De Lexus IS300 en IS SportCross

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.541
140
0
Lexus IS (1999 - 2005)
De Lexus IS300 en IS300 SportCross zijn nu in Nederland verkrijgbaar

29 september 2001 | Vanaf zijn introductie in het begin van 1999 daagde de Lexus IS200 de beste compacte sedans in Europa uit de normen in een van de meest concurrerende markten in de branche opnieuw te defini?ren. Dit jaar kunnen meer dan 12.000 klanten in Europa genieten van de unieke en opwindende ervaring die het rijden in de IS-serie is.
De Lexus IS300 en de Lexus IS300 SportCross bouwen voort op de sterke punten van de Lexus IS200. Ze borduren voort op de oorspronkelijke filosofie achter de serie die bedacht werd door Nobuaki Katayama, Chief Engineer van het IS-project. Hij constateerde dat de meeste luxueuze sedans gemakkelijk waren om in te rijden maar dat er maar weinig waren waarin dat rijden ook plezier opleverde - en hij besloot daar verandering in te brengen. Katayama is een voormalig coureur, die zijn designprincipes ontwikkelde gedurende de vier jaar dat hij werkzaam was voor de succesvolle motorsportdivisie van Toyota. Dat verklaart wellicht waarom zijn doelstelling was de bestuurder meer bij het rijden te betrekken, er voor te zorgen dat de bestuurder optimale controle over de auto kan houden en het plezier in autorijden terug te brengen. Volgens Katayama zijn de IS300 en IS300 SportCross aanvullingen op het oorspronkelijke IS200-concept.

"De IS300 bouwt de sterke punten van de IS200 nog verder uit: een grotere motor, een nog betere rijdynamica en een toegenomen torsiestijfheid. De wegligging en het rijcomfort liggen op een zeer hoog niveau - en beide modellen hebben een opwindend frontdesign en een individueel interieur. De auto's reageren perfect op de commando's van de bestuurder, deze kan optimaal genieten", zo vertelt Katayama. "Verder vormt het "crossover-concept" van de SportCross een nieuw concept binnen de Lexus-range, waarmee veelzijdigheid gekoppeld wordt aan een perfect weggedrag en een rijdynamica, dankzij de ideale gewichtsverdeling en unieke torsiestijfheid."

Terwijl de aandrijflijn en de voorzijde gedeeld wordt met de IS300 sedan, is bij de SportCross extra aandacht besteed aan de structurele stijfheid en de gewichtsverdeling. Dit komt onder meer tot uitdrukking in het gebruik van een aluminium achterklep om er voor te zorgen dat de auto een even goede wegligging heeft als de beste sportsedans. Het interieur maakt het, ondanks het coupe achtige profiel van de achterzijde van de auto mogelijk, meer dan 280 liter bagage te vervoeren onder de hoedenplank van de IS300 SportCross met de stoelen in de normale stand. Extra opbergvakken met een volume van 96 liter bieden nog meer ruimte en met de stoelen neergeklapt kunnen objecten tot een lengte van 2,6 meter worden vervoerd.

De Lexus IS300 SportCross heeft dezelfde bodemplaat als de IS200 en IS300 maar is met 4.505 mm iets langer bij een gelijkgebleven wielbasis van 2.670 mm. Hoewel de styling van de voorzijde bij beide modellen gelijk is, is de voorbumper van de SportCross iets gewijzigd waardoor de auto wat sportiever, breder en robuuster oogt. De opvallende wielkuipen, de lage carrosserielijn en de moderne heldere lampglazen voor en achter vertonen duidelijk de bekende Lexus-kenmerken. De 17 inch lichtmetalen velgen geven de auto body terwijl de gebolde motorkap, de sterk hellende voorstijl en de naar de achterstijl oplopende taillelijn snelheid suggereren. Terwijl de belangrijkste carrosseriepanelen tot aan de achterportieren gelijk zijn, is de SportCross vanaf de achterstijl geheel nieuw; met een coupe achtig uiterlijk.

