Geratel bij starten IS250 na aantal dagen stil te hebben gestaan

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
845
1
461
63
Tijdens de vakantie heb ik twee keer meegemaakt dat onze IS bij het starten een seconde of twee, drie "ratelde" bij het starten. Dit is tijdens het rijden na dat starten niet meer voorgekomen. Ook bij een langere rit daarna niet. Dit deed ie nadat de auto een aantal dagen niet is gebruikt (een dag of vier, vijf). Dit geluid kwam uit de motorruimte vandaan. Je kunt dus zeggen dat dit bij koude motor zich voordeed, maar alleen wanneer de auto een aantal dagen achtereen niet is gebruikt. In stappen is dit wat ik deed en wat ik hoorde:

1) stap in de auto, met sleutel in de broekzak
2) plaats voet op de rem, automaathendel (uiteraard) nog in P
3) druk op start-/stopknop zodra groene lichtje daarop brandt
4) startmotor draait rond, auto slaat vrijwel direct aan
5) gelijk met het aanslaan van de motor, hoorde ik een seconde of twee, drie geratel vanuit de motorruimte komen
6) na die twee, drie seconden klinkt, reageert de auto als vanouds, niks vreemds te merken

Het is een IS250 automaat, modeljaar 2007 met 93.000 km op de teller, bij aanschaf begin dit jaar heeft de auto de grote beurt (die dure) gehad rond 81.000 km. Er is toen, naar mijn weten, door de dealer 10W40 olie in gedaan, wat ze bij die auto altijd gedaan hebben (de auto is door hen nieuw geleverd en altijd in onderhoud geweest).

Ik heb wel wat topics op ClubLexus en My.IS bekeken, maar veel wijs wordt ik daar niet uit. Voornamelijk niet omdat een aantal voor daar bekende problemen in Europa niet voor schijnen te komen (andere brandstofkwaliteit bijvoorbeeld) en dat sommige TSB's die aldaar toegepast worden in Europa niet altijd van toepassing zouden zijn.

Vooralsnog denk ik aan olie die na 4/5 dagen stil te hebben gestaan helemaal is weggezakt naar het carter en dat er in die twee tot drie seconden nog niet de volledige druk is opgebouwd. Of zou de oliepomp hiermