Distributieketting

TommyCT200H

Nieuw hier
4 feb 2021
15
11
3
Hoi Allemaal,

Onze CT hoopt na 10 jaar deze kerst de 300k aan te tikken. Zodoende vroeg ik me af of er eigenlijk een voorgeschreven termijn is voor het vervangen van de distributieketting of dat deze in principe "niet vervangen hoeft te worden"

Groeten

Tomas
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Onze CT hoopt na 10 jaar deze kerst de 300k aan te tikken. Zodoende vroeg ik me af of er eigenlijk een voorgeschreven termijn is voor het vervangen van de distributieketting of dat deze in principe "niet vervangen hoeft te worden"
Een vaste termijn voor het vervangen van een distributieketting is er eigenlijk niet - zolang de ketting goed gesmeerd wordt, zal er doorgaans weinig of geen slijtage optreden. En voordat de ketting breekt zal deze doorgaans door toegenomen speling al wel luidruchtiger worden, wat dan eventueel aanleiding kan zijn voor controle of vervanging.

Bij meer recent ontworpen auto's met direkte benzineinspuiting lijkt dat beeld te veranderen. Bij een aantal moderne (turbo-)motoren met relatief kleine cilinderinhoud blijken er tijdens een bepaalde fase van het verbrandingsproces minuscule harde kleine kooldeeltjes te kunnen ontstaan die via de doorblaasgassen vervolgens deels in de motorolie tercht komen en aanleiding kunnen zijn tot snellere slijtage van de ketting. Om die reden kennen de recentste motoroliespecificaties (API SP en SP FE, ILSAC 6A en 6B) een nieuwe test waar ook gekeken wordt naar de slijtage van de distributieketting.