets vind, dan zit er niets anders op... En gelijk heb je, 42K euro is geen kattenpies.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
twcoolen, de wachttijd op een CT is drastisch verminderd naar 2-3 maand. Je hebt het weer over kantonrecht en procedures, terwijl Daniel aangeeft dat hij dat helemaal niet interessant vindt, hij wilt gewoon een nieuwe kleur kiezen, punt.

Daniel, ik denk dat je al bezig bent met je dealer om samen hieruit te komen? Laat ons weten wat de uitkomst is :rulez:
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
mlcoolj zei:
twcoolen, de wachttijd op een CT is drastisch verminderd naar 2-3 maand. Je hebt het weer over kantonrecht en procedures, terwijl Daniel aangeeft dat hij dat helemaal niet interessant vindt, hij wilt gewoon een nieuwe kleur kiezen, punt.

Daniel, ik denk dat je al bezig bent met je dealer om samen hieruit te komen? Laat ons weten wat de uitkomst is :rulez:

Mijn opmerking was bedoeld op het feit dat ik vermoed dat Daniel enige compensatie verwacht van de dealer voor het feit dat hij zijn vorige auto al de deur heeft uitgedaan (voorloopwagen, financiele compensatie?). Daar kan de dealer van afzien indien de kosten te hoog worden.

Dat hij een nieuwe kleur wilt uitkiezen was mij reeds bekend. Maar of de dealer iets wil doen aan het onbreken van 1 auto in het gezin voor een periode van 2-3 maanden durf ik niet te zeggen. Ik weet ook niet of Daniel dit verwacht van de dealer.

Laten we inderdaad gewoon afwachten wat er uitkomt. De dealer is vast en zeker bereid om dit op een nette manier af te handelen.
 

Daniel1212

Nieuw hier
11 dec 2011
24
0
0
Vandaag langs de dealer geweest, tot mijn verbazing vond ik de kleur nu veel mooier, misschien omdat die nu gewassen is en de witte plastic stickers eraf zijn.

We hebben met onze verkoper gezeten, daarna nog met de manager gepraat. Het uiterste wat ze konden doen was een financi?le compensatie te geven, het was niet al teveel maar het is beter dan niks. Aangezien ik de kleur wel mooi vond hebben we hem genomen, en we zijn er heeeel blij mee! (wel even wennen een ctv bak)

Meer foto's volgen:

image1zo.jpg
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Daniel1212 zei:
Vandaag langs de dealer geweest, tot mijn verbazing vond ik de kleur nu veel mooier, misschien omdat die nu gewassen is en de witte plastic stickers eraf zijn.

We hebben met onze verkoper gezeten, daarna nog met de manager gepraat. Het uiterste wat ze konden doen was een financi?le compensatie te geven, het was niet al teveel maar het is beter dan niks. Aangezien ik de kleur wel mooi vond hebben we hem genomen, en we zijn er heeeel blij mee! (wel even wennen een ctv bak)

Meer foto's volgen:

Das goed nieuws! Ik vind het zelf ook een mooie kleur.

De foto doet het niet, waarschijnlijk omdat deze op facebook staat. Misschien uploaden via imageshack?
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
mooie kleur hoor! proficiaat met de nieuwe auto!Je kunt beter meer foto's in je voorstel topic plaatsen, of je maakt een project topic aan (als je dat wilt).
 

Kopske

Actief
19 jun 2011
369
12
0
Daniel 1212, mijn advies annuleer de koopovereenkomst als de dealer zo bot is en ga naar een ander, een auto nemen in een kleur die je niet aanstaat moet je echt niet doen (krijg je spijt van).
De dealer had je meteen moeten melden toen de kleur niet meer leverbaar was dan kon je zelf voor een ander kleur kunnen kiezen.
Tegenwoordig met de pc had dit voorval eerder opgelost moeten worden en had jij en andere niet in deze situatie terecht hoeven komen.
Gr. Kopske