DIY verwisselen van een achterveer van links naar rechts.

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Goede dag allemaal,

Hoe verwissel jezelf een achterveer wanneer deze lekt en de nieuwe of 2de hands niet past omdat je de verkeerde kant veer hebt.

Wat je nodig hebt:
1 Slijptol met snij schijf 1 mm
2 Afbraam tol met dikke schijf maar bijna op ( om beter te kunnen bewegen)
3 Gehoor bescherming
4 Oog bescherming
5 Handschoenen
6 Luchtsleutel 21 mm + 19 mm
7 Sleutel 10 + 8
8 sleutel 14 + inbus 4
9 de lexus krik
10 een extra as steun
11 skeggen
12 Licht 220 V of head led's
13 Tectyl
14 Vaseline of silecone spray ( zuurvrij)
15 Nieuwe o-ringen en als het kan de juiste dichtings smeermiddel. ( dus geen gewone vaseline maar wat het boekje zegt ik zal het is opzoeken)

1 - Zet de hoogte regeling uit ( air suspension off) en krik de auto volgens het boekje op en skeg hem goed.
2- Demonteer de velg
3- verwijder de binnen panelen en de hoedenplank
4- Maak van boven de kap los met 3 boutjes voor de attentuator, verwijder rubberen dop van de attentuator kap en trek deze terug.
5 - Dan maak je de attentuator los met 2 boutjes lange dop 8 laat de 4 aderige stekker lekker zitten, dan de de luchtslang los maken en stevig eruit trekken.( sleutel 14)
6- en nu de 3 bouten voor de veerpoot zelf verwijder deze helemaal. dop 14
7- Maak de hoogteregelaar stang los sleutel 8 en sleutel 10
8- Maak de stabilisatie stang los sleutel 14 en inbus 4
8a- plaats een as steun onder je lower arm
9- verwijder de grote as bout van de onder poot de poot kan nu spontaan naar beneden vallen.
10- trek de veer volledig in ( pers dus alle lucht eruit) en verwijder deze.
11- Er moet ongeveer een oppervlakte van 8 cm x 8 cm worden weg geslepen en ontbraamt worden.
Dek NU het gat af wat ontstaat als de veer eruit is met een oude doek anders zit je interieur helemaal onder met ijzerslijpsel.
Gebruik dus nieuwe 1mm slijpschijven want die reiken het diepst, gebruik dikke schijven voor het afbramen.
Neem de bus tectyl en spuit alle kale metaal delen even in.

12 - Neem de nieuwe poot en vet de luchtbalg goed in tevens de ijzeren mantel erboven en vergeet de stofhoes niet ! En slijp het uitstekende deel van de bushing eraf zodat deze niet blijft hangen in zijn ophangpunt.
13 -Veer deze poot helemaal in plaats deze zo snel mogelijk terug ( Uitveren kan rap gaan)
14 -steek de steekas door de ophanging door de onderkant veerpoot en monteer de moer erop laat het nog los zitten.
15- Monteer met behulp van een 2de man de 3 moeren van de binnenzijde auto zodat de veer recht hangt.
16- monteer veer boven en onder goed vast
17- monteer de attentuator kap
18- monteer de hoogte regelstang
19- monteer de stabilisatie stang
20- maak de luchtslang los in de kofferbak met de 3 blauwe klikkertjes en verleg de luchtslang langs de brand stofstank de bovenzijde.
21- monteer de luchtslang in de poot
22- monteer de velg
24- zet de hoogteregeling weer op 'ON '
25 - start de motor laat de compressor de veer op pompen en laat de krik zakken
26- Zoek een horizontale waterpas vloer en stel de hoogte af volgens het boekje.

Done !

Totale tijd consumptie ongeveer 3 uurtjes.

Groetjes

Lexter
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Re: DIY verwisselen van een achterveer van links naar rechts

TX Lexter! :rulez:

Binnenkort passen we de rubrieken aan, dan kunnen we e.e.a. in een Tips & Tricks subforum onderbrengen.