Eerst voorstellen...

DrogeR

Nieuw hier
15 aug 2015
9
0
1
Goedemorgen allemaal,

Ik heb de afgelopen dagen het forum doorgespit, en zal mij dan ook maar even voorstellen. Rob, uit het noorden des lands, en rijd met nog veel plezier in een 2003 Toyota Camry. Deze auto heb ik inmiddels ruim zes jaar, en ben de laatste twee jaar al aan het rondneuzen wat de opvolger van de camry zou moeten worden. De camry is namelijk zeer ruim, voor mijn doen vrij luxe, maar hij rijdt vooral zeer comfortabel.
Wil ik al deze drie eigenschappen weer in een nieuwe(re) auto terugvinden moet ik echter flink in de beurs graven (ten opzichte van de beperkte aanschafwaarde van de Toyota). Het idee van hybride rijden spreekt mij wel aan, en bij het zoeken van een hybride auto die onze vouwwagen mag trekken kwam ik in eerste instantie bij de IS300h uit -> wat een fantastische auto is dat! Alleen niet heel erg ruim in vergelijk met de Camry.
Na een tijdje digitaal verlekkeren ben ik bij Lexus Zwolle geweest om de ruimte van de IS te ervaren, heel hartelijk ontvangen ondanks dat ik aangaf alleen maar te ori?nteren. Als ik had gewild had ik zelfs kunnen proefrijden, maar dat vond ik op dat moment wat teveel van het goede. Ondanks het geweldige interieur voelde de auto toch wel wat krap.
Daarna ook even de GS450 F-sport gepast, die voldoet qua uiterlijk en ruimte nog meer. Jammer dat die voorlopig financieel onbereikbaar is, en door het feit dat de achterbank in geen geval plat kan (toch?) is het voor het vervoeren van wat bepaalde zaken ondanks de grootte toch niet een heel praktische wagen. Wel erg mooi, zeker als ik de variant van Hube langs zie komen.

Wij zijn een aantal maanden terug nog even in Apeldoorn bij een 'willekeurige' autohandelaar langs geweest die erg veel verschillende modellen heeft staan (ook andere merken) om samen met mijn vrouw uit te vinden in welke richting we willen zoeken. Daar liepen wij (naast de voorkeur voor de V70 van mijn vrouw, en de toch ook leuke A6 Avant als een van mijn favorieten en weer een prachtige maar veel te dure GS450) tegen een RX450h aan.

Rationeel gezien voldoet deze wel aan alle eisen, verbruik zal beduidend hoger zijn dan de sedans, maar nog steeds lager (toch?) dan de 1 op 10 die ik nu nodig heb om ergens te komen. Ik vind het bovendien geen lelijke auto (best mooi wel), maar het is geen IS of GS.

Kortom: Lexus trekt mij, door de afwerking en het comfort, maar ook door het feit dat ik dan weer een auto heb die niet iedereen heeft. Welk model het uiteindelijk moet worden is de vraag.

Een praktische vraag voor de kenners: Ik lees hier (en Lexus Zwolle gaf het aan voor een wat oudere GS die zij te koop hadden staan) dat bij het installeren van een trekhaak ook een oliekoeler benodigd is. Geldt dat voor specifieke modellen, of is dat nodig voor iedere Lexus die je (later) van een trekhaak wilt voorzien?
 
Laatst bewerkt:
Welkom Rob en zo te lezen heb je het nodige huiswerk al gedaan , en is idd veel moois te koop maar men wil ook betrouwbaarheid en dan kom je toch weer uit op Japans , je wilt je graag onderscheiden en dat lukt met een lexus prima
we hebben hier tal van tevreden IS ,GS en RX rijders die kunnen jouw vast op weg helpen
 
