fluitend of gierend geluid bij 60kmh uit de aandrijflijn

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
hallo

sinds kort valt het mij op dat ik bij 60 kmh precies een soort fluitend geluid hoor van onder mijn auto. Het geluid is snelheids afhankelijk. Het maakt niet uit in welke versnelling, maar als ik 60 rijd is het hoorbaar. Het is mij ook opgevallen dat het geluid bij warme motor wel weg is.
Dus eigenlijk hoor ik het alleen sochtends onderweg naar werk als de motor nog koud is.

ik zat te denken dat het misschien of in het differentieel zit of misschien het lager van de kardan as ofzo.
Heeft iemand dit toevallig eerder gehad ?

het geluid is niet echt storend maar je hoort een soort zacht fluitend geluid bij 60.

verder werkt alles goed rijd goed schakeld goed en pas ook nog bak olie ververst, ik dacht misschien zal het helpen. maar maakte geen verschil.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik herken precies wat je zegt (GS300). Bij koud weer begint een zachte fluittoon rond de 60kmpu en ebt weg als ik iets harder rijd of motor warm. In de zomer heb ik er nooit last van, enkel bij lage temps. Op de US en UK forums zijn hier ook wel wat topics over met gelijke ervaringen (hier trouwens ook, maar geen zin om 't op te zoeken):

http://www.lexusownersclub.co.uk/for...wheel-bearing/ (laatste post de oplossing..?)

http://www.clublexus.com/forums/gs-s...g-humming.html (automaat)

Ik betwijfel eigenlijk bovengenoemde suggesties. In mijn geval ATF en differentieel ververst, maar dat maakt niets uit. Ik heb het nu zo'n 6 jaar, dus als het een lager zou zijn verwacht je wel dat ie inmiddels stuk is..
 
Laatst bewerkt:

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
ik zie dat jij dus ook het zelfde geluid herkent. Blijkbaar komt het vaker voor. Helaas denk ik niet dat het de dingen zijn in de linkjes die je gaf. Het geluid komt in ieder geval niet van de banden en ook niet van de anker platen achter de remschijven.
Het is ook niet een heel storend geluid en maak me niet heel erg zorgen ofzo maar vroeg me toch af of iemand dit ook had en het had opgelost.
Ik kan nog wel proberen om de cardan olie te verversen deze had ik nog niet ververst, al verwacht ik niet dat het heel veel wonderen verricht.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Kennelijk heeft het gefluit ergens een gemeenschappelijke deler (denkelijk traject na de bak of ervoor). Ik heb een automaat, jij een handbak, dus dat verschilt nogal qua techniek. ATF en differentieel-olie verversing heeft bij mij in ieder geval nooit iets opgelost qua gefluit. Banden en velgen heb ik tevens gewisseld, maar daar ligt het duidelijk ook niet aan. Remmerij en platen zijn ook OK.

Ik kwam verder nog tegen dat men noemt dat de luchtinlaatbuis aan de kant van motor iets 'lekt' of 'krimpt' bij kou en daardoor een aanzuigfluit optreedt. Door opwarmen motor zou het weer iets uitzetten en afdichten.
 
Laatst bewerkt:

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Dat laatste kan ik denkik ook uitsluiten. Want bij mij zit alleen nog het voorste gedeelte van de inlaat op mijn auto. De rest is custom made i.v.m kompressor. Misschien zit het in het lager waar de kardan as in draait. Midden onder de auto. Ik zal binnekort eens proberen de auto op de brug 60 kmh te laten draaien misschien kan ik ergens een geluid horen. Dan kunnen we in ieder geval gefluit van wind uitsluiten. Dan kan ik ook beter luisteren of het van de kardan of dat tussen lager afkomt
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ja, die windfluit leek mij ook niet echt waarschijnlijk. Het lijkt ook echt ergens midden onder de auto uit te komen, conform je aangeeft. Met dit weer hoor ik trouwens niets meer. Maar goed, ben benieuwd of je e.e.a. kunt lokaliseren.
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Ik denk niet dat het wat met elkaar te maken heeft maar deze week is mijn koppeling aan de beurt. Hij begon te slippen. Bij het vervangen kijk ik ook gelijk even naar de overige lagers in de aandrijflijn. Misschien kan ik er wat aan horen/voelen. Ook vervang ik het druklager en het lager waar de pris as in valt.
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
heb hier nog even extra naar gekeken en op gelet. Lijkt bij mij inderdaad ook bij lage temperaturen te zijn dus onder de 8 graden. als het sochtends boven de 8 graden is hoor ik niks.
Verder nog gekeken naar de lager van de kardan hier kon ik geen speling aan voelen ofzo. Verder niks raars ontdekt.
Denk dat ik het maar laat voor zoals het is, Ik stoor me er niet veel aan en het is ook niet erger geworden ofzo.
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
bump!

