- 30 okt 2024
- 24
- 28
- 13
Sinds ik lid ben van deze fijne club ben ik ook bezig met het zoeken naar een opvolger van onze huidige wagen. Een -van mijn vader geerfde- 2009 1.6 Fabia.
Twee weken geleden een “nieuw binnen” bij Withuis Auto’s. NL 2010 RX450H President, white pearl, 200k gelopen, €22k, dealeronderhouds historie en heel bijzonder….tromgeroffel…werkelijk z.g.a.n.. Contact gezocht met de handelaar en kreeg al direct de melding dat ik welkom was, maar niet zomaar kon rijden in dat ding. Ik moest wel bijna zeker van kopen zijn. Nou ja zeg, ik kom uit Enschede en ik ga geen halve dag rijden om een kwartiertje bij de RX staan te kwijlen. Kom op hè. Maar bij aankomst stond de RX al klaar voor ons (zoonlief Joster was ook mee). Het was idd een verschrikkelijk mooie RX en ik was al zo goed als ‘om’. Bij de wagen staand hoorden we de motor af en toe aan gaan. Geen idee waarom, maar goed. We zijn maar direct ingestapt, want naast zijn hal is erg weinig ruimte en niet de rust om dingen goed in je op te nemen. Cold turkey van de Skoda Fabia achter het RX stuur in het zachte leer gezakt. Het was een soort van cultuurshock . Deed mijn denken aan onze Volvo S70 die ook max was uitgerust. Daarin gaan zitten ervaarde ik elke keer weer een soort van rust die als een warme deken over mij heen gleed. De RX doet dat ook, maar een stuk beter nog. Afstelling van alles was veel te ver, veel te hoog, maar eerst ff de gordel aandoen. Tot onze verbazing kwam het stuur en stoel in een bijna goede positie. De instaphulp stond niet genoemd, maar is een heel erg fijne optie. Rustig wegrijdend en gelijk het dorpje Wijk en Aalburg in, hopend op slecht wegdek, want een vlotte reparatie van luchtvering is niet fijn. De vering viel mij gewoon wat tegen, vond het stug aanvoelen zelfs. Als je in een 2009 Fabia verkeersdrempels neemt dan doe je dat haast stapvoets, dus deden wij dat met de RX ook. Het blijkt dat je met een RX gewoon het gas erop moet houden en dan ervaar je de zijdezachte deining van luchtvering. Beetje gechargeerd natuurlijk, maar in het dorpje bij 30kmph hoef je voor een drempel niet af te remmen. Helemaal goed dus. Luchtvering geslaagd zonder bijgeluiden. Acceleratie was ook indrukwekkend, heel even planken op de provinciale weg en we zaten binnen seconden op een maandenlange rij-ontzegging zeg maar (~140 kmph). Motor hoor je wel, maar vooral als een aangename roffel. Lekker hoor zo’n zescilinder! Alles goed bekeken op een parkeerplaats aan de dijk en wat een prachtige wagen! Alles even schoon en netjes. Knopjes die we ingedrukten zetten iets in werking. Alleen het knopje van zitvlak verlenging deed niet zoveel, hoorde wel het motorretje zoemen, maar zag niets verplaatsen of zo. ML geluid heel even uitgeprobeerd en dat was net zo indrukwekkend als het weer uitzetten. Dan is het heerlijk rustig en kan je met normaal volume een gesprek voeren tijdens het rijden.
Weer terug bij Withuis kon ik mijn enthousiasme nauwelijks bedwingen, maar wilde toch niet direct happen. Er moet nog eea geregeld worden natuurlijk. €22.000 voor een 15 jaar oude RX die 2 ton gelopen heeft, zonder enige vorm van garantie, is best veel geld, Ook al ziet hij er perfect uit. Dus gevraagd om een korte periode van vasthouden. Dat was niet mogelijk, want als hij dat voor iedereen ging doen, dan verkocht hij niks meer. Dat was iets minder en met een beetje dubbel gevoel weer in de vertrouwde Fabia naar het altijd fraaie Enschede. Dagen later kreeg ik een Whatsappje van Withuis hoe het stond met de RX, want hij hield gegadigden op afstand. Ook direct tutoyerend, terwijl ons leeftijdsverschil minimaal 35 jaar is. Niet dat dat erg is, maar de toon waarop. Dus ik antwoordde dat ik geen haast had. Zijn antwoord viel bij mij totaal verkeerd, dus bye bye Withuis. Je hebt nog wat huiswerk te doen
Heel verhaal, maar er gebeurd ook best wel veel als je voor de allereerste keer naast een RX staat en er ook nog in gaat rijden. Ik heb er ooit wel eens eentje zien rijden en vond die er niet zo heel groot uitzien. Die mening herroep ik bij deze. Groot, maar niet lompgroot. Prachtig klassiek gelijnd en daarom ziet zo’n ouwe bak er nog steeds prachtig uit! Dat vind ik van veel meer Lexi trouwens. Die LS600l op de kerstmeeting bv ook, indrukwekkend mooi. Classic!
Begin juli beëindigd mijn economische levensduur…., maar ik vind het werk als ZZP vastgoedfotograaf nog veel te leuk om te stoppen. Ik ga in elk geval nog door totdat mrs B. ook afgeschreven is. Binnenkort maar eens kijken wat er allemaal uit de diverse spaarpotjes komt. De zoektocht naar RX gaat gewoon door.
