Een LS en gladheid/sneeuw

Iggy

Actief
1 jun 2009
121
0
0
Wegens de waardeloze prestaties van m'n Mercedes C180 (W202) dat al alle kanten op vliegt zodra er ook maar een beetje sprake is van gladheid/sneeuw vraag ik me af hoe een zekere andere achterwiel aangedreven auto het ervan af brengt namelijk de LS. Doet deze het net zo puik als mijn Audi 80 of is het beter om bij gladheid met de bus te gaan?

Enige ervaringen met Lexussen en gladheid/sneeuw?
 

Joep

Actief
9 aug 2009
334
0
0
ach.. je glijdt lekker alle kanten op, zeker als je vanuit de achteruit naar voren wilt gaan rijden. ik vind het niet echt een probleem.
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Met zomerbanden wel spannend maar dat geldt voor elke auto met dikke motor en achterwielaandrijving. Mijn baas heeft een BMW 5-Serie 2.0 diesel met achterwielaandrijving en zelfs met winterbanden stond hij regelmatig dwars onderweg naar de wintersport. Maar een LS wil ook wel dwars, gewoon beheerst gas geven en eigenlijk nu wintersloffen erom. Toch laatst in dikke winter naar Rotterdam gereden en eigenlijk geen probleem gehad. Gewoon laten rollen en geen doldrieste dingen doen. Dus het hangt erg van je rijstijl af en elke auto wil dwars als je teveel gas geeft. Ik ben nog steeds heel blij met mijn LS 400.
 

Joep

Actief
9 aug 2009
334
0
0
vooral remmen is een truukje! even uit de D halen voor je echt gaat remmen in de sneeuw. remmen en aandrijven tegelijk is een beetje raar.
ik begon met die sneeuw wel steeds in de 2 ipv D, dat scheelt een hoop gespin bij weg rijden.
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
in z'n neutraal zetten haalt er ook een hoop gang uit inderdaad. Maar ik kwam bijna niet van z'n plek met die laag profiel banden die om die 19" velgen zitten. + dat de auto ook nog verhoogd stationair draait :evil: en er 4 cm ijs voor me garage lag :p

Als het eenmaal allemaal op temperatuur is en rolt is er weinig aan de hand. maar met die zware sneeuw val ben ik na 5 minuten naar de ring-weg glijden terug gereden en de pick up gepakt, De Lexus stond sindsdien droog en gepoetst in de garage :lol:
 

pino_ls400

Hoort erbij
4 okt 2009
35
0
6
hallo allemaal ik heb onder mijn ls gladde banden zitten kwam daar door bij mij in de straat nogal vaak vast te zitten (word in mijn straat namelijk niet gestrooid )en als ik eindelijk reed drifte ik de straat uit :)
 

Michel_7319

Nieuw hier
19 mrt 2010
6
0
0
Ik reed deze winter ook voor het eerst met mijn LS in sneeuw en gladigheid, sommige van de bovenstaande ervaringen komen mij wel bekend voor, maar als je je idd gewoon aanpast aan de omstandigheden is er weinig loos. Als vond ik het met traction control off fijner rijden dan met (woonwijken).

Waar ik me wel te barste van ben geschrokken is toen ik de eerste keer een parkeervak in draaide (elk parkeervak is standaard al krap met dit slagschip.. ;-) ) met sneeuw/ijs, stationair (stapvoets dus) en nog even bij wilde remmen, waarna de Lex gelijk vol over z'n voorwielen richting de daarnaast staande auto gleed, motor blijft maar doorduwen, ABS die niets deed bij die snelheid en het stuur al in de maximale uitslag hebben staan..met nog een klein metertje te gaan.. Ging echt maar net goed, he..

In z'n vrij rossen had misschien een goeie optie geweest, al zal de bak dat misschien niet zo geweldig vinden.

De vloeken waren niet van de lucht kan ik verklappen, maar verder goed te doen met gladheid, deze auto.
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Je kan hem gewoon in z'n vrij zetten, en dat moet je eigenlijk bij alle bochten doen als het extreem glad is, anders douwt hij hem inderdaad gewoon rechtdoor
 

Michel_7319

Nieuw hier
19 mrt 2010
6
0
0
Aangezien de koppeling in trappen lastig wordt, is dat de beste optie idd ;-)

In het boekje vond ik er verwijzingen naar.. Het wisselen van verzetten (R,N,D) terwijl de auto nog rolt is iets wat ie sowieso niet zo prettig vind.. Kan me niet voorstellen dat Toyota dit aanraadt, maar misschien valt het wel mee idd...schade rijden is ook niks!

Groet
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Michel_7319 zei:
Waar ik me wel te barste van ben geschrokken is toen ik de eerste keer een parkeervak in draaide (elk parkeervak is standaard al krap met dit slagschip.. ;-) ) met sneeuw/ijs, stationair (stapvoets dus) en nog even bij wilde remmen, waarna de Lex gelijk vol over z'n voorwielen richting de daarnaast staande auto gleed, motor blijft maar doorduwen, ABS die niets deed bij die snelheid en het stuur al in de maximale uitslag hebben staan..met nog een klein metertje te gaan.. Ging echt maar net goed, he..
.

Daar heb ik ook last van gehad in de IS. Heb jij low-profile banden? Vaak helpt het rechtzetten van de wielen om extra grip te krijgen.
 

Michel_7319

Nieuw hier
19 mrt 2010
6
0
0
Nee, ik heb gewoon de standaar velgen en banden eronder zitten. In een andere situatie zou het rechtzetten van de wielen wel wat geholpen hebben, maar in deze zou in z'n vrij zetten de enige optie zijn, denk ik.

Als je eenmaal van het fenomeen op de hoogte bent kan je er van te voren wel op inspelen, al blijft het soms listig, maar die eerste keer was echt kantje boord :)
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ik ging in een garage op winterbanden alle kanten op :) Echt vooruitkruipen met 2km/h en een remweg van 10 meter! :D