Geluid (zeer) teleurstellend...

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
Goedemiddag Lexusbezitters en vrienden van Lexus,
wij hebben een IS250 uit 2012 met het Mark Levinson soundsysteem.
Had er wat op Youtube van gezien en had eigenlijk best wel wat verwachtringen.
Nou, ik vind het helaas mega tegenvallen....:cry:
Ik heb diverse instellingen geprobeerd. Bass, hoog, midden op maximaal, meer geluid van
achteren dan van voren.....Nee, lijkt eigenlijk nergens op. Het geluid lijkt wel van een jaren 80 Kijkshop radio.
Zwaar balen dus.
Misschien dat er wat mis is, box(en) kapot ?
Vraagje: Kan een eventuele fout in het geluidssysteem worden uitgelezen met diagnose-apparatuur ?
Niet dat ik zo een ding heb, maar eerst maar ff weten of het kan.

Vast heel erg bedankt voor de reacties.
Groet,
Marc
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
957
498
63
Dat is vreemd.
Wat sowieso aan te raden is om de kunstmatige 'geluidsverbeterende' opties zoals surround e.a. uit te zetten.

Als het geluid echt klinkt alsof het defect is, dan zou ik een proefrit plannen met willekeurige IS250 op marktplaats om de audiosystemen te vergelijken.
Ik vraag me alleen af: heb je dit niet getest tijdens de proefrit?
 

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
Dat is vreemd.
Wat sowieso aan te raden is om de kunstmatige 'geluidsverbeterende' opties zoals surround e.a. uit te zetten.

Als het geluid echt klinkt alsof het defect is, dan zou ik een proefrit plannen met willekeurige IS250 op marktplaats om de audiosystemen te vergelijken.
Ik vraag me alleen af: heb je dit niet getest tijdens de proefrit?

Dank voor je snelle reactie !
Nee, tijdens de proefrit had ik de radio alleen zacht staan...niet echt handig dus.
Om te beginnen zal ik ff op zoek gaan naar die "geluidsverbeterende" opties...Die had ik nog niet gevonden namelijk....
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Wat is er precies niet goed? Geluid van FM, DAB, of van een andere bron (CD, DVD, USB stick etc?

Als het klinkt als een jaren 80 Kijkshop radio moet het wel heel belabberd zijn :)

De ML installaties verschillen overigens van kwaliteit al naar het type auto - maar alle zouden een bovengemiddelde kwaliteit moeten leveren met een detailweergave van allerlei zaken die je bij de meeste auto's niet hoort.
 

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
Wat is er precies niet goed? Geluid van FM, DAB, of van een andere bron (CD, DVD, USB stick etc?

Als het klinkt als een jaren 80 Kijkshop radio moet het wel heel belabberd zijn :)

De ML installaties verschillen overigens van kwaliteit al naar het type auto - maar alle zouden een bovengemiddelde kwaliteit moeten leveren met een detailweergave van allerlei zaken die je bij de meeste auto's niet hoort.

Romke,
het geluid van de radio. DAB zit er niet op (volgens mij), dus FM. Verder is ook het geluid van een CD niet denderend.
Na ja, "jaren 80 Kijkshop radio"..... heb ik misschien wel een beetje overdreven. Maar het is absoluut niet wat ik verwachtte.
Ik verwachtte een bovengemiddelde geluidskwaliteit van een Mark Levinson systeem. Ik had weliswaar v??r de aankoop van onze
auto nog nooit van Mark Levinson gehoord. Maar heb ff op youtube rond geneuzd en zag toen dat het systeem een heel goed
geluid geeft. Na, ik ben er niet weg van. Mocht het systeem in onze auto geen gebreken hebben, dan ben ik in ieder geval teleurgesteld.
Ik zal nog een keer met die "geluidsverbeterende opties" (zie boven) aan de gang gaan. Kijken of dat wat verbetering brengt.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
957
498
63
Ik zal nog een keer met die "geluidsverbeterende opties" (zie boven) aan de gang gaan. Kijken of dat wat verbetering brengt.

Het beste wat je kunt doen is de Equalizer (base/mid/trebble), Balance en Fader op neutraal zetten (dit scherm: https://www.clublexus.com/forums/at...st-sound-for-mark-levinson-speakers-image.jpg)

en vervolgens de geavanceerde geluidsopties Surround sound, ASL (en alle andere meuk) die er is uitzetten.

Als je dit gedaan hebt, dan pak je je lievelings-CD. Het geluid zou dan goed moeten zijn en misschien dat het nog een beetje naar je eigen smaak getuned kan worden met de Equalizer, Balance en Fader. Als het geluid ?cht slecht klinkt, dan raad ik je echt aan om dat te valideren met een andere IS250 en daarnaast om bij alle speakers te luisteren of er iets kapot is. Misschien is de versterker wel gaar? Geen idee.
 

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
Het beste wat je kunt doen is de Equalizer (base/mid/trebble), Balance en Fader op neutraal zetten (dit scherm: https://www.clublexus.com/forums/at...st-sound-for-mark-levinson-speakers-image.jpg)

en vervolgens de geavanceerde geluidsopties Surround sound, ASL (en alle andere meuk) die er is uitzetten.

Als je dit gedaan hebt, dan pak je je lievelings-CD. Het geluid zou dan goed moeten zijn en misschien dat het nog een beetje naar je eigen smaak getuned kan worden met de Equalizer, Balance en Fader. Als het geluid ?cht slecht klinkt, dan raad ik je echt aan om dat te valideren met een andere IS250 en daarnaast om bij alle speakers te luisteren of er iets kapot is. Misschien is de versterker wel gaar? Geen idee.

Thanks. Ik ga ermee aan de slag en zal hier berichten. Ben benieuwd.
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Ik heb mijn LG telefoon erop aangesloten met de 3.5 inch plug. De DAC gaat dan aan van de telefoon en het geluid wat je dan te horen krijgt is echt fenomenaal, beter nog dan via mijn vrij dure headset. Het is echt super dat spul van Mark Levinson. De EQ van de ML staat op neutraal, van de telefoon (LGV50) niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

magnepan

Actief
19 feb 2017
154
38
28
Beste Radegast ik denk dat er iets niet in orde is met de installatie.
Ik rij in een is 250 en het klinkt als een klok.
Als jij wil kunnen we vergelijken maar dan moet je wel langs komen naar Barendrecht.
Je weet zeker dat het mark levinson is moet op de voorkant van de radio staan.
gr magnepan
 
  • Leuk
Waarderingen: zjelko en Arbitrator

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
957
498
63
Beste Radegast ik denk dat er iets niet in orde is met de installatie.
Ik rij in een is 250 en het klinkt als een klok.
Als jij wil kunnen we vergelijken maar dan moet je wel langs komen naar Barendrecht.
Je weet zeker dat het mark levinson is moet op de voorkant van de radio staan.
gr magnepan

Jij bent de Lexusbroeder die we niet verdienen, maar wel nodig hebben. :cupid:
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Vergelijken met een goed werkend systeem is inderdaad waarschijnlijk de snelste manier om er achter te komen of iets goed of niet goed werkt.

Veel mensen hebben de neiging om de bas/midden/hoge tonen helemaal uit te schuiven - bij een systeem dat specifiek is ontworpen voor een bepaalde auto zou dat helemaal niet nodig moeten zijn. Het doel is tenslotte zo goed mogelijke weergave en niet het alsnog uitvoeren van wat de opnameleider destijds heeft nagelaten....Een loudness regeling die bij toenemende rijsnelheid het geluid iets versterkt om toegenomen rijgeluiden te compenseren is uiteraard wel nuttig, maar zal bij een Lexus minder werk hebben dan zeg in een Toyota Aygo.

Mijn ervaring met een ML systeem was aanvankelijk ook dat het tegenviel. Je begint met het vergelijken met een systeem waar je aan gewend was - en dat klinkt doorgaans anders. Vaak met meer "boem boem" en wat schrillere hoge tonen. Na een tijdje merk je bij ML echter dat je allerlei details gaat horen die je van die bijvoorbeeld bekende CD's nog nooit had gehoord. Dat is niet aan een bepaalde muziekstijl gebonden - ik hoor dat bij zowel een Mahler symphonie als een life CD van Normaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
Beste Radegast ik denk dat er iets niet in orde is met de installatie.
Ik rij in een is 250 en het klinkt als een klok.
Als jij wil kunnen we vergelijken maar dan moet je wel langs komen naar Barendrecht.
Je weet zeker dat het mark levinson is moet op de voorkant van de radio staan.
gr magnepan

Hoi Magnepan, dank voor je reactie ! Ja, Mark Levinson staat er op de voorkant op.
Dank voor je aanbod. Zal ff een nieuwe post maken met wat het nu is.
 