De stoelen zijn ontworpen om bij lange reizen optimaal comfort te bieden en tegelijkertijd optimale ondersteuning bij een sportief rijgedrag. Voor de zitting wordt gebruik gemaakt van twee soorten schuim met een verschillende hardheid. Het onderste deel is wat zachter waardoor het in- en uitstappen comfortabeler en gemakkelijker gaat. De sportstoelen zijn in de "Sport"-uitvoering bekleed met een combinatie van leer en Escaine, een suede-achtige bekleding, in zwart of ivoor. De "Executive"-versie is standaard uitgerust met geheel leren bekleding en een achtvoudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel. Verder is er voor meer comfort voorin een armsteun aanwezig. Het dashboard wordt gedomineerd door het instrumentenpaneel met de snelheidsmeter en toerenteller in chronograafstijl waarvan de wijzerplaat en de kleur gemoderniseerd zijn om het karakteristieke design van de meters te accentueren. Een volledig automatische airconditioning is standaard op alle uitvoeringen. Deze zorgt voor een temperatuurgeregelde luchtstroom naar alle delen van het interieur en in het bedieningspaneel bevindt zich tevens het display voor de buitentemperatuur en digitale klok. In vergelijking met de voorgaande modellen is het systeem uitgebreid met een stand voetenruimte/ontwasemen.

Hoe belangrijk de styling en het interieur ook zijn, het echte dominante kenmerk van ieder lid van de IS-serie is de rijervaring - en de doorslaggevende rol daarbij speelt de aandrijflijn. "De 3 liter motor zorgt voor een buitengewoon vermogen voor een auto die beschouwd wordt als een van de auto's met de beste wegligging in zijn klasse" aldus Chief Engineer Katayama. Door het toepassen van de 3,0 liter DOHC zescilinder lijnmotor met WT-i (Variable Valve Timing - intelligent) is het vermogen toegenomen van 155 pk naar 214 pk en het koppel van 195 Nm naar 288 Nm. Hoewel het gewicht van de Lexus IS300 door de grotere motor is toegenomen van 1.355 naar 1.475 kg, wordt het vermogen vertaald in betere prestaties. Zo accelereert de IS300 van 0 naar 100 km/h in ongeveer 8,2 s (automatische transmissie), vergeleken met 9,5 s (handgeschakeld) voor de tweeliter en bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik 10,8 I/100 km. Even belangrijk is dat dankzij de natuurlijke eigenschappen van de zescilinder lijnmotor en het WT-i-systeem de koppelkromme nagenoeg lineair verloopt. Van 2.000 tpm tot aan het maximum toerental van 6.000 tpm is meer dan 250 Nm beschikbaar waardoor de auto in iedere versnelling vloeiend accelereert en snel reageert op gas geven. Hierdoor kan er op een veilige manier worden ingehaald en biedt de auto optimaal rijplezier.

Lexus IS (1999 - 2005)
 
De IS200 SportCross is een vertegenwoordiger van het nog jonge prestigemerk Lexus. Hij zit tamelijk ruim in z?n spulletjes en vervoert zijn inzittenden doorgaans op comfortabele wijze. Maar wat voor ons de doorslag geeft, is zijn sportieve inslag met bijbehorende rijeigenschappen.

Alleen Lexus heeft als nieuw Japans luxemerk in ons werelddeel een bescheiden stukje van de markt voor topklasseauto?s veroverd. De IS200 SportCross staat pas sinds het najaar van 2002 in de showroom. Er was al een sedanversie van de IS200 en er was ook al een IS300 SportCross. De IS200 SportCross heeft een 2,0-litermotor en daardoor valt ?ie binnen het budget van een veel grotere groep kopers dan zijn sterkere broers. Bovendien heeft de relatief ?betaalbare? (? 33.500)
SportCross het type carrosserie dat een beetje het midden houdt tussen een combi en een hatchback en dat de laatste jaren sterk aan populariteit heeft gewonnen. Een SportCross is multifunctioneel, maar is niet ontworpen om een maximale hoeveelheid bagage mee te kunnen nemen. Het is absoluut geen veredelde bestelwagen.

Spullen
Maar de SportCross is w?l ?edel?. De bagageruimte is bekleed met mooie stof en dus niet bedoeld voor emmers cement of zakken aarde. De laadvloer is wel vlak, maar sluit niet op de tildrempel aan. Hij zou nog veel lager kunnen liggen, maar de vloer is wat opgehoogd. Daardoor heeft de Lexus als het ware een kelder, met plaats voor heel wat kleine spullen. De bagageruimte is niet fors, zeker niet als je onder het afdekzeil blijft, en ook de twee forse ?torens? achterin, die de veren en dempers herbergen, kosten ruimte. Wat ook iets zegt over de pakezelcapaciteit van de SportCross is het bescheiden gewicht dat de bagage nog mag hebben met vijf mensen aan boord.
Tijd om voorin te kijken. Daar zien we een nogal drukbezette middenconsole en een opvallend instrumentenpaneel. In het midden daarvan trekt een klok als een prijzig horloge, maar dan groter, de aandacht. Het is de snelheidsmeter, met daarin drie kleine meters voor de koelvloeistoftemperatuur, de laadstroom en het verbruik. Maar de metertjes zijn zo klein dat je ze niet gemakkelijk kunt aflezen. Makkelijker is het om losse spullen ?kwijt? te raken. We vinden in de Lexus portiervakken van redelijk formaat, aflegruimte boven op en onder aan de middenconsole, en bekerhouders en een vak in de tunnelconsole. Stevige zetels geven goede steun opzij. Achterin ziet het er niet ruim uit, maar er is voldoende been- en hoofdruimte.

