Even voorstellen en graag adviesover een LBX !

RJLDIR

Nieuw hier
23 mrt 2025
5
0
1
Sinds kort rijd ik in een nieuwe LBX (dealerauto, 2000km) Ik rijd relatief veel in de stadse omgeving, daarom is een relatief kleine auto prima voor mij.
toch heeft de auto een hinderlijke eigenscahp, nl. trillen of hobbelen. Het trillen van de auto is al vaker in het forum vermeld. Ook mijn nieuwe LBX heeft er last van, nu met name zo rond de 80 km/u. Het is ook een soort hobbelen, je voelt het ook duidelijk bv. via de stoel. De auto staat op all seasons van continental, die gecontroleerd zijn of hoogteslag en gebalanceerd. De dealer heeft alle medewerking verleend, maar kan er niets aan doen. Ik vraag me af, of een ander type banden wellicht een oplossing biedt Want de oorzaak zou toch gevonden moeten kunnen worden, dus als iemand een advies heeft, soortgelijke ervaringen en mogelijke oplossingen, graag! In zo'n auto zou je toch moeten zitten genieten!
Groet, Robert
 
Hallo Robert en welkom!
Nog nooit van gehoord, zeker niet bij zo'n nieuwe wagen. Wat je zou kunnen proberen is de voor en achterwielen omwisselen, verandert er dan iets? Dan moet je het in de wielen / banden zoeken.
 
Dank voor je reactie! Morgen zal ik alles mbt de banden nog eens laten controleren, maar gezien de eerdere controles verwacht ik er niet veel van, maar goed, het is het proberen waard. Ik wil er ook wel andere banden op laten monteren, als dat de oplossing zou zijn. Maar even afwachten of er nog andere suggesties komen.
 
Welkom op het forum.

Hopelijk komt er snel duidelijkheid over de oorzaak.

Heb je nog foto's van je bolide?
 
Goedenavond,

Helaas heb ik dit met meerdere autos mee gemaakt.

Ga naar een gespecialiseerd bedrijf, en laat er de duurste Michelin Pilot Sport EV banden onder draaien. Goed balanceren. (Niet door een stagiair laten doen, want dat is vaak het geval met ''een bandje draaien'').

Ik weet bijna zeker dat de trilling dan weg is.
 
Vandaag aan het werk geweest met de auto. De nieuwe achterbanden opnieuw gecontroleerd op hoogteslag en balans. De hoogteslag is minimaal (niet nul...).
Voor en achterwielen verwisseld. De bandenspanning aangepast, aan de lage kant (2,3 bar). Het hobbelen/stuiteren is minder, maar niet weg. Is de auto nu goed? Bijna... Dus ideeen om de auto perfect te maken zijn nog steeds zeer welkom.
 
BraboLexus, ook jij bedankt voor de tip. Vanmorgen ben ik bij het balanceren aanwezig geweest, dus daar is goed werk geleverd, voor zover ik dat zelf heb kunnen zien. Overigens is, het balanceren "aan de auto" wellicht een oplossing?
En Johno, gewoon een grijze lexus, niets bijzonders. Is het een gewoonte op dit forum om foto's van je auto te plaatsen?
 
Een monteur is indertijd meegereden, maar zei " hier kan ik niets aan doen" . Ik ben waarschijnlijk erg kritisch, maar gezien mijn positieve ervaring met een Toyota Yaris van 2023 (die maakte duidelijk meer herrie, maar reed gladjes) moet het beter kunnen.
 
Zijn het runflat banden?

Ik denk ook dat de vering van zo'n LBX stug is. Dus dat het het karakter van de auto is.

Wat je nog kunt doen:

Roadforce balanceren kun je evt. nog proberen. Voordat je nieuwe banden laat monteren, zal ik vragen of men een ander setje wielen onder je auto kan zetten, dan kun je voelen of het überhaupt enig verschil maakt. Anders geef je straks honderden euro's uit, voor hetzelfde.
Wellicht dan banden met iets meer rubber nemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
Het schijnt dat Michelin banden doorgaans als “comfortabeler” worden ervaren maar wat @Sam_IS300h zegt; roadforce balanceren heeft menig trilling bij diverse modellen verminderd. Een beetje bandenspecialist heeft zo’n Hunter Road Force balanceer apparaat staan. Sommige bandenspecialisten noemen dit ook wel “super balanceren”. En zulke specialisten kunnen je ook wel vertellen wat een vergevingsgezinde band is en welke band je lekker alles laat beleven van de staat van het wegdek.
 
Lees eens op whatcar.com of dit het gedrag is wat je ervaart.
Een stukje uit de rijtest:
<<<< En hoe zit het met comfort? Nou, in tegenstelling tot sommige duurdere Lexus-automodellen is de rit aan de stevige kant, dus de LBX wordt soms onrustig, vooral bij stadsverkeer. Tenminste, het wordt nooit vervelend schokkend en de rit verbetert merkbaar naarmate je sneller gaat.
De relatief stijve vering helpt de LBX een vertrouwenwekkende metgezel te maken op bochtige wegen, net als de van nature zware besturing en de gripvaste voorkant.>>>>