Even voorstellen

  • Lexusforum jaarmeeting 2024

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2024.
    Dit jaar zullen wij op 14 september als club aansluiten bij GO Japan te Raamsdonkveer.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

AddVariety

Nieuw hier
2 aug 2016
12
1
0
Hallo allemaal, binnenkort is het dan zover: ik ga mijn eerste Lexus ophalen. Een CT200h Business Line uit 2012 in parelmoer wit. Na 6 jaar lang een Toyota Prius naar volle tevredenheid te hebben gereden, welke destijds eigenlijk puur gekocht is op kosten (nog geen MRB, erg zuinig) en het gezin, was het tijd voor wat nieuws. De Prius van de 2e generatie kochten we met 90.000 km en inmiddels staat er krap 240.000 km op de teller.

Zoals gezegd ben ik altijd zeer tevreden geweest met de Prius en misschien nog wel belangrijker: de beide dealers waar ik al het kleine en grote onderhoud heb laten uitvoeren, zijn altijd erg goed bevallen. Na een mengelmoes van allerlei iets oudere auto's en bijbehorende dealers/garages van Daewoo, Opel en Renault, zijn we dus bij Toyota uitgekomen, waar ik gaandeweg zo tevreden over ben geworden dat ik mezelf zelfs een klein beetje fan mag noemen.

Inmiddels hebben we als 2e auto een Aygo, 2015 model in x-play uitvoering en nu komt daar dus de Lexus CT200h bij. Op voorhand wou ik al heel erg graag eens een proefrit in de Lexus, ook al 'w?st' ik dat hij waarschijnlijk te klein zou zijn. Ik kende de Volvo V40 goed en daarvan wist ik sowieso dat het in de praktijk een verbazingwekkend kleine auto is, maar niks bleek minder waar bij de CT200h. Ja, de ruimte achterin en in de kofferbak is beide wat kleiner dan in een Prius, maar voor ons met 2 kleine koters nog groot zat. De enige keren dat ik de Prius qua kofferbak vol heb moeten proppen is tijdens onze laatste autovakantie geweest. Welgeteld ??n keer tijdens 6 jaar eigendom dus.

In de tussentijd nog met een open blik naar diverse andere auto's zitten kijken: o.a. Mazda 3 nieuw model (nog net te duur), Prius Plug-in Hybrid (viel ook net buiten budget), Opel Ampera (te onpraktisch), Citroen DS4 (mooi luxe, maar geen Lexus) en de Auris (TS) (2013 model heeft een matig interieur, 2015 model is veel beter, maar nog buiten budget). Ook is de eerste proefrit met een 2011 CT niet bevallen, al ben ik er later achter gekomen dat dit twee redenen had: 1. de eerste 2011 lichtingen kregen veel kritiek op de hardheid van het onderstel en dit is vervolgens voor het 2012 model aangepast, en 2. de 2011 uitvoering die ik reed had 17-inch velgen met Pirelli performance banden eronder. De 2012 uitvoering die ik reed en gekocht heb, heeft dus 16-inch met Michelin banden (net als onder de Prius) en die auto was ineens vele malen beschaafder. Voor mij een wereld van verschil, waar ik na de proefrit in het 2011 model nog goed kan herinneren dat ik verbaasd en enigszins ontdaan uitstapte over de snoeiharde demping en het rijden over slechtere wegen alsof er bij elk steentje iemand vanaf de achterbank je met een stok in de rug porde (ik weet het, ietwat overdreven gezegd), was dit totaal niet aan de orde bij het 2012 model.

In eerste instantie vond ik hem misschien zelfs iets teveel als een Prius rijden, tot ik drempels en slechtere wegen tegenkwam. Daar bleek het kwaliteitsverschil van het onderstel en waarom deze auto het Lexus label mag voeren. Solide, strak, comfortabel en zeker voelde het aan.

Hoe dan ook, ik kijk ernaar uit om hem binnenkort op te mogen halen. Wel heb ik alvast een paar vragen:
1. Ik wil nadat ik de auto opgehaald heb direct een Aankoopkeuring incl. Hybrid Health Check (totaal ? 79) uit laten voeren bij de Lexus dealer, raden jullie dit ook aan?
2. Ik lees toch best vaak dat de hybride accu's versleten raken en vervangen moeten worden, terwijl mijn Prius (en vele anderen) er 10 jaar en 240.000 km mee heeft gereden en nog steeds een zeer goede health status kent. Niet dat het mij zorgen baart, maar het komt op mij wat vreemd over. Heeft dit wellicht te maken met het (te)veel in Sport Mode rijden? Ik las op een Britse website dat in Sport het voltage van de accu aangepast wordt om deze scherper te maken bij acceleratie, ik kan me voorstellen dat dit een negatieve impact heeft, maar ik kan niet verifi?ren of dit wel waar is. Wat is jullie ervaring?
3. Overal lees ik dat de Business Line een regensensor heeft, maar de uitvoering die ik gekocht heb (mei 2012) heeft dat blijkbaar niet? Ik kon in ieder geval geen auto stand vinden, waar dat bij de lichten wel het geval was. Hetzelfde geldt min of meer voor inklapbare buitenspiegels, daar lees ik hele wisselende verhalen over. Iemand die uit kan leggen hoe dat nu zit?
4. Is het nuttig om de kaarten (nu 2012-2013) te laten updaten? Wordt dit uit service gedaan of zijn hier kosten aan verbonden?