Sportieve aanleg
Lexus heeft goed gekeken naar de BMW 3-serie. Zo heeft de IS ? net als de Beier ? achterwielaandrijving en een zescilinder lijnmotor. Lexus haalt uit de 1.988 cc van de IS200 155 pk bij 6.200 tpm en een koppel van 195 Nm bij 4.600. De zescilinder is niet krachtig genoeg om een werkelijk sportieve indruk te maken, maar dat hij in aanleg sportief is, komt er wel uit. Er kan flink in de versnellingen worden doorgetrokken en ook al is het motorgeluid gedempt, je kunt de pittige sound w?l horen. De IS200 heeft een zesbak met een sportief karakter. De pook gaat strak en zeker, maar met een lichte weerstand door het schakelpatroon. Strak is ook de besturing. De wielophanging met dubbele triangels voor en achter levert een prima wegligging op. De straffe vering zorgt ervoor dat de IS nauwelijks overhelt en daardoor heeft de Lexus ook helemaal geen bezwaar tegen het betere bochtenwerk. Maar de vering geeft richels in het wegdek duidelijk door. Dat valt des te meer op omdat de IS200 z?n passagiers over het algemeen comfortabel vervoert.
 
Hoeveel SportCross er verkocht zijn weet ik niet maar hier wel een overzicht van alle Lexus modellen KeesSC
Schermafbeelding 2015-12-17 om 17.57.44.png
 
vond nog wat aanvullende info betreffende de IS300 sportcross

[h=2]De sporty station van Lexus is inmiddels een jaar op de markt en nog steeds een gelikte verschijning. Als basis van de SportCross gedoopte stationachtige fungeert de compacte IS200/300.[/h] Die Lexus IS300 SportCross ziet er eigenlijk best een beetje "wild "uit. Hij heeft een nogal uitbundig gestileerde achterkant die een decimeter is verlengd in vergelijking met de sedanversie. Daarnaast hebben de stilisten die achterkant ook behoorlijk bol gemaakt, waardoor het overzicht achter matig is en hij extra groot lijkt. Voor ons gevoel zijn daardoor de proporties van voor- en achterkant niet helemaal meer in balans. Desondanks maakt dit raspaard altijd veel indruk op de omstanders. Zeker met deze speciale goudkleurige metallic lak.
Het ruim van de Lexus is beslist niet geconcipieerd op maximale ruimte; dat blijkt ook uit het neerklapmechaniek van de achterbank: de zitting blijft gewoon op zijn plaats. Verder staan er twee flinke torens van de achterwielophanging in het bagageruim te pronken, die aardig in de weg kunnen zitten. Lexus heeft daar zelfs nog een paar speakers opgeschroefd. Om daar iets aan te hebben, is het afdekscherm boven de speakers geperforeerd. Toch minder handig dan het lijkt, want dan zie je de bagage weer liggen. Onder de laadvloer zijn er nog wat verborgen ruimtes voor klein grut.
Op de achterbank van dit luxepaard moet je niet te veel bewegingsvrijheid verwachten. Het is een topper van een premium-brand en dat betekent dat de ruimte voor deze prijsklasse krap is. Net genoeg plaats voor je knieen en - doordat het een stationachtige is - nog een behoorlijke hoofdruimte. Voorin valt er een stuk minder te klagen, al kunnen lange lieden wel in de problemen komen.