Opvallend is dat iets jongere RX-en dan youngtimers goedkoper zijn, dus gen 3 2011/12/13. Zou dat een vraag/aanbod verhaal zijn? Hoor het graag en tot de volgende proefrit, of ervaring in dit draadje
Fijn weekend allemaal
Met een vriendelijke groet van Raymond
Twee weken geleden een “nieuw binnen” bij Withuis Auto’s. NL 2010 RX450H President, white pearl, 200k gelopen, €22k, dealeronderhouds historie en heel bijzonder….tromgeroffel…werkelijk z.g.a.n.. Contact gezocht met de handelaar en kreeg al direct de melding dat ik welkom was, maar niet zomaar kon rijden in dat ding. Ik moest wel bijna zeker van kopen zijn. Nou ja zeg, ik kom uit Enschede en ik ga geen halve dag rijden om een kwartiertje bij de RX staan te kwijlen. Kom op hè. Maar bij aankomst stond de RX al klaar voor ons (zoonlief Joster was ook mee). Het was idd een verschrikkelijk mooie RX en ik was al zo goed als ‘om’. Bij de wagen staand hoorden we de motor af en toe aan gaan. Geen idee waarom, maar goed. We zijn maar direct ingestapt, want naast zijn hal is erg weinig ruimte en niet de rust om dingen goed in je op te nemen. Cold turkey van de Skoda Fabia achter het RX stuur in het zachte leer gezakt. Het was een soort van cultuurshock . Deed mijn denken aan onze Volvo S70 die ook max was uitgerust. Daarin gaan zitten ervaarde ik elke keer weer een soort van rust die als een warme deken over mij heen gleed. De RX doet dat ook, maar een stuk beter nog. Afstelling van alles was veel te ver, veel te hoog, maar eerst ff de gordel aandoen. Tot onze verbazing kwam het stuur en stoel in een bijna goede positie. De instaphulp stond niet genoemd, maar is een heel erg fijne optie. Rustig wegrijdend en gelijk het dorpje Wijk en Aalburg in, hopend op slecht wegdek, want een vlotte reparatie van luchtvering is niet fijn. De vering viel mij gewoon wat tegen, vond het stug aanvoelen zelfs. Als je in een 2009 Fabia verkeersdrempels neemt dan doe je dat haast stapvoets, dus deden wij dat met de RX ook. Het blijkt dat je met een RX gewoon het gas erop moet houden en dan ervaar je de zijdezachte deining van luchtvering. Beetje gechargeerd natuurlijk, maar in het dorpje bij 30kmph hoef je voor een drempel niet af te remmen. Helemaal goed dus. Luchtvering geslaagd zonder bijgeluiden. Acceleratie was ook indrukwekkend, heel even planken op de provinciale weg en we zaten binnen seconden op een maandenlange rij-ontzegging zeg maar (~140 kmph). Motor hoor je wel, maar vooral als een aangename roffel. Lekker hoor zo’n zescilinder! Alles goed bekeken op een parkeerplaats aan de dijk en wat een prachtige wagen! Alles even schoon en netjes. Knopjes die we ingedrukten zetten iets in werking. Alleen het knopje van zitvlak verlenging deed niet zoveel, hoorde wel het motorretje zoemen, maar zag niets verplaatsen of zo. ML geluid heel even uitgeprobeerd en dat was net zo indrukwekkend als het weer uitzetten. Dan is het heerlijk rustig en kan je met normaal volume een gesprek voeren tijdens het rijden.
Weer terug bij Withuis kon ik mijn enthousiasme nauwelijks bedwingen, maar wilde toch niet direct happen. Er moet nog eea geregeld worden natuurlijk. €22.000 voor een 15 jaar oude RX die 2 ton gelopen heeft, zonder enige vorm van garantie, is best veel geld, Ook al ziet hij er perfect uit. Dus gevraagd om een korte periode van vasthouden. Dat was niet mogelijk, want als hij dat voor iedereen ging doen, dan verkocht hij niks meer. Dat was iets minder en met een beetje dubbel gevoel weer in de vertrouwde Fabia naar het altijd fraaie Enschede. Dagen later kreeg ik een Whatsappje van Withuis hoe het stond met de RX, want hij hield gegadigden op afstand. Ook direct tutoyerend, terwijl ons leeftijdsverschil minimaal 35 jaar is. Niet dat dat erg is, maar de toon waarop. Dus ik antwoordde dat ik geen haast had. Zijn antwoord viel bij mij totaal verkeerd, dus bye bye Withuis. Je hebt nog wat huiswerk te doen
Heel verhaal, maar er gebeurd ook best wel veel als je voor de allereerste keer naast een RX staat en er ook nog in gaat rijden. Ik heb er ooit wel eens eentje zien rijden en vond die er niet zo heel groot uitzien. Die mening herroep ik bij deze. Groot, maar niet lompgroot. Prachtig klassiek gelijnd en daarom ziet zo’n ouwe bak er nog steeds prachtig uit! Dat vind ik van veel meer Lexi trouwens. Die LS600l op de kerstmeeting bv ook, indrukwekkend mooi. Classic!
Begin juli beëindigd mijn economische levensduur…., maar ik vind het werk als ZZP vastgoedfotograaf nog veel te leuk om te stoppen. Ik ga in elk geval nog door totdat mrs B. ook afgeschreven is. Binnenkort maar eens kijken wat er allemaal uit de diverse spaarpotjes komt. De zoektocht naar RX gaat gewoon door.
Opvallend is dat iets jongere RX-en dan youngtimers goedkoper zijn, dus gen 3 2011/12/13. Zou dat een vraag/aanbod verhaal zijn? Hoor het graag en tot de volgende proefrit, of ervaring in dit draadje
Fijn weekend allemaal
Met een vriendelijke groet van Raymond