E10 benzine gen 2?

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Mijn 1999 GS300 komt regelmatig in Duitsland.

Aangezien de benzine daar nogal wat goedkoper is combineer ik het bezoek met tanken, RON 95.

Maar er is ook E10 te koop, die nog een stuk milieu vriendelijker is :p en goedkoper (gisteren 1,499)
Volgens de blog van Lexus ( http://blog.lexus.nl/service/e10-benzin ... ijn-lexus/)
is dat geen probleem voor MIJN type, maar een ander beweert dat het in de winter niet goed zou zijn, (ik kan d?t niet verifi?ren).

Is dat winterverhaal een verzinsel of staat dat OFFICIEEL ergens beschreven?

Of moet ik gewoon de ouderwetse Euro 95 tanken?
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
700
140
43
Wat ik altijd begrepen heb is dat die benzine iets agressiever kan zijn en dat er eigenlijk nergens lange termijn effecten bekend zijn van het gebruik van die brandstof. Maar aan de andere kant heb ik ook al overzichten gezien dat de auto er ook nog eens zuiniger door werd. Ik heb er ook nooit echt offici?le testresultaten van gezien.

Zelf durf ik het eigenlijk nooit aan, ga altijd in Duitsland tanken. Maar in de gewone benzine kan ook al max. 5% bio ethanol zitten, check de sticker op de pomp maar eens.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Check this out.

Klopt overigens dat in 'gewone' Euro95 al 5% bio ethanol zit. Vandaar zie je ook de naam E5 voor Euro95. Maar bij sommige modellen (zoals mijn IS G2) werkt die 5% extra in E10 voor enkele rubber- en aluminium onderdelen slopend. Zelfs de duitse ADAC is nog niet helemaal gerust op de bijwerkingen van E10 op de lange termijn (>30k). Diverse pompen in Duitsland hebben de levering van E10 zelfs weer geschrapt. Mij zegt dat genoeg...
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Dit kun je het beste aan de fabrikant/dealer vragen.
Uit ervaring zijn oudere autos, lees 10-20 jr. Oud wel tegen e10 bestand. De jongere autos niet, het probleem bij benzine zit vooral in het leiding werk eventuele koppelingen, afdichtringrn vsn rubber en legering in het brandstofsysteem,: injectoren, brandstofpomp enz.
Bij benzine is er minder, veel minders kans op schade, wel kun je eventueel een inleer fout krijgen of beter gezegd adaptie fout.

Wat betreft de diesel is het beter oppassen, vooral door de hoge werkdrukken is het effect van andere brandstof groter.
Vooral opvoer en hogedrukpompen gaan dan snel kapot, vreten het materiaal weg net als corroderen, of cavetatie effect.