fluister stil rijden, gevaar voor fietsers en voetgangers?

roell

Actief
16 mei 2011
127
0
0
Hallo,

Ik hoor van een nieuwe priusrijder(tja je zou er maar een zijn, verkeerde keuze :p ) dat ze last hebben van niet oplettende voetgangers en fietsers. (je hebt er altijd wel last van :D )

men hoort geen auto aankomen als je onder 45 rijdt. veel fietsers vooral kijken niet meer, maar luisteren of ze een auto horen aankomen. horen ze niets, steken ze over of slaan af.

hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
 

leclerq

Nieuw hier
6 mei 2011
13
0
0
Re: fluister stil rijden, gevaar voor fietsers en voetganger

Ik heb in 1 week al meerdere keren mijn toeter mogen gebruiken omdat mensen je idd niet horen.

Gewoon dat geweldige audiosysteem vol open zetten en je ramen open, dan horen ze je wel hoor :D
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Re: fluister stil rijden, gevaar voor fietsers en voetganger

Ik heb hetzelfde inderdaad. Ik heb tweemaal al voetgangers over zien steken in de veronderstelling dat er geen auto aankwam. Een noodrem vanuit mij kon een aanrijding voorkomen.

Ik ben echter geen voorstander van het inbouwen van een waarschuwingssysteem (motorgeluid, etc) bij electro/hybride auto's.

Je moet als weggebruiker gewoon blijven opletten en niet bijvoorbeeld zonder te kijken oversteken omdat je toch geen auto hoort aankomen.
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Re: fluister stil rijden, gevaar voor fietsers en voetganger

hahaha, leuk dat te lezen, maar een LS GS RX en IS hebben er ook last van hoor, die lopen zo muisterstil dat mensen je ook niet aan horen komen.

Wordt dit niet een beetje aangekletst door de media? Een Lexus is nou eenmaal stil, misschien wennen maar niet voorbehouden aan de hybrides ;)
 

crankybastard

Nieuw hier
16 mei 2011
5
0
0
Re: fluister stil rijden, gevaar voor fietsers en voetganger

roell zei:
Hallo,

Ik hoor van een nieuwe priusrijder(tja je zou er maar een zijn, verkeerde keuze :p ) dat ze last hebben van niet oplettende voetgangers en fietsers. (je hebt er altijd wel last van :D )

men hoort geen auto aankomen als je onder 45 rijdt. veel fietsers vooral kijken niet meer, maar luisteren of ze een auto horen aankomen. horen ze niets, steken ze over of slaan af.

hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

Opletten! Als autorijder hang je altijd als je een ongeluk met een fietser of voetganger veroorzaakt, dus pas maar op. Anders krijg je binnenkort dikke verticale strepen over die lelijke avatar van je :D
 

crankybastard

Nieuw hier
16 mei 2011
5
0
0
Re: fluister stil rijden, gevaar voor fietsers en voetganger

Rom zei:
hahaha, leuk dat te lezen, maar een LS GS RX en IS hebben er ook last van hoor, die lopen zo muisterstil dat mensen je ook niet aan horen komen.

Wordt dit niet een beetje aangekletst door de media? Een Lexus is nou eenmaal stil, misschien wennen maar niet voorbehouden aan de hybrides ;)

Kom op, geloof je dat zelf echt? Hoop van niet, er zijn veel andere rustige auto's. Of heb je geen enkele ervaring buiten Toyota/Lexus? Over stil gesproken, de helft van dit forum heeft z'n (oude) Lexus opgeleukt met uitlaten van het formaat van een rioolpijp. Die hoor je echt niet aankomen, nee hoor :p .
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Re: fluister stil rijden, gevaar voor fietsers en voetganger

Mmmhhh , daar gaan we weer,......................... :p
 

roell

Actief
16 mei 2011
127
0
0
Re: fluister stil rijden, gevaar voor fietsers en voetganger

crankybastard zei:
roell zei:
Hallo,

Ik hoor van een nieuwe priusrijder(tja je zou er maar een zijn, verkeerde keuze :p ) dat ze last hebben van niet oplettende voetgangers en fietsers. (je hebt er altijd wel last van :D )

men hoort geen auto aankomen als je onder 45 rijdt. veel fietsers vooral kijken niet meer, maar luisteren of ze een auto horen aankomen. horen ze niets, steken ze over of slaan af.

hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

Opletten! Als autorijder hang je altijd als je een ongeluk met een fietser of voetganger veroorzaakt, dus pas maar op. Anders krijg je binnenkort dikke verticale strepen over die lelijke avatar van je :D

dan bij deze mijn avatar aangepast :D
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Re: fluister stil rijden, gevaar voor fietsers en voetganger

Elk voordeel heeft z'n nadeel zeg ik maar. Niemand zit op een ongeluk te wachten en ik wens het ook absoluut niemand toe, maar als fietser/voetganger hoor je wel gewoon actief deel te nemen aan het verkeer en dus ook over je schouder te kijken als je wilt oversteken o.i.d. Ik kan het slechts houden op 'Eigen schuld', hoe bot het ook klinkt. Een stille fietser hoor je namelijk ook niet aankomen.
 

crankybastard

Nieuw hier
16 mei 2011
5
0
0
Re: fluister stil rijden, gevaar voor fietsers en voetganger

Rom zei:

+111. Alleen is jammergenoeg de jurisprudentie in Nederland anders. De rechter zijn geneigd voetgangers en fietsers als de zwakkere verkeerdsdeelnemer te zien. De automobilist zal, afgezien van de werkelijke schuldvraag, de zwakkere verkeersdeelnemer moeten beschermen, desnoods tegen zich zelf. Dus kom niet aan met een verhaal van de fietser had beter moeten opletten, want tenzij die iPod doppen inhad, hang je toch.
 

Jay_Kay

Actief
18 mei 2011
168
0
0
Re: fluister stil rijden, gevaar voor fietsers en voetganger

Even een linkje naar Wikipedia en naar de Wegenverkeerswet zelf.

In het kort: Bij een aanrijding met een voetganger, fietser, etc. is de automobilist (m/v) altijd de klos. Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen kan de automobilist vrijgepleit worden.
 

roell

Actief
16 mei 2011
127
0
0
Re: fluister stil rijden, gevaar voor fietsers en voetganger

de verzekeringswet is er inderdaad duidelijk over. in bijzondere gevallen c.q. aantoonbaar nalatig zijn vd fietser/voetganger (beste onderbouwd door een onafhankelijke getuigen) wordt de schuld vraag gedeeld.
dus 50/50. afhankelijk hoe de verzekeraar er dan mee omgaat wordt de materiele schade gedeeld.
wij als automobilist dienen altijd te anticiperen op het "langzame" overige verkeer. dus wij dienen in te schatten of die fietser zijn ipod in zijn oren heeft of gewoon aan het slaapwandelen/fietsen is, bij twijfel dus flink op die mooie claxon van ons drukken om zo boven zijn oorbeschadiging uit te kunnen komen. :D
 

crankybastard

Nieuw hier
16 mei 2011
5
0
0
Re: fluister stil rijden, gevaar voor fietsers en voetganger

Jay_Kay zei:
Even een linkje naar Wikipedia en naar de Wegenverkeerswet zelf.

In het kort: Bij een aanrijding met een voetganger, fietser, etc. is de automobilist (m/v) altijd de klos.

Ook als rijden fietsers totaal willekeurig en houden ze zich aan god nog gebod, ook al rijden ze 2 keer harder dan ik door de wijk. Grrrr.

P.S. Mooie avatar Roell :D
 

Arie1973

Nieuw hier
16 mei 2011
9
0
0
Re: fluister stil rijden, gevaar voor fietsers en voetganger

De achterliggende gedachte bij deze regeling is de gevaar zetting. Als je met een auto de weg op gaat, zorg je voor aanzienlijk meer risico's dan wanneer je met de fiets op straat gaan. Als iedereen alleen maar zou lopen zou het aantal verkeersdoden zo goed als nul zijn. (Voorbeelden van doden onder voetgangers veroorzaakt door andere voetgangers?)
Je kunt het er mee eens zijn of niet, maar bovenstaande gedachte heeft wel iets.
Maar goed, on topic, ik denk dat je als bestuurder er wel rekening mee moet houden dat een auto stiller is dan gebruikelijk. Inderdaad reageren veel gebruikers meer op geluid, dan op visuele signalen, dat is vrij natuurlijk. En laten we eerlijk zijn, ongeacht de schuldvraag, je wordt er niet vrolijker van als je een aanrijding met een fietser of voetganger hebt.
Overigens speelde dezelfde discussie onder stadsbus bestuurders. Toen de bussen aanmerkelijk stiller werden, hadden zij hetzelfde probleem.

Ofwel: onderschat niet je eigen verantwoordelijkheid en houd er rekening mee dat andere weggebruikers jou misschien niet of te laat opmerken.

Groetjes,
Koos (geintje :) )
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Re: fluister stil rijden, gevaar voor fietsers en voetganger

Ja, hou vooral fietsers in het oog want die zijn levensgevaarlijk met 110 dB op hun oortjes, knappe jongen die mij voor de schade laat opdraaien als ik zo'n idioot aanrijdt. Als ze de claxon niet horen dan de bumper maar, oftewel wie niet luisteren wil moet maar voelen.

BTW die Koos Spee is zo'n ongelofelijke moraalridder en egotripper dat ik bij het zien van die man spontaan opwellende aambeien krijg, wat een verschrikkelijke man zeg,...... Zero tolerance met bekeuringen alsof we allemaal perfect zijn zeg, nobody is perfect meneer Spee, my name moet voor Spee dus nobody zijn, en dat klopt ook wel want bij het OM ben je ook niemand. :X