ervaring in de bergen?

Bencotac

Nieuw hier
17 aug 2013
2
0
0
Wie heeft er ervaring met het rijden van de ct200 in de bergen? Ik ben en een nieuweling met een automaat. In de handleiding vind ik niet veel aanwijzingen, behalve een vage opmerking dat in de bergen de sportstand aan te bevelen is. Hou me aanbevolen voor tips...
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik kwam dit tegen bij de zoekfunctie v/h forum:
Hoe de CT in de bergen rijdt? Nou daar was ik echt verbaasd over. Tripje naar Itali? door de slingerende bergwegen. Wel auto/snelweg, dus tussen de 80-120 km per uur met bochten. Echt super, krachtig genoeg (volgens mij had ik hem in de normale stand staan en niet eens de sport), je hoeft alleen maar op de weg te letten en te sturen.

En de CT wordt daar super zuinig. Ik dacht even dat de verbruiksmeter kapot was. Na Duitsland 1:15 ging de meter met gemak naar 1:20, dat haal ik in Nederland bij lange na niet.

Btw, welkom op het forum! Eventueel kun je je hier nog even voorstellen: viewforum.php?f=14 :hi:
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Bencotac zei:
Wie heeft er ervaring met het rijden van de ct200 in de bergen? Ik ben en een nieuweling met een automaat. In de handleiding vind ik niet veel aanwijzingen, behalve een vage opmerking dat in de bergen de sportstand aan te bevelen is. Hou me aanbevolen voor tips...

De CT is geen automaat, maar een auto zonder versnellingsbak. En verder is het doodsimpel. Als je een helling tegenkomt regelt de auto alles zelf (maakt niet uit in welke stand) en als je een wat steile helling afgaat zet je 'm in de B-stand, zodat het zaakje ook op de verbrandingsmotor afremt en je minder kans hebt op het slopen van je remmen. Onder aan de berg zet je 'm weer terug in 'drive'.

That's all.
 

t0rbz

Nieuw hier
7 mrt 2013
7
0
0
Na flinke ritten in de bergen van Noorwegen, en een aantal vakanties naar de alpen kijk ik altijd weer uit naar het moment dat ik met de CT de bergen in mag. Zoals eerder al gezegd is rijdt de CT er echt erg goed, voldoende vermogen en het strakke onderstel komt met die bochtjes nog beter tot zijn recht.
Zelf rij ik in de bergen constant met de B-stand gecombineerd met de sportstand. Hierdoor wordt er bergaf op de motor afgeremd en heb je bergop gelijk voldoende vermogen onder je linkervoet zonder deze te ver te moeten doortrappen. In de bergen is de CT trouwens inderdaad zuining! In Noorwegen haalde ik makkelijk 1 op 23, en ik kan je verzekeren dat me dat hier zelden lukt.
 

allcazar

Hoort erbij
4 mrt 2012
55
1
8
Voor de "automaat" van de CT gelden toch wat andere regels dan voor een traditionele automaat. Ik heb in het gore winterweer van februari laatst toch ook gemerkt dat de wagen je qua wegligging en trekkracht nooit in de steek laat. Je kan met vertrouwen de bergen in!

Mijn ervaring, vorig jaar in Frankrijk: de CT haalt inderdaad een veel lager verbruik in heuvelachtig of bergachtig gebied dan hier in de Nederlanden. Het gevoel is vaak dat de wagen maar net voldoende vermogen heeft indien volgeladen en op lange rechte stukken bergop. Maar dat is alleen een gevoel, je hebt minder koppel dan een dieselmotor, maar 136pk zijn 136pk, en de wagen gaat echt wel vooruit. En het koffiemoleneffect bij volle belasting, dat is nu eenmaal een feit.

Voor de rest dankzij onderstel gewoon een zalige wagen om te cruisen doorheen bergen, en de vele bochten zelfzeker en veilig te nemen. Sportstand, tja, misschien is dit geen slecht idee, maar gewone stand is meer dan voldoende. Ik zou zeggen: gewoon genieten en in het dalen maximaal de "B" stand gebruiken om de batterijen op te laden.
 

Bencotac

Nieuw hier
17 aug 2013
2
0
0
Hartelijk dank voor jullie geruststellende berichten. Fijn om te weten dat ik de bergen met vertrouwen tegemoet kan zien. Hartelijke groet, Bencotac.
 

Dino286

Nieuw hier
30 jul 2012
23
0
0
Ik heb pas onlangs voor de eerste keer een echte pas gereden (Sustenpass).
In beide richtingen.
De afstand vanuit het westen om naar boven te komen is duidelijk langer dan die vanuit het oosten.
De afdaling vanuit het westen is dan ook heftiger. Zie grafieken in:
http://www.google.nl/search?q=suste...QXy4YGIBw&sqi=2&ved=0CDUQsAQ&biw=1035&bih=617

Ervaring:
Als voornamelijk in de B-stand op de motor wordt afgeremd gaat de motor boven een bepaald toerental behoorlijk loeien. Dat begint zo bij 3000-3500 toeren. Dat gebeurde vele malen. Onprettig en dat is een eufemisme.
Op de terugweg (van oost naar west) heb ik dan ook meer gebruik gemaakt van de gewone D-stand en "normaal" remmen. Lees dus goed: ik heb dus ook de B-stand gehanteerd. Eigenlijk wat zitten spelen tussen deze twee standen waarbij de B-stand altijd als extra kwam en het dus (bij een lager toerental) van het remmen overnam. Daar voelde ik mij een heel stuk lekkerder bij dan bij de afdaling van west naar oost.
Ik heb bovendien ervaren dat met een (bij wijze van spreken) constante snelheid stijgen ook het toerental binnen de perken blijft terwijl de wagen toch het gevoel geeft het allemaal gemakkelijk aan te kunnen. En het geeft rust.

Het laatste stuk van de oost-west afdaling heb ik mij even laten verleiden en genoten van de strakke wegligging.
Bij het stijgen heb ik de middelste (normal) stand gebruikt. Die is ruim voldoende bij het stijgen.