Lekker trekken
Onze testauto is absoluut bovengemiddeld gemotoriseerd. Ruim 200 vurige paarden uit een drieliter zescilinder maakt hem tot een echte vlotterik. Lexus combineert deze standaard met een vijftraps automaat. Even een paardentrailer meenemen? Jammer, dat gaat niet met zijn maximale treklast van 1200 kg. Lexus stuurt het vermogen op traditonele wijze via de achterwielen naar het asfalt. Gaat onder normale omstandigheden prima, maar wanneer je echt op het gas gaat hangen, moet je toch bedacht zijn op een uitwaaierende achterkant, ondanks de aanwezigheid van Vehicle Stability Control. Beetje bij de les blijven dus.
Al rijdende geeft de IS300 SportCross je een sportief gevoel door zijn alerte reacties op bewegingen van het gaspedaal. De zespitter draait mooi uitgebalanceerd met graagte toeren, maar het klinkt niet spectaculair. De besturing voelt scherp aan. Zelfs in stand D trekt de motor door tot de rode lijn op de toerenteller. Ook biedt hij standaard de mogelijkheid om de automaat te bedienen met knopjes op het stuur. Het opschakelknopje zit aan de achterkant en je schakelt terug met knopjes aan de voorkant van het leren stuur. Daarbij is het merkwaardig dat je handmatig nooit in zijn 1 kunt komen; bescherming tegen te ver terugschakelen.
Om de cavalerie in volle galop weer tot staan te kunnen brengen, is de IS 300 SportCross uitgerust met een remmerij die de verwachtingen op dit niveau waarmaakt. Verder reageert het onderstel erg hard op richels, maar gaat het relatief soepel over golvingen. Dat laatste past niet in het sportieve IS 300-beeld.
De Lexus-tekenaars zijn gegaan voor een heel in het oog springend origineel ontwerp voor de klokkenwinkel, met daarbij een middenconsole die ramvol zit met knopjes voor van alles en nog wat. De kleine metertjes in de snelheidsmeter vallen door hun formaat nauwelijks op; moet je bewust naar kijken om de informatie op te pikken. Een drukte van jewelste voor de IS-piloot. Optimaal is anders.
Lexus levert de IS300 in de Sport-versie met een sportief ogende leer-suede-achtige stoelbekleding. De wat zachte stoelen bieden een fatsoenlijke zit, maar een lendensteun zoek je vergeefs. Datzelfde geldt voor een boordcomputer. En de kaartleeslampen verdienen die naam niet: ze zetten het hele interieur in fel licht. Die ouderwetse, simpeleToyota-knopjes links naast het stuur en die lelijke, typisch Japanse plafonnier zijn een Lexus zelfs onwaardig. De airco kent maar een klimaatzone. Allemaal van die details waarvan je beter verwacht in deze klasse.
De Lexus IS 300 SportCross is een nogal opvallende auto met duidelijk sportieve rijeigenschappen, een complete uitrusting, fijne aandrijflijn, ruime garantie en te verwachten hoge mate van betrouwbaarheid, maar wat tegenvallende details.

in dit artikel wordt gesproken van lexus onwaardige knopjes , dat kan ik niet beoordelen en vind het ook een niet te defini?ren term

