Dreun bij schakelen

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Wanneer ik 's ochtends de auto in stap en wil wegrijden merk ik soms een dreun, voornamelijk als ik de 1e en 2e versnelling inschakel. Dit gaat gepaard met het soms wat moeilijk inschakelen/inleggen van de versnelling. Beide gedragingen lijken bij een warme motor/bak te zijn verdwenen. Ik zit te denken aan de drukcilinder van de koppeling doordat hij kort lijkt aan te grijpen (althans voor het gehoor) en door de kracht op de aandrijfas een dreun cre?ert. Of in combinatie met enige speling op de aandrijfas. Dit laatste is altijd al aanwezig geweest en beschouwd als karakteristiek van de differentieelconfiguratie. Wel lijkt dit de laatste tijd wat vaker voor te komen, ook bij kort gas los - gas erop, bijv. als ik rond de 70 rijdt in de file.

Jullie enig idee wat het kan zijn?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Denk dat je wel redelijk in de juiste richting zit... Kan vanaf je drukgroep / prise as komen, maar ook ophangingssteunen motor en bak (dan meestal lastig schakelen en/of eruit springen soms).
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Binnenkort de brug op, wordt sowieso weer tijd voor de jaarlijkse check. Het lastig inschakelen is eigenlijk maar een klein verschil, het is niet dat ik 'em niet in z'n versnelling krijg, de weerstand is wat groter en je voelt de mechaniek meer. En ik heb het vermoede dat bij hoge snelheid de pook wat meer trilt (maar dat kan aan zoveel dingen liggen denk ik). Verder schakelt de bak nog 'strak'.
 

Gtech

Hoort erbij
16 aug 2011
80
1
0
Het zou ook radiale speling op je dubbel massa vliegwiel kunnen zijn, dit resulteerd in speling op je aandrijflijn. Dit kan je controleren door de achterwielen van de grond te zetten en dan je cardanas te draaien en te voelen hoeveel vrije slag je heb. Ik weet alleen niet hoeveel speling toelaatbaar is.

https://m.youtube.com/watch?v=LhzMamSN-Ko

Er zit een grote veer in die op een gegeven moment lam word.

Die van mij begint ook slecht te worden en er zijn 2 opties,

Een nieuw dubbel massa vliegwiel (prijzig)

Of een vast vliegwiel van een Jun of exedy bijvoorbeeld, echter vraag ik me af of je er comfort op inleverd.

Hopelijk heb je er wat aan.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Dank je GTech, de symptonen die je beschrijft kan ik wel plaatsen. Een google naar de symptonen tref ik vaak 'slijtage' als zijnde een lamme veer aan als rede voor deze speling/gedreun. Een nieuw 2-massa vliegwiel incl montage is wel te prijzig (cq dagwaarde van de auto). Ik laat het waarschijnlijk zitten en herdenk ik mij even wanneer de koppelingsplaten en/of drukgroep aan vervanging toe is, gezien dan de boel er toch onderuit moet.
 

Gtech

Hoort erbij
16 aug 2011
80
1
0
Klopt, dat was ook mijn gedachte. Goedkoopste wat ik tegen gekomen ben voor een dubbelmassa vliegwiel Is 735 ex verzend vanuit Duitsland. Koppelingssetje erbij...bam.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Afgelopen weekend dan eindelijk de auto op de burg gehad voor Olie en - filterwissel + vervanging van het PCV ventiel. Tegen verwachting in leek de speling op de aandrijfas groter aan de kant van het differentieel dan aan de kant van de bak. Geen idee wat ik hier uit moet concluderen. Ik zal wat tests doen om te kijken of de koppeling veel slipt.