Eerste probleempje. Zoemend geluid.

Lexxie

Hoort erbij
13 okt 2013
31
0
0
Sinds een paar dagen het eerste probleempje bij mijn nieuwe IS300H. Als ik gas geef hoor ik lichtjes een zoemend geluid uit de rechterkant van mijn dashboard komen. Ik dacht eerst dat het in een liedje op de radio was, maar toen het geluid aanhield en ik de radio uitzette, kwam ik tot deze onaangename verrassing.

Als ik het gas los laat stopt het, maar zodra ik het gaspedaal intrap komt het weer heel zachtjes op de achtergrond. Het lijkt wel of er iets resoneert.

Baal er wel van, want als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het wel geluidjes. En toen ik de Lexus kocht, had ik niet verwacht de dealer weer zo snel te moeten bellen.

Van de week de dealer maar eens bellen en kijken of ze dit netjes gaan oplossen.

Toevallig meer mensen hier last van?
 

Lexxie

Hoort erbij
13 okt 2013
31
0
0
Nee die is het niet, had ik ook gelijk gecontroleerd. Het komt volgens mij uit het ventilatieroostertje aan de passagierskant. Nu was het vanmiddag opeens weg, dus dat is vervelend. Kom je bij de dadelijk bij de dealers valt er niets te horen.
 

ketje

Hoort erbij
16 jul 2012
46
0
0
Weet niet of het dat is maar er wordt nogal geklaagd in het algemeen over de mechanische geluiden van de Toyota hybride-motoren. Die zouden nogal "mechanisch zingen". Is het dat niet wat je hoort?

Mike.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
vaak hoor je de elektromotoren/generatoren van de hybride aandrijflijn, maar als deze opeens komt en weggaat, dan is dat wel erg vreemd. toch hopen dat het terugkomt, en mogelijk vastleggen.
 

Lexxie

Hoort erbij
13 okt 2013
31
0
0
Ik ben naar de garage geweest, maar ja ga je en rondje doen met de monteur valt er niets te horen. Nog even de motorkap open en een hitte schild vastgezet, rijd ik vanmiddag weg bij mijn werk gaat het weer zoemen.

Was te verwachten dit.

In het weekend is goed bestuderen waar het nou vandaan komt.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Zijn er misschien nog specifieke momenten waarbij het gezoem optreedt? Zoals voornamelijk na een koude start o.i.d?

Als hierboven genoemd, als het gezoem optreedt, maakt het dan uit als je bijvoorbeeld snelheden van de interieurventilator wijzigt?
 

Jetpaction

Hoort erbij
9 nov 2013
32
2
0
Ik kan bevestigen dat ik dezelfde zoem hoor in mijn IS300h ergens rechts van me. Dacht zelf dat het gewoon een eigenschap was van de hybride aandrijflijn dus nog niet gemeld bij de dealer. Het valt vooral op bij lagere snelheden, omdat de auto van zichzelf al zo stil is. Ik stoor me er (nog) niet aan.
 

Lexxie

Hoort erbij
13 okt 2013
31
0
0
Het gezoem is nog niet weg, maar het gaat en komt wanneer het zin heeft.

Koude motor of warme motor maakt niet uit. Het komt wel altijd op hetzelfde toerental, zodra de EV modus uitgaat, dus de verbrandingsmotor komt er in en dan als de toerenteller in het midden van het gestreepte gedeelte van het eco gedeelte van de toerenteller staat komt het gezoem.
Laat je het gas los dan houdt het op en geef je gas bij dan houdt het ook op.

Omdat ik er nu op let, hoor ik het door de radio heen, ook al is het maar heel zachtjes op de achtergrond.

Het geluid klinkt alsof er een kleine ventilator begint de draaien of een motortje wat loopt, maar het kan natuurlijk ook iets zijn wat bij een bepaalt toerental begint te resoneren. Ga toch maar weer contact met de dealer zoeken, want om eerlijk te zijn een nieuwe Lexus moet niet rammelen.
 

johanm

Heel actief
13 apr 2011
609
29
28
Beste mensen,

Controleer even het volgende: Ga 80 km per uur rijden, zorg dat je kunt zien of de electrotor ook aandrijving geeft en je zult waarschijnlijk bemerken dat de zoem gekoppelt is aan het aan/uitschakelen van de elekromotor. Dat komt met name bij lage snelheden omdat de motor nauwelijks werkt en bij inschakelen van de electromotor nog minder. Laat weten of dit zo is!! :hi:
 

Lexxie

Hoort erbij
13 okt 2013
31
0
0
Nee dat is het niet. Auto gaat binnenkort terug naar de dealer. Van de week had ik het ook bij stationair draaien. Het komt uit de rechterkant van het dashboard.
 

leeuws

Actief
25 okt 2013
139
1
0
En is er al nieuws van wat het is? Want zelf heb ik het nog niet gehoord.
De verkoper vertelde me wel dat je een licht zoemend/fluitend geluidje kan horen rechts achteraan. Daar zit nl de koeling van de batterijen, achter het roostertje dat je ziet als je het portier opent.
Misschien is het dat?
 

Lexxie

Hoort erbij
13 okt 2013
31
0
0
Van de week is er voor een derde keer naar gekeken. De monteur heeft alles wat het kon zijn nagelopen en nagetrokken. Ik moet zeggen dat ik het nu al een paar dagen niet heb gehoord, dus ik ben benieuwd. Niets zo vervelend als bijgeluidjes tijdens het autorijden.