Als ik de specs check van mijn auto, dan is het een Business Line met daarnaast nog navigatie en achteruitrijcamera als extra optie, alleen mist hij dus blijkbaar de regensensor, wat ik vreemd vind.
 

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.404
231
63
Welkom op het forum, leuke intro ! :)
de CT rijders zullen vast antwoord weten op jouw vragen !
Veel plezier op het forum en met de Lex !!
 

UsedLexus

Actief
Sponsor
25 jan 2014
338
1
185
43
gefeliciteerd met de aankoop van zo een fijne auto met de meest geweldige kleur.
een check van het accupakket is altijd aan te raden, daar er dan automatisch een jaar garantie op zit, eindelijk is het dus ieder jaar raadzaam
 
21 jan 2014
250
17
0
Hallo AddVariety

Ik ben de trotste eigenaar van een parlemoer witte CT200h, heb de auto nieuw gekregen in 2015 en inmiddels 57.000km gereden.

FF je vragen.

1. Ik wil nadat ik de auto opgehaald heb direct een Aankoopkeuring incl. Hybrid Health Check (totaal ? 79) uit laten voeren bij de Lexus dealer, raden jullie dit ook aan?
Heb ik geen ervaring mee.

2. Ik lees toch best vaak dat de hybride accu's versleten raken en vervangen moeten worden, terwijl mijn Prius (en vele anderen) er 10 jaar en 240.000 km mee heeft gereden en nog steeds een zeer goede health status kent. Niet dat het mij zorgen baart, maar het komt op mij wat vreemd over. Heeft dit wellicht te maken met het (te)veel in Sport Mode rijden? Ik las op een Britse website dat in Sport het voltage van de accu aangepast wordt om deze scherper te maken bij acceleratie, ik kan me voorstellen dat dit een negatieve impact heeft, maar ik kan niet verifi?ren of dit wel waar is. Wat is jullie ervaring?
De mijne verbruikt rond de 1 op 20,5 in de mix in Nederland. Binnenwegen, snelwegen en in de rondjes rond de kerk. Voor zover ik weet wordt bij de sportstand de brandstofmotor eerder bijgeschakeld en de CVT afstelling (de automaat) wat scherper.

3. Overal lees ik dat de Business Line een regensensor heeft, maar de uitvoering die ik gekocht heb (mei 2012) heeft dat blijkbaar niet? Ik kon in ieder geval geen auto stand vinden, waar dat bij de lichten wel het geval was. Hetzelfde geldt min of meer voor inklapbare buitenspiegels, daar lees ik hele wisselende verhalen over. Iemand die uit kan leggen hoe dat nu zit?
Mijn 2015 25th edition heeft een automatische regensensor, IK draai de schakelaar vanuit rust 1 standje omlaag. Dan komend de wissers in actie wanneer er iets op de ruit terecht komt.
Automatische verlichting zit er ook op. Echter ik rij altijd met de verlichting aan, stukje veiligheid.
De spiegel klappen (helaas) niet automatisch in. In mijn ogen is dat een minpuntje bij een als premium merk aangeprezen auto.

4. Is het nuttig om de kaarten (nu 2012-2013) te laten updaten? Wordt dit uit service gedaan of zijn hier kosten aan verbonden?
Heb hier nog geen ervaring mee.

Veel plezier met je bolide.

Erik
 

Vincent-UX

Hoort erbij
8 mrt 2016
26
10
3
Hallo AddVariety,

Zelf heb ik een CT200h Bussines Line Pro uit 2011, met enige extra's. In ieder geval sportonderstel en LED verlichting.
De regensensor werkt inderdaad als je de ruitenwisserhendel 1 standje omlaag drukt. Ik had daarna last van een zenuwachtige wisser, die een eigen leven leek te leiden.
Vooral de tweede snelheid werd ik helemaal dol van... Ik ben toen wat gaan experimenteren met de instelling van de interval. Het blijkt dat als je die helemaal naar onder draait (langste interval), de ruitenwissers op een normale manier hun werk doen. Ze gaan niet bij elk klein druppeltje heen en weer.
De spiegels zijn inderdaad niet in te klappen, tenzij deze optie is gekozen bij de bestelling.

Ik heb w?l de update voor de navigatie (2015-2016) laten installeren bij de Lexus-dealer. Dat duurt ongeveer 2 uur en kost bijna 200 euro(!). En uiteraard staat er nu ook niet alles op.
(Voordeel was dat er ook eventuele software upgrades geladen zijn.)
Het is in ieder nuttig geweest, zodat ik nu mijn huidige adres als 'Thuis' kan instellen :sneaky:. Er is toch best veel bijgebouwd sinds 2012-2013.

Succes met de Lexus.