Distributieriem; vervangen bij 100k of 150k?

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Dag allemaal,

Ik ben een tijdje uit de running geweest wat betreft het zoeken naar een mooie IS200. Sinds er 20 km verderop een mooie IS200 automaat te koop stond, ben ik weer eens gaan rondneuzen. Na een tijdje van twijfelen ben ik er uit; ik wil graag een handgeschakelde IS200. Ik ben de afgelopen dagen weer veel op de autozoek-sites en dit forum te vinden. Daar stuitte ik op de volgende vraag:

Op dit forum las ik dat de distributieriem bij elke 100.000 km of bij elke 150.000 km vervangen moet worden. Helemaal duidelijk is het me niet welke van de bovenstaande waardes ik moet aanhouden. Het schijnt dat de 150.000 norm voor de nieuwere modellen (na 2001) geldt. Helemaal hard maken kan ik helaas niet. Ik zou graag een IS willen waar de distributieriem en/of andere onderdelen onlangs vervangen zijn.

M'n huidige budget beperkt de scope tot de modellen van 1999/2000/2001 vandaar m'n vraag aan jullie naar de aan te houden waardes. Ik heb helaas geen onderhoudsboekje in mijn bezit om na te gaan wanneer de periodiek te vervangen onderdelen vervangen dienen te worden.

Groet,

Rick
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
Da's volgens mij maar deels waar.
Het was ooit 150.000 km of 10 jaar. Maar is later (heb volgens mij nog een schrijven in het Engels) teruggeschroefd naar 60.000 miles of 6 years whatever comes first.
Als je ziet hoe een riem bij een is er na 6 jaar uitziet wil je hem ook echt niet langer laten zitten.
Een goede wissel kost zo rond de 1000-1200 Euro en het is verstandig om meteen de waterpomp mee te nemen want als die korte tijd later gaat lekken... (en ook dat gebeurd met enige regelmaat).

Lijkt een boel geld maar Lexus rijden is soms niet goedkoop en een gesprongen riem loopt bij een 6 in lijn VVTI aardig in de papieren (net als een merkloze garage die denk wel even een riem voor weinig te verwisselen, garantie te de deur....)
 
27 jul 2011
207
1
0
sharkman zei:
Da's volgens mij maar deels waar.
Het was ooit 150.000 km of 10 jaar. Maar is later (heb volgens mij nog een schrijven in het Engels) teruggeschroefd naar 60.000 miles of 6 years whatever comes first.
Als je ziet hoe een riem bij een is er na 6 jaar uitziet wil je hem ook echt niet langer laten zitten.
Een goede wissel kost zo rond de 1000-1200 Euro en het is verstandig om meteen de waterpomp mee te nemen want als die korte tijd later gaat lekken... (en ook dat gebeurd met enige regelmaat).

Lijkt een boel geld maar Lexus rijden is soms niet goedkoop en een gesprongen riem loopt bij een 6 in lijn VVTI aardig in de papieren (net als een merkloze garage die denk wel even een riem voor weinig te verwisselen, garantie te de deur....)

Wat zeggen de monteurs hierover.? Ik ben nu ook wel benieuwd wat het is..
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
703
140
43
Wat bijvoorbeeld bij Honda zo is: die geven hier in Europa aan dat die vervangen moet worden om de 100.000 km, voor de Amerikaanse markt hebben ze het over 100.000 miles... Het onderdeelnummer is overigens exact hetzelfde.

Waarom zou overigens een merkloze garage per definitie slecht werk afleveren wat betreft een distributieriem? Het principe blijft voor elke motor hetzelfde.
 
27 jul 2011
207
1
0
Metalfreak zei:
Wat bijvoorbeeld bij Honda zo is: die geven hier in Europa aan dat die vervangen moet worden om de 100.000 km, voor de Amerikaanse markt hebben ze het over 100.000 miles... Het onderdeelnummer is overigens exact hetzelfde.

Waarom zou overigens een merkloze garage per definitie slecht werk afleveren wat betreft een distributieriem? Het principe blijft voor elke motor hetzelfde.

Kan toch niet een kwestie van slechte vertaling zijn :) Wat een verschil zeg tussen miles en Km's...
 

NIEKIS200

Actief
26 nov 2010
232
0
0
Onze IS200 heeft inmiddels ruim 190000km op de teller. De vorige eigenaar wilde geen risico lopen toen hij die verhalen hoorde dat vervangen bij 100000km veiliger is dan bij 150000km, de auto was inmiddels ook 8 jaar oud en sommige merken schrijven ook vevanging op basis van leeftijd voor.
Bij +/-138000km is dan ook de distributieriem vervangen tegelijk met de multiriem en spanrollen.

Vandaag staat onze Audi A4 met 3.0 V6 bij de garage voor vervangen van distributieriem, rollen, hydraulische spanner en waterpomp. We hebben de auto sinds vorig jaar en de kilometerstand is inmiddels +/-90000km, pas bij 120000km wordt vervangen aanbevolen maar aangezien de auto 12 jaar oud is voel ik me prettiger als een en ander vervangen is.
Veel werk, ik heb net de auto gezien met gedemonteerd voorfront om overal bij te kunnen en dat is eigenlijk het meeste werk, en duur maar altijd goedkoper dan een in de soep gelopen motor.
Bovendien had ik het ingecalculeerd toen ik de auto kocht. Gelukkig kan de Lexus er nog bijna 50000km tegenaan voordat vervangen van de distr. riem nodig is.

Vervangen van de riem op zich stelt niet zoveel voor, w?l timing in de gaten houden, maar bij de ene auto kun je makkelijker bij dan bij de andere. In dat laatste zitten de meeste werkuren en dat maakt in de garage de klus vrij prijzig, meer dan de helft van het bedrag is uurloon.
 

Robokill

Actief
5 feb 2012
119
5
0
oke, riem vervangen ligt compleet aan hoe de auto is gebruikt waar die rijd en hoe de staat ervan is.

Ik heb op me 4age riemen vervangen op 15k omdat het motortje gekieteld was die ervoor zorgde dat de riem veel zwaarder belast werd en dus sneller vervangen moest worden. Ook wel riemen gehad die uitgedroogd waren en dan is vervanging ook hard nodig.

Paar puntjes voor de riem vervagen

Het is niet zo moeilijk als het lijkt. Probleem zit hem in een paar kleine dingetjes.

- krukas pulley. Deze dingen kunnen vreselijk vast zitten en als je geen pulley trekker hebt kan het soms een onmogelijke klus worden
- geduld
- logica

Wat moet je doen.

- plastic motorkap versiersels demonteren
- plastic motor versiersels demonteren
- multiriem verwijderen
- in de weg zittende pulleys demonteren
- stofkappen van de distributieriem verwijderen (de voorste kappen van de motor)
- draai met een dopsleutel het blok op TDC (Top Dead Center) Zuiger 1 staat bovenaan (kun je checken door de eerste bougie eruit te draaien en met een object bv een schroevedraaien er rustig in te laten zakken)
- Als het goed is staat het nokas tandwiel gelijk aan zijn markering (bovenste tandwiel)
- staat de krukaspulley op "0" (recht omhoog)

In deze stand moet je de spanrol losmaken zodat de distributieriem ontspant. Hierna kun je die verwijderen en de nieuwe plaatsen. Als je de distributieriem vervangt kun je vaak ook even de spanrol meenemen (is trouwens best een duur dingetje) Multiriem is super simpel om te vervangen dus neem die gelijk mee.

Zorg altijd als je de nieuwe riem plaatst dat de markeringen goed staan (op tijd dus)

Maar goed, als ik de mijne doe zal ik wel proberen foto's te maken etc
 

D-Per4mance

Actief
7 okt 2011
208
0
0
1000 tot 1200 euro voor een distributiewissel? Wat kosten de onderdelen dan? Mag hopen dat dit Lexus dealer prijzen zijn. Heb op mijn Honda (ook niet de goedkoopste onderdelen prijzen) de riem zelf vervangen en was met waterpomp en spanrol voor 240 euro klaar... Lijkt me stug dat op een IS200 de delen zoveel duurder zijn.
Daarbij heb ik van een vriend (monteur bij Lexus) gehoord dat een IS200 ook nog een makkelijke auto is om deze wissel te doen. Schijnt overal makkelijk bij te komen en weinig randzaken te hoeven demonteren.
 

khwong26

Actief
27 jun 2011
230
2
0
mijn auto had toen 47000km gelopen en is van 2002.Had het voor de zekerheid vv,maar het was er wel erg aan toe hoor(droogte scheuren)
 

A.S. Motorsport

Hoort erbij
14 mrt 2012
73
1
0
D-Per4mance zei:
1000 tot 1200 euro voor een distributiewissel? Wat kosten de onderdelen dan? Mag hopen dat dit Lexus dealer prijzen zijn. Heb op mijn Honda (ook niet de goedkoopste onderdelen prijzen) de riem zelf vervangen en was met waterpomp en spanrol voor 240 euro klaar... Lijkt me stug dat op een IS200 de delen zoveel duurder zijn.
Daarbij heb ik van een vriend (monteur bij Lexus) gehoord dat een IS200 ook nog een makkelijke auto is om deze wissel te doen. Schijnt overal makkelijk bij te komen en weinig randzaken te hoeven demonteren.
1000 tot 1500 is niet ongewoon voor een V6 Honda, (bij dealer dan he)
Er zijn inderdaad verschillen in interval en hoe het aangegeven word ik ben het ook al tegen gekomen met Acura vs Honda.

