Fading met remmen.

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Goeie middag mede forummers,

Ik hou nogal van doorrijden en merkte vandaag opnieuw dat de remmerij maar matig is van een IS250. Bij de eerste trap op de
rempedaal grijpt ie goed aan, als ik dan even loslaat en opnieuw rem (of vasthou en dus doorrem) dan beginnen de remmen wat herrie te maken
en er lijkt wel fading op te treden. De blokken zijn NIET versleten en de schijven ook niet. Hij trilt ook niet, hij trekt ook niet naar 1 kant en als je
niet harder dan 100 rijdt dan is er eigenlijk geen probleem. Feit is echter dat als ik hier terplaatse 100 rij ik A mega lang onderweg ben, en B dat ik dan
een slak ben vergeleken met het overigen verkeer (behalve de vrachtwagens). Hebben jullie enig idee? Tips misschien voor andere blokken? Brembo
of Ferodo wellicht? Hoor graag van jullie.

Fijne dag verder.
 

willemSeles

Actief
10 nov 2020
109
56
28
Hoi zjelko , is de remvloeistof al ouder dan 3 jaar (luchtbelvorming) ?
Bulgarije was "hier ter plaatse" toch , ik binnenkort weer richting Roemenie als het kan.
mvg,
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Hee Willem, goeie avond. Nee, het is verleden jaar vernieuwd, toen ik de auto kocht heb ik alles vernieuwd en vervangen
wat aan slijtage onderhevig is. Ik was gisteren in Roemenie, in de hoofdstad, was er nog nooit geweest en het is echt een mooie stad
alleen ze rijden een beetje als dwazen daar. Bij de grens vanaf hier vroegen ze NIET naar een PCR test, toen ik terugkwam vroegen ze het
wel dus was blij dat ik het gedaan had. Pizza slizes zijn prima, ik had veel teveel geld gepint, het is daar net als hier spotgoedkoop.
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Heb Ferodo blokken besteld, als ze er niet zijn Maandag dan bestel ik de Bosch Ceramic Pads. Als dat het niet oplost
dan maar rondom Brembo's. Zoveel kost het ook niet en veiligheid voor alles.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
382
119
43
Merken zeggen niet zo veel. Het gaat voornamelijk om het type blok.

Kokende remvloeistof resulteerd in een pedaal wat weg zakt, als dat niet gebeurd kun je dat weg strepen.

Dus remblokfading zou kunnen.

Wat voor schijven heb je? Als ze groeven hebben dan is het normaal dat je geluid hebt met steving remmen. Maar ik kan me verder geen geluiden bedenken die op kunnen treden als de schijven goed zijn.
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
De Bosch ceramics zijn erop gegaan, ik schrok wat er vanaf kwam, het was echt slecht te zien door de velg heen maar ze waren echt dun geworden de blokken.
Na een uurtje voorzichtig rijden en voorzichtig remmen kan ik zeggen dat de vertraging met deze blokken fenomenaal is, er komt ook weinig zooi op de velgen.
Heb ook gelijk de thermostaat vervangen, achteremmen gereinigd, nieuwe koelvloeistof. Vroeg me af hoe belangrijk het is dat er rode koelvloeistof inzit? Ik had het een keer gemengd met blauwe (thermostaat lekte een beetje) maar volgens de monteur mocht ik echt geen blauwe met rode koelvloeistof mengen. Iemand die dat weet?
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
558
1
354
63
Heeft te maken met de samenstelling van de twee soorten, andere specs dus mengen is niet aanbevolen, inderdaad..... ;)
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Er zijn in principe slechts twee typen koelvloeistof. De "ouderwetse" kwaliteit van zeg 20 jaar geleden waarbij de anti-corrosie stoffen die er in waren opgenomen zich afzetten op alle door koelvloeistof omspoelde delen (inclusief de rubber slangen waar dat volstrekt overbodig was). Het gevolg was dat die anti-corrosie stoffen betrekkelijk snel werden verbruikt en daardoor was frequent vervangen noodzakelijk (iedere twee jaar), de vorstbescherming blijft gewoon in stand). Daarna kwamen de van organische additieven voorziene versies op de markt onder namen als "Extended Life Coolant" en "Organic Additive Technology".

Inmiddels zijn er van die organische variant een aantal verschillende op de markt, in allerlei kleuren die geen direkte relatie hebben tot de samenstelling. Sommige zijn volstrekt onmengbaar met andere (dikken in, anti-corrosiewerking gaat volledig verloren, andere verdragen elkaar min of meer maar de corrosiebescherming vermindert). Binnen die verschillende typen kunnen dan verder worden onderscheiden producten voor Europese, Amerikaanse en Japanse auto's en daarnaast typen voor vrachtwagendiesels of personenauto's.

Het verstandigst is ze niet te mengen - blijkt er onderweg bijgevuld te moeten worden dan kan dat tijdelijk prima met water. Daarna de reden voor bijvullen opsporen (lekkage, niet meer goed werkende drukdop, etc), repareren en aanbevolen koelvloeistof afvullen.

Er zijn allerlei specificaties voor antivries. Sommige leggen alleen de samenstelling vast, andere kennen een aantal laboratoriumtests. Die tests zijn van beperkte waarde - ze voorspellen niet betrouwbaar hoe het product in de praktijk zal functioneren omdat het in een test niet mogelijk blijkt alle te verwachten rijomstandigheden in een test van beperkte duur te simuleren. Een van die tests is vaak het in de vloeistof laten hangen van metalen plaatjes van allerlei materiaal gedurende een zekere tijd waarbij de temperatuur van de koelvloeistof volgens een bepaald patroon fluctueert. Daarna wordt het gewichtsverlies door corrosie van de metalen plaatjes gemeten. Wat niet word gemeten hoe dat materiaalverlies er uit ziet. Is het een betrekkelijk groot oppervlak dat lichtjes is aangetast of een aantasting ter grootte van een speldenprik dat bijna het metaal heeft doorboort? Dat maakt voor de praktijk een groot verschil...

Het geheel is nogal onoverzichtelijk en niet altijd eenvoudig te doorgronden. Toyota adviseert voor mijn auto vervangen na 150.000 km of 4 jaar; vervolgens iedere 90.000 km of 2 jaar (GS 450h). Waarom dat verschil er is, heeft nog niemand me kunnen uitleggen.

In principe denk ik dat alle moderne varianten prima kunnen voldoen, zolang je ze maar niet met een ander type mengt. Dat kan leiden tot schuimen, ontstaan van "green goo" (een soort kitachtige kleverige massa) of tot geringere bescherming tegen corrosie. De klassieke antivries had/heeft meestal een geelgroene kleur en die gebruik je dus beter helemaal niet.



koelvloeistof.jpg
koelvloeistof4.jpg
koelvloeistof3.jpg
koelvloeistof2..jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09 en zjelko

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Goeie middag Romke,

Een perfecte uitleg, dank je hiervoor. Ik hoop dat je dat wel een beetje hebt kunnen kopieren ergens vandaan want het is nogal
een lap tekst :) Wat eruit kwam was eigenlijk nog niet eens zo vies, het was natuurlijk niet brandschoon maar om nou te zeggen van
sjonge jonge nee, dat niet. De kilometerstand is nu iets van 135000, was ik er in iedergeval optijd bij. Volgende klusje zal de MAF sensor en gasklep huis
reinigen zijn alsmede maar even een andere luchtfilter, zijn toch ook de kosten niet. Nogmaals dank Romke
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Een perfecte uitleg, dank je hiervoor. Ik hoop dat je dat wel een beetje hebt kunnen kopieren ergens vandaan want het is nogal een lap tekst :)
Dat viel wel mee. Het komt uit een presentatie over koelvloeistof die ik eens in elkaar heb gestoken. Die had 94 pagina's, genoeg voor een "college" van een uur of 3 :)
 
  • Leuk
Waarderingen: zjelko

Dutch88

Hoort erbij
26 okt 2022
63
25
8
Als je een paar keer goed hard remt treed er inderdaad snel fading op. Kort na zon fading de remmen uitelkaar gehaald (brembo blokken icm Ate schijven). De gleuf die bedoeld is voor de afvoer van het materiaal wat afslijt zat helemaal dicht van de blokken, een glazige laag over het gehele oppervlak van de blokken zowel links als rechts. Alles had ik al gangbaar gemaakt en was nog gangbaar. Nu heb ik de laatste week dat ik een klak hoor bij het aanraken van het rempedaal. Ook voelt het pedaal bij eerste keer indrukken ietjes dieper. ik heb al (schrik niet) de plaatjes waar de blokken op rusten van rvs vervangen, dat kost je gewoon 120,- bij de dealer. Mag je ze zelf montereno_Oo_Oo_O Ik rij max 6000km p/jaar weet dat dit niet best is voor remmen maar als ik hem pak rem ik bewust stevig om het zootje gangbaar te houden.
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Keramische blokken erop, dan ben je verlost van Fading, kost iets meer maar dan heb je veel meer (dus minder last van fading) Meet je schijven eens op qua dikte ook, als er 50% vanaf is tot de tolerantie dan zal fading ook veel eerder optreden.