[TABLE="cellpadding: 0, cellspacing: 0, height: 21"]
[TR]
[TD="class: naam, width: 50%, bgcolor: #E5E5E5"]Topsnelheid[/TD]
[TD="class: sep, bgcolor: #CCCCCC"]
spacer.gif
[/TD]
[TD="class: waarde, width: 50%, bgcolor: #E5E5E5"]230 km/u[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: naam, width: 50%"]Acceleratie 0-100 km/u test[/TD]
[TD="class: sep, bgcolor: #CCCCCC"]
spacer.gif
[/TD]
[TD="class: waarde, width: 50%"]8,8 s (8,4 s)[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: naam, width: 50%, bgcolor: #E5E5E5"]Acceleratie 80-120 km/u in D[/TD]
[TD="class: sep, bgcolor: #CCCCCC"]
spacer.gif
[/TD]
[TD="class: waarde, width: 50%, bgcolor: #E5E5E5"]7,0 s[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: naam, width: 50%"]Brandstofverbruik test[/TD]
[TD="class: sep, bgcolor: #CCCCCC"]
spacer.gif
[/TD]
[TD="class: waarde, width: 50%"]11,9 l/100 km (fabrieksopgave: 11,2 l/100km)[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: naam, width: 50%, bgcolor: #E5E5E5"]CO2 uitstoot[/TD]
[TD="class: sep, bgcolor: #CCCCCC"]
spacer.gif
[/TD]
[TD="class: waarde, width: 50%, bgcolor: #E5E5E5"]265 g/km[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: naam, width: 50%"]Geluidsniveau bij 100/120 km/u[/TD]
[TD="class: sep, bgcolor: #CCCCCC"]
spacer.gif
[/TD]
[TD="class: waarde, width: 50%"]66,0 dB/70,0 dB
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[TABLE="cellpadding: 0, cellspacing: 0, height: 21"]
[TR]
[TD="class: naam, width: 50%, bgcolor: #E5E5E5"]Brandstof[/TD]
[TD="class: sep, bgcolor: #CCCCCC"]
spacer.gif
[/TD]
[TD="class: waarde, width: 50%, bgcolor: #E5E5E5"]benzine[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: naam, width: 50%"]Cilinders[/TD]
[TD="class: sep, bgcolor: #CCCCCC"]
spacer.gif
[/TD]
[TD="class: waarde, width: 50%"]6 in lijn[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: naam, width: 50%, bgcolor: #E5E5E5"]Kleppen/cilinder[/TD]
[TD="class: sep, bgcolor: #CCCCCC"]
spacer.gif
[/TD]
[TD="class: waarde, width: 50%, bgcolor: #E5E5E5"]4[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: naam, width: 50%"]Brandstofsysteem[/TD]
[TD="class: sep, bgcolor: #CCCCCC"]
spacer.gif
[/TD]
[TD="class: waarde, width: 50%"]multipoint injectie[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: naam, width: 50%, bgcolor: #E5E5E5"]Cilinderinhoud[/TD]
[TD="class: sep, bgcolor: #CCCCCC"]
spacer.gif
[/TD]
[TD="class: waarde, width: 50%, bgcolor: #E5E5E5"]2997 cc[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: naam, width: 50%"]Maximaal vermogen[/TD]
[TD="class: sep, bgcolor: #CCCCCC"]
spacer.gif
[/TD]
[TD="class: waarde, width: 50%"]157 kW/214 pk bij 5800 tpm[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: naam, width: 50%, bgcolor: #E5E5E5"]Maximaal koppel[/TD]
[TD="class: sep, bgcolor: #CCCCCC"]
spacer.gif
[/TD]
[TD="class: waarde, width: 50%, bgcolor: #E5E5E5"]288 Nm bij 3800 tpm[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[TABLE="cellpadding: 0, cellspacing: 0, height: 21"]
[TR]
[TD="class: naam, width: 50%, bgcolor: #E5E5E5"]Lengte/breedte/hoogte[/TD]
[TD="class: sep, bgcolor: #CCCCCC"]
spacer.gif
[/TD]
[TD="class: waarde, width: 50%, bgcolor: #E5E5E5"]4505 mm/ 1725 mm/ 1430 mm[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: naam, width: 50%"]Wielbasis[/TD]
[TD="class: sep, bgcolor: #CCCCCC"]
spacer.gif
[/TD]
[TD="class: waarde, width: 50%"]2670 m[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: naam, width: 50%, bgcolor: #E5E5E5"]Gewicht[/TD]
[TD="class: sep, bgcolor: #CCCCCC"]
spacer.gif
[/TD]
[TD="class: waarde, width: 50%, bgcolor: #E5E5E5"]1515 kg[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: naam, width: 50%"]Laadvermogen[/TD]
[TD="class: sep, bgcolor: #CCCCCC"]
spacer.gif
[/TD]
[TD="class: waarde, width: 50%"]475 kg[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: naam, width: 50%, bgcolor: #E5E5E5"]Aanhangermassa geremd/ongeremd[/TD]
[TD="class: sep, bgcolor: #CCCCCC"]
spacer.gif
[/TD]
[TD="class: waarde, width: 50%, bgcolor: #E5E5E5"]1200 kg/ 450 kg[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: naam, width: 50%"]Kofferruimte[/TD]
[TD="class: sep, bgcolor: #CCCCCC"]
spacer.gif
[/TD]
[TD="class: waarde, width: 50%"]343-1000 l[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: naam, width: 50%, bgcolor: #E5E5E5"]Tankinhoud[/TD]
[TD="class: sep, bgcolor: #CCCCCC"]
spacer.gif
[/TD]
[TD="class: waarde, width: 50%, bgcolor: #E5E5E5"]70 l
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]


Ik hoop dat dit wat toevoegd aan jouw IS300 sportcross topic :D
 
Die knopjes.... lees ik vaker. Omdat ze ook in een Toyota zitten zijn ze Lexus onwaardig.. je kan het ook omdraaien.. ze zijn een beetje over-kill voor de Toyota ? ;)