Toch vind ik persoonlijk 150.000 op en snaar aardig wat zelf zou ik hem om de 100.000/6 jaar doen.
Maar het is en blijft een Toyota dus degelijk gebouwd en als Toyota 150.000 aangeeft zullen ze daar wel reden toe hebben.

Het is ook belangrijk de leeftijd na te gaan, want zo als eerder gezegd als hij uitdroogt krijg je dikke problemen
 

mark81

Hoort erbij
31 mei 2012
55
0
0
Robokill zei:
oke, riem vervangen ligt compleet aan hoe de auto is gebruikt waar die rijd en hoe de staat ervan is.

Ik heb op me 4age riemen vervangen op 15k omdat het motortje gekieteld was die ervoor zorgde dat de riem veel zwaarder belast werd en dus sneller vervangen moest worden. Ook wel riemen gehad die uitgedroogd waren en dan is vervanging ook hard nodig.

Paar puntjes voor de riem vervagen

Het is niet zo moeilijk als het lijkt. Probleem zit hem in een paar kleine dingetjes.

- krukas pulley. Deze dingen kunnen vreselijk vast zitten en als je geen pulley trekker hebt kan het soms een onmogelijke klus worden
- geduld
- logica

Wat moet je doen.

- plastic motorkap versiersels demonteren
- plastic motor versiersels demonteren
- multiriem verwijderen
- in de weg zittende pulleys demonteren
- stofkappen van de distributieriem verwijderen (de voorste kappen van de motor)
- draai met een dopsleutel het blok op TDC (Top Dead Center) Zuiger 1 staat bovenaan (kun je checken door de eerste bougie eruit te draaien en met een object bv een schroevedraaien er rustig in te laten zakken)
- Als het goed is staat het nokas tandwiel gelijk aan zijn markering (bovenste tandwiel)
- staat de krukaspulley op "0" (recht omhoog)

In deze stand moet je de spanrol losmaken zodat de distributieriem ontspant. Hierna kun je die verwijderen en de nieuwe plaatsen. Als je de distributieriem vervangt kun je vaak ook even de spanrol meenemen (is trouwens best een duur dingetje) Multiriem is super simpel om te vervangen dus neem die gelijk mee.

Zorg altijd als je de nieuwe riem plaatst dat de markeringen goed staan (op tijd dus)

Maar goed, als ik de mijne doe zal ik wel proberen foto's te maken etc


En als de riem er op zit eerst de krukas 2 keer ronddraaien om de timing en spanning van de riem te controleren. Heb je het nog nooit zelf gedaan en wil je geld uitsparen? Laat het dan toch iemand doen die er ervaring mee heeft, want als het fout gaat word een een dure grap.
 

RichieRich

Hoort erbij
27 jul 2012
36
0
0
1000 tot 1200 euro? Dat zijn dan iig zeker dealerprijzen... Ik doe het incl. Waterpomp voor een heel stukje minder

En inderdaad dat universele garagebedrijven minder werk afleveren is onzin ik ben zelf monteur bij Toyota van Dorst in Tilburg waar uiteraard ook verschillende types van lexus komen, maar mijn vader heeft zijn eigen garagebedrijf waar ik in de avond werk en daar wordt met net zoveel liefde en aandacht aan de autos gewerkt misschien nog wel meer Dzjino weet hier ook meer van die is wel eens bij ons geweest...
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
150.000 of 8 jaar hanteerde lexus enkel in de landen waar de aansprakelijkheid wat minder goed geregeld was als er wat kapot gaat :D

In de ons omringende landen zijn die aantallen doorgaans teruggebracht tot 110k of zes jaar wat imho. heel wat aannemelijker waarden zijn. Een toyota dealer of een goede vakman bij een onafhankelijke garage kan prima een lexus distririem vervangen maar de materialen (waterpomp en spanrollen kunnen beter worden meegenomen) zijn aal niet goedkoop en het kost ook aardig wat werk dus rekenen op minder dan 7-800 Euro lijkt me ook niet echt realistisch.
 

Senne

Hoort erbij
14 okt 2012
43
0
6
Ik heb vorige week nog met van Dorst in Breda gebeld en die vertelde aan de telefoon ook om de 10 jaar / 150.000 km.