Effect stretchen van banden op weglegging

japeape

Actief
31 dec 2010
372
0
0
Hoi,

Bij mijn zoektocht naar andere velgen lees ik vrij vaak dat mensen smallere banden op brede velgen leggen om te voorkomen dat ze tegen de wielkasten aanlopen. Kan iemand hier vertellen wat voor effect dat stretchen heeft op de weglegging?
 

japeape

Actief
31 dec 2010
372
0
0
Helaas nog weinig reacties. Wat ikzelf gevonden heb is dat teveel stretch eigenlijk nergens goed voor is en de band alleen onnodig onder extra spanning zet.

Een milde stretch kan echter interressant voor de sportieve rijder omdat de rechtuit stabiliteit zou kunnen verbeteren bij hoge snelheid en de stuurresponse directer wordt.
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
Getrokken banden is voornamelijk goed voor Looks (beetje Sjonnie) en bij driften.
Voordeel is dat de auto iets directer gaat sturen en de banden zo goed als geen rolneiging meer vertonen.
Nadeel is dat velgen wel heel kwestbaar worden en je comfort stukken minder wordt.
Mijn mening is dat het op een polo o.i.d. nog wel moet kunnen maar dat de voordelen op een IS door het karakter van de auto niet tot zijn recht komen, ik zou het laten en gewoon voor een goede combi gaan.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Het komt de wegligging zeker niet ten goede aangezien het loopvlak door het stretchen ook vervormd.



gr. koen
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
sharkman zei:
Getrokken banden is voornamelijk goed voor Looks (beetje Sjonnie) en bij driften.
Voordeel is dat de auto iets directer gaat sturen en de banden zo goed als geen rolneiging meer vertonen.
Nadeel is dat velgen wel heel kwestbaar worden en je comfort stukken minder wordt.
Mijn mening is dat het op een polo o.i.d. nog wel moet kunnen maar dat de voordelen op een IS door het karakter van de auto niet tot zijn recht komen, ik zou het laten en gewoon voor een goede combi gaan.
Dit verklaard mij in ieder geval waarom ik afgelopen winter 2 velgen heb kunnen weggooien. Ik heb namelijk ook wat strech op mijn voorbanden.
 

wil

Actief
3 okt 2010
398
1
0
ik heb 8,5 j voor met 245-30x20 en die staan recht .
maar achter heb ik 10j met 275-30x20 maar die zijn wel getrokken .
kijk van boven zo op de rand van de velg .
het ligt ook een beetje aan het merk band de ene is meer vierkant zogezegt en de andere is trampezium
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
sommige banden kunnen erg goed gestretched worden, maar sommmige sites geven wel een beetje aan waar de grenzen liggen... volgens mij heeft wil het ergens al gepost.