Heb ergens vernomen dat dit geluid ook nog wel eens uit een wiellager kan komen. Zag laatst ergens op youtube zoiets voorbij komen. Nou is er bij mijn wiellager rechts voor een aanlopend schurend geluid gekomen de afgelopen tijd en heb de remmen al uitgesloten, dus ik ga mijn rechts voor wiellager vervangen van de week, eens kijken of het fluitende geluid bij 60 dan ook weg gaat. Als dat zo is zou dat wel 2 vliegen in een klap zijn
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
ik moest ook rechtsvoor vervangen 2 jaar geleden, ben benieuwd wat de verlaging ermee heeft gedaan.. incl 2 driftdagjes :sneaky:
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
LOL, ik lees er van alles over qua oorzaak. Succes ermee! Overigens heb je nu toch niet die fluittoon meer (met dit weer)?
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Heb de fluittoon haast niet meer met deze temperaturen, maar in dit filmpje hoor je exact wat de mijne doet.
Ietsje naar beneden scrollen. De in car view
http://my.is/forums/f87/is300-high-p.../425570?page=2


Ik hoor tevens ook een metaal achtig aanlopend geluidje van rechts voor

Dit is het geluid wat ik momenteel ervaar klinkt precies als dit filmpje. Met het passagiers raam open en als ik langs autos of stoepjes of muurtjes rijd dan hoor ik een heel schel hoog aanlopen geluidje. Het komt in vanaf 30km en je hoort het sneller gaan met hoe harder je rijd. Niet toerental afhankelijk maar wel wiel snelheid afhankelijk. Wanneer je van 60 gas loslaat dan blijft het schelle geluid totdat je onder de 30 komt dan verdwijnt het. Of je nou remt of niet het geluid word niet harder of zachter doordat je remt. Helaas als je de auto met de wielen van de grond zet kan je het geluid niet na bootsen. Dus alleen als het gewicht van de auto er op staat en rijden.

https://www.youtube.com/watch?v=-DQWmZ2ub88

Heb mijn remmen rondom al helemaal opgeschuurd en roestrandjes weggehaald. Ook de anker platen achter de schijfremmen lopen vrij en de handrem trommels lopen ook vrij. Het zit zoieso niet in de remmen. Nou heb ik op meerdere forums gekeken en eigenlijk het enige wat overblijft is het wiellager. Eerst dacht ik dat het geluid van achteren kwam maar nadat ik mijn vriendin liet rijden en ik buiten de auto ging luisteren bleek het toch van voor te komen. Nu blijft alleen het wiellager over. Deze ga ik van de week vervangen en ik hoop dat dan eindelijk mijn auto weer stil is van nare geluidjes.

Tevens hoop ik dat de fluitende toon bij 60 Ook in het zelfde wiellager zit

Ik had de hoop eigenlijk opgegeven van het fluitende geluid bij 60 maar doordat er nu een extra geluid bij is gekomen heb ik toch enige hoop dat er toch een oplossing komt.
 
Laatst bewerkt:

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ja tuurlijk, je hebt nu een meer valide reden om 't wiellager te vervangen. Het moet ook wel iets dergelijks zijn, enkel had ik wel verwacht dat het in al die jaren wat meer geprononceerd zou worden. Vanaf de winter hoor ik geen piep of fluit meer. Ben wederom benieuwd en hopelijk is dit het euvel
thumbsup.png
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Nou afgelopen weekend mijn rv wiellager vervangen en wat bleek was dat de olie keering die achter het lager zat helemaal poreus was hij brokkelde zo af toen ik hem eruit haalde. Ook zat het veertje los wat dus waarscheinlijk het schurende piepende aanloop geluid maakte.
Nu met het nieuwe wiellager is de auto weer stil.

Helaas zit het fluitende geluid bij 60 er nog steeds in. Met deze warme temperaturen haast niet hoorbaar.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Daar was je dan net op tijd bij denk ik? :relieved:

Je zegt haast niet hoorbaar? Denk dan toch misschien de as/lagers/keerring/differentieel 'zingt' of iets dergelijks... Wel maf dit.