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
Heb zojuist even zitten "piemelen" met de klank etc.
Ik heb, zoals geadviseerd, de surround uitgezet.
Verder had ik inderdaad, zoals Romke schreef, alle tonen helemaal uitgeschoven (naar rechts).
Nu heb ik de midden-tonen in het midden (0) gezet. En ik moet zeggen dat het nu al een stuk beter klinkt.
Hoge tonen en de bas iets uit het midden (naar rechts) en zoals gezegd de midden-tonen in het midden.
Yep, is al een hele verbetering ! Dat blikkerige geluid (..."jaren 80 Kijkshop radio...") is niet meer. Boosdoener dan
toch de stand van de midden-tonen......
Dank voor alle reacties en tips.
@magnepan: Nogmaals bedankt voor je aanbod ! Super :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
700
140
43
Ik heb mijn LG telefoon erop aangesloten met de 3.5 inch plug. De DAC gaat dan aan van de telefoon en het geluid wat je dan te horen krijgt is echt fenomenaal, beter nog dan via mijn vrij dure headset. Het is echt super dat spul van Mark Levinson. De EQ van de ML staat op neutraal, van de telefoon (LGV50) niet.

Dit heb ik dan weer niet. Juist als ik de 3,5mm (niet inch, dat zou een hele grote plug zijn ;) ) AUX aansluiting gebruik, mis ik vooral het laag. Ik kan op mijn telefoon, of welke geluidsbron dan ook, instellen wat ik wil. Ik mis het laag in het geluid. Ik heb dat niet als ik gewoon CD's afspeel of FM radio luister via de radio. Het lijkt echt alsof er niet alle frequenties worden doorgegeven via die AUX input.

Maar verder is het geluid ook een vorm van smaak, de ene wil juist vooral lage tonen, de ander wil een zo neutraal mogelijk geluidsbeeld.
 

magnepan

Actief
19 feb 2017
154
38
28
Ik ben al een jaar of 25 gek van een goede muziekinstallatie voor thuis.
daar ben ik al die jaren mee bezig geweest en denk dat ik nu klaar ben.
Het geluid is zoals ik en mijn vrouw het fijn vinden om naar te luisteren.
In de periode zijn er verschillende versterkers voorbij gekomen dus ook Mark levinson.
Al de versterkers die ik gehad heb in de loop der jaren Mark Levinson,Audio reseach. Nad .
die kan je niet instellen door ietsje meer BAS of HOOG meer links of rechts dat is op die dure versterkers niet aanwezig.
Ik denk dat er veel mensen elkaar napraten over lexus en mark levinson maar eigenlijk niet weten wat het is.
Ik speel nu met een NAD M2 versterker en Speakers van het merk Tannoy de DC8.
Het is zo als het is ik kan verder niets hoog of laag kan ik niet instellen ik koop dit op gehoor.
Ga eerst in de winkel luisteren dat kan soms een paar keer zijn en als het goed klinkt brengt de winkel alles bij mij thuis.
Ga ik samen met mij vrouw weer luisteren voor een week of 2 weken alle muziek passeert dus van rock tot klassiek.
In die tussentijd kan je het geluid beinvloeden doormiddel van kabels dus dat zijn interlinks speakerkabels en stroomkabels.
Als alles klopt ga je over tot het aankopen of niet als je iets anders wil proberen gaat het weer van voor af aan.
Sorry ik ben een beetje afgedwaald maar ja hobby daar kan je uren over lullen.
probeer in je auto je mark levinson uit met muziek wat je goed kan en luister dan naar de muziek als alles neutraal staat dus niet extra BAS of wat dan ook.
Ik heb het over een cd niet je telefoon als de muziek niet helemaal naar je zin is ga dan pas iets meer BAS of HOOG erbij zetten.en dat doe je weer met dat zelfde nummer wat je goed kent.
dit blijf je herhalen totdat het naar je zin is. en nu moet je hetzelfde nummer afspelen op je telefoon als dat brak is dan heb je geen goede DAC in je telefoon DAC is een digitaal analoog converter dus legt het geluid aan de telefoon en niet aan de mark levinson dat kan ook niet daar is het te goed voor.
Het verhaal is lang geworden ik hoop dat jullie er wqat aan hebben.
vr gr Magnepan
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Arbitrator

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
159
151
43
Ik heb jarenlang in het geluid gewerkt , en als er ??n ding duidelijk is , dan is dat iedereen geluid anders ervaart en ook anders wilt ervaren.
Hoe technisch en hoogwaardig een installatie ook is , sommige vinden een dikke bas gewoon prettig en letten niet op detail ( zoals waar de ML goed in is)
Ik vind persoonlijk een goede EQ met meer dan alleen bas ,midden of hoog erg prettig , ondanks dat je alleen maar meer faseverschuivingen veroorzaakt hoe meer je verschuift.
Nogmaals , het gaat er om wat je zelf mooi vind.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n