FM ontvangst

RobbertGS

Hoort erbij
7 jul 2018
50
7
8
wat is jullie ervaring met de kwaliteit van de FM ontvangst van de (standaard) radio? (GS300 2005). Ik ervaar een zwakke ontvangst, weinig zenders, snel storen.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Hm. In mijn GS (2008) met antenne in achterruit, heb ik geen last van slechte FM ontvangst. Radio is top ....
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Ik had (!) altijd prima ontvangst op FM (GS300-2008)...totdat de achterste ruiten (waaronder ook de achterruit) werden getint dmv folie? sinds die tijd houdt de FM-ontvangst niet meer over. Stom toeval? Want ook de IS heeft folie op de achterruit gekregen (zelfde constructie: antenne is verwerkt in de achterruit) en daar merk ik geen verschil in FM-ontvangstkwaliteit.
 
Laatst bewerkt:

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Misschien is bij het tinten de aansluiting beschadigd?

Dat zou je kunnen denken, ja. Maar de aansluitingen op de ruit zitten uit het zicht, achter de binnenbekleding. De folie (stopt op de zwarte ruitomranding) haalt die bekledingsdelen niet eens, dus die zijn per definitie niet geraakt. Ook de sporen (zowel achterruitverwarming als antenne) zijn intact. Maar ik gok op de aanwezigheid van een antenneversterker (zo ja, geen idee waar ie dan zit) en met het aanbrengen van de folie wordt rijkelijk met water gespeeld. Als de antenneversterker in de buurt van de hoedenplank mocht zitten, zou ie misschien wel eens natte voeten gekregen kunnen hebben?
Ook het feit dat de folie een flinterdunne metaalfilm bevat, zou wel eens kunnen meespelen.

RobbertGS : Heb jij toevallig ook een met folie getinte achterruit?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.112
4
816
113
Het is zeer waarschijnlijk de folie, metaal heeft een zeer grote invloed op elektromagnetische straling (radio).