Welkom Rob,
Ik ben ook een ex-Camry rijder en was lang erg blij met de stille zoever (V6). Heb mijn Camry in 2009 omgeruild voor een GS 430. Net zo stil en dankzij de V8 razendsnel. Met een normale voet was het verbruik rond de 1-9 ? 10. Bij stadsverkeer veel hoger. Mijn GS heb ik voorzien van een (afneembare) trekhaak. Volgens de dealer was het niet nodig is aan het koelsysteem aan te passen. Ik trok zo nu en dan een dubbelasser met huif om spullen te halen bij de bouwhandel. En een enkele keer een rit naar NL om de aanhanger af te laden met planten en struiken. Het verbruik nam dan toe tot 1-7. In de oude GS kun je net zo min als in de GS van de vierde generatie de achterbank omklappen. En de achterbak van de GSH is niet groot te noemen, zelfs niet die van de vierde serie waarbij de accu's richting achterbank zijn verplaatst. . Ski's kun je alleen in het interieur vervoeren; op dat moment mis ik wel eens de handiger achterbak van de Camry.
IK kan mij voorstellen dat een IS erg klein aanvoelt als je uit een ruime Camry stapt. Ik voelde mij er niet in thuis. De keuze tussen een limousine en een RX is een zeer persoonlijke zaak, lijkt me. Ik ben er niet van gecharmeerd, hoe mooi uitgevoerd ze ook zijn.
De genoemde nadelen qua bagage kun je natuurlijk opvangen door een dakkoffer. Je moet goed nagaan hoe vaak je lange of veel bagage hebt.
Succes met de puzzeltocht
 
Dank voor het welkom en de reacties, de zoektocht alleen is al leuk. En wat dat betreft ook hier nog voldoende te ontdekken.
 
Twee weken geleden heb ik een weekendje van een is300h F-sport mogen genieten, en op basis daarvan toch de knoop doorgehakt voor de 25th Edition is300h. De auto (Sonic Titanium) wordt komende week gereed gemaakt (de trekhaak moet er nog onder, de parkeersensoren schijnen er nog ingezet moeten worden en het was de vraag of de winterwielen er dan al zouden zijn). Met een beetje mazzel dus vanaf volgend weekend over op de lexus. De eerste maanden nog wel op de winterwielen. Ik ben voor het gemak van de standaard set (alutec GRIP) van Louwman/de huidige prijslijst gegaan. Dat is al prijzig genoeg, maar haalt het niet bij de originele velgen. Dus vanaf eind maart pas een 'complete' Lexus.
 
Suc6 met je keuze. Een ding is zeker: Lexus staat voor kwaliteit! Ook na vele jaren gebruik!
 
Dank! En dat wachten duurt lang, al mag ik met een weekje niet klagen (had het 34 pagina's tellende 'wachttopic' van Johanm ook nog even doorgenomen). En ik heb vanmiddag nog nog wat tijd overbrugd om op de site van het RDW in de gaten te houden welke auto's van een nieuw kenteken werden voorzien. Na 150 Volkswagens en was het de beurt aan Toyota met daartussen een paar lexussen (3x CT 1x NX 2x GS) en zowaar kwam ik mijn IS ook nog tegen😀
 
welkom hier
ik heb er een oliekoeler op gezet is altijd beter maar met name voor gebruik met caravan ook met bergen.
om af en toe een aanhanger te trekken in het vlakke nederland zou het niet per se noodzakelijk zijn maar altijd beter.
wel opletten dat je eventueel in sportstand rijd en zonder de overdrive.
ligt ook aan de snelheid.
als de bak te veel blijft schakelen tussen versnellingen dan worden ze heet en dat is funest
verder zou ik het wel weten ik rij inmiddels al bijna 6 jaar met de lexus was er al jaren mee bezig.
gisteren bekende garagehouder van mij heeft een is250 aangeschaft is er al helemaal weg van.
heeft voor de lexus een jonge c-klasse Mercedes gehad en een bmw 320i diesel met wat problemen.
en ging nu eigenlijk voor jonge bmw 328i maar motoren van bmw zijn niet meer wat het geweest is (sorry bmw)
en audi daar zijn ook wel de nodige problemen mee.
over het algemeen heb je met Japanse autos niet zoveel gedoe als de laatste jaren met veel duitse
succes met je keuze we horen wel wat het word
mvg rob (uit het zuiden des lands )