Geluid bij achteruitrijden

Henricus

Nieuw hier
23 jul 2022
10
2
1
Als ik achteruit rij maakt de auto een schurend hoog geluid, alsof de rem aanloopt. Volgens de garage is dit normaal, omdat de auto dan op de elektromotor rijdt en anders niet te horen zou zijn (waarschuwing) Kan dit geluid worden aangepast, want het is nogal heftig.
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Kan dit geluid worden aangepast? :) Jij bent vast 1 van onze zuiderburen want ik heb echt geen idee wat voor vraag dat is.
 

Henricus

Nieuw hier
23 jul 2022
10
2
1
Als je met zuiderburen ook Limburg bedoelt klopt dit helemaal. Bij het achteruitrijden maakt de auto een geluid alsof de rem aanloopt. Volgens de dealer is dit geluid normaal omdat je de auto anders niet hoort, want de elektromotor wordt gebruikt. Is bedoeld als waarschuwing, net zoals de pieptoon bij een bestelbus als die achteruit rijdt.
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Als het echt "herrie" is kan ik me niet voorstellen dat dat zo hoort, klinkt meer alsof de dealer geen zin heeft om er naar te kijken. Ik ken veel mensen die Lexus rijden, ook het type wat jij hebt maar dit komt me niet bekend voor. Een oplossing heb ik ook niet helaas anders had ik die met je gedeeld uiteraard. Fijne avond verder en goed weekend.
 

Steve070

Hoort erbij
18 feb 2017
47
12
8
Het "geluid" wat je hoort is inderdaad normaal bij nieuwere types hybrides. Waar een vrachtwagen een piep geluid laten horen, produceren nieuwe toyota's hybrides dit geluid. Is gewoon normaal.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Als het geluid hoorbaar is bij achteruit rijden en bij vooruit rijden met lagere snelheid dan 20 km/u kan het het inmiddels bij nieuwe auto's verplichte Acoustic Vehicle Alerting Systems (AVAS) zijn. Dat is het geval bij nieuwe auto's voorzien van een of meer electromotoren voor de aandrijving. Het is bedoeld om voetgangers en fietsers te attenderen op een mogelijk bewegende auto die weinig of geen motorgeluid voortbrengt. Ergens kan ik me het nut van zo iets wel voorstellen, maar waarom dan ook niet op een electrische fiets? Veel van die bejaarde berijders van een dergelijk ding hebben nog niet de aanwezigheid van een al decennia verplichte bel ontdekt. Als je het geluid alleen bij achteruit rijden hoort, zal het mogelijk iets zijn dat aanloopt o.i.d.
 

Henricus

Nieuw hier
23 jul 2022
10
2
1
Klopt Romke, zowel bij langzaam vooruit- als bij het achteruitrijden is dit geluid te horen, maar bij het achteruitrijden toch wel vrij luid. Ik zal toch nog maar eens contact opnemen met de garage. Groet en bedankt, Hans
 

ISNX

Nieuw hier
1 jun 2010
17
5
3
Ik haak nog maar eens aan bij dit topic, want hoewel dit normaal is (zegt de dealer ook) klinkt het niet normaal. Het geluid van een Japanse kogeltrein is nogal overdreven op een parkeerplaats of in een parkeergarage...
Mijn NX is van mei 2021 en AVAS zit er verplicht op en kan en mag niet worden uitgeschakeld.
Mocht iemand het met succes hebben weten aan te passen bij zijn of haar Lexus of Toyota dan wordt delen zeer gewaardeerd.
 

ISNX

Nieuw hier
1 jun 2010
17
5
3
Ik zeg niet dat ik het geluid geëlimineerd heb. Ik zeg ook niet dat ik het niet gedaan heb. Maar zou ik het gedaan hebben dan zou ik de stekker (female) van de luidspreker losgehaald hebben, in die stekker een nieuwe stekker 90980-11168 (male) met daaraan twee draadjes 82998-12450 gestoken hebben en tussen de twee draadjes een weerstand 10 Watt 8 Ohm gezet hebben. Naar verluidt geen foutmeldingen en oorverdovende stilte bij langzaam elektrisch rijden.

PS: Google op het stekkernummer met de toevoeging 'pigtail' en je vindt stekkers met reeds ingestoken draadjes, voordeliger dan OEM.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa