Eerste Lexus

Chrismo

Nieuw hier
10 jan 2025
7
5
3
Afgelopen week onze eerste Lexus gekocht. Een NX300H uit 2015, met 100d op de klok.
Wat een prettige auto is het!

De reden dat we deze hebben gekocht is vooral omdat we de laatste jaren helaas vaak van auto zijn veranderd ivm problemen met de desbetreffende auto.

Autorijden was ooit mijn hobby, maar dit heeft ons de laatste jaren veel teveel gekost helaas.

De Lexus hoop ik daarin wat langer en betaalbaarder te kunnen rijden.

Groeten Chris

Welkom, als je de media en onderzoeken naar betrouwbaarheid mag geloven, dan ben je in de meest betrouwbare hedendaagse auto gestapt. De NX schijnt in diverse onderzoeken over de wereld als “meest betrouwbaar” uit allerlei onderzoeken te komen.

Stiekem ben ik wel een beetje nieuwsgierig naar wat je op basis van jouw ervaring zou afraden, maar laten we vooral vooruitkijken: een Lexus (ongeacht het model) is een fijne auto om te rijden en te bezitten, ook bij hoge km-standen.

Dank je. Wbt afraden ben ik geen voorstander van. Je kan gewoon pech hebben, dat kan je ook met een nieuwe tv gebeuren bijvoorbeeld 😄.

Welkom op het forum, heb je ook een paar foto's van je NX?

Zelf rijd ik ook een NX, ik ben er erg tevreden over.

Wat me wel opvalt is een kraak in de achterbak. Wat ik zo kon vinden "kan" het komen van het kofferbakslot.

Komt ooit wel met mooi weer....duurt nog even dus.

Welkom op ons onvolprezen forum Chris.
Veel veilige, probleemloze en vooral plezierige kilometers toegewenst met je NX

Dank jullie allemaal. Vandaag een rav4 hybride uit 2019 (nieuwe model) gereden voor een kennis van me. Voor mijn gevoel niks mis mee, maar de stoelen in mijn Lexus zitten beter!

De verbruiksmeter in mijn Lexus bleef heel lang op 7,2 hangen. Net met de familie naar de film waarbij hij 10,2 aangaf, en met heel veel moeite naar 9,2 afzakte.
Vond dat best gek, aangezien ik niet eens gek reed.
Zal door de kou komen gok ik.

De verbruiksmeter in mijn Lexus bleef heel lang op 7,2 hangen. Net met de familie naar de film waarbij hij 10,2 aangaf, en met heel veel moeite naar 9,2 afzakte.
Vond dat best gek, aangezien ik niet eens gek reed.
Zal door de kou komen gok ik.
Dan heb je waarschijnlijk in een stadscentrum gereden met stoplichten/rotondes en de nodige voorrangswegen? Als dit je eerste hybride is, ga je vanzelf ontdekken hoe je het meeste uit de aandrijflijn haalt. Je krijgt vanzelf wel door hoe/waar/wanneer je volledig elektrisch kunt rijden met je NX. De kou helpt zeker niet, maar om mijn recente ervaring als voorbeeld te nemen: ik rij sinds mei vorig jaar met een hybride. Inmiddels zitten we al een paar maanden in de koudere periode en de verbruikscijfers blijven dalen omdat ik door heb hoe/waar/wanneer ik het meeste uit die aandrijflijn kan halen.

Ik doe een voorspelling (been there, done that :geek:): je zult de komende weken/maanden nog wel wat remstof op je voorwielen zien omdat je je auto nog leert kennen. Na een paar weken/maanden zal dit afnemen als je je best doet om het accupakket van je hybride aandrijflijn optimaal in te zetten. Als je dit volhoudt, zul je na een paar maanden vrijwel geen remstof meer op je voorwielen zien. Er zijn YouTube-filmpjes (veelal Engelstalig) die uitleggen hoe je met een hybride (Lexus/Toyota) de meeste kilometers uit een tank haalt. Hou de econometer in de gaten en volg 't mantra "easy on the brake, easy on the gas" en let op het groene EV-lampje en kijk naar je infodisplay waar de brandstofmotor, accu en een wiel getoond wordt. De pijlen geven de richting van de energie aan.

Ik ben veruit de regelmatige bestuurder van onze IS, mijn vriendin rijdt er veel minder in. Als zij rijdt, en dan rijdt ze rustig, gaat het mooie verbruikscijfer eraan... Als ik rij, dan weet ik inmiddels wat ik moet doen om dat weer recht te trekken. Maar dit hangt wel van de route af.

Bij ons zal mijn vrouw ook de hoofd-bestuurder(ster) van de auto zijn. Die zal ik maar niet lastig vallen met verbruikscijfers en strategie 🤣.

Ik zie wel wat er de komende tijd gebeurt. Feit is dat ik een "veilige" auto zocht waar "niks" aan kapot zal gaan, en ik die nu hopelijk heb gevonden.

Dat mijn vrouw me gister belde met de opmerking dat ze wegreed (stuur om) en ze een soort krakend geluid hoorde, dat zal hopelijk 1 van de vele veiligheidsregelingen zijn of ivm de awd.... en geen probleem. Was wat nat/glad.

Laatst bewerkt: