Flipperen

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Ik heb me inmiddels aangeleerd om te flipperen en zo de overbrengingsverhouding te wijzigen bij het naderen van bijvoorbeeld een rotonde of een op rood staand verkeerslicht. Op die manier kun je indien gewenst een hogere mate van vertraging bereiken en ook eventueel een hogere laadstroom voor de tractiebatterij. Wat me daarbij opvalt is dat achterliggers vaak opvallend snel dichterbij komen en naar mijn gevoel ook wel eens (bijna) te dichtbij. Als je de gewenste vertraging verkrijgt door het normale gebruik van het rempedaal, blijven achterliggers beter op een normale afstand. Kennelijk werken bij het afremmen via de flipperinstelling de remlichten niet, terwijl deze wel in werking komen bij de geringste aanraking van het rempedaal. Iemand die weet of de remlichten inderdaad niet meedoen? Achter het stuur zittend kun je dat uiteraard niet zien.

Je zou verwachten dat wanneer de auto een duidelijke vertraging ervaart, ook de remlichten bij het overschrijden van een drempelwaarde zouden reageren. Als dat niet gebeurd onthoudt je de achterliggers toch nuttige informatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
960
499
63
Afremmen op de motor leidt niet tot het aangaan van de remlichten (dat lijkt alleen bij auto's c.q. EV's te zijn met een zogeheten E-pedal). Echter, bij het licht intrappen van het rempedal zal de auto regeneratief remmen en zal ook het remlicht aangaan. Op die manier kan de achterlichter toch op de hoogte worden gesteld van de vertraging in snelheid zonder dat de remschijven belast worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Romke

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
826
1
422
63
hebben jullie in je GS een “B” stand op de automaat zitten? Sommige hybride modellen hebben dat en daarmee zou er meer op de elektromotor geremd moeten worden, en dus ook wat meer opladen bij afremmen op die elektromotor?

Los van een “B” stand op een GS, zou het inschakelen daarvan op een hybride wel wat met de remlichten doen?
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
960
499
63
hebben jullie in je GS een “B” stand op de automaat zitten? Sommige hybride modellen hebben dat en daarmee zou er meer op de elektromotor geremd moeten worden, en dus ook wat meer opladen bij afremmen op die elektromotor?

Los van een “B” stand op een GS, zou het inschakelen daarvan op een hybride wel wat met de remlichten doen?
De GS heeft geen B stand (maar wel S) en bij de Auris leidt de B niet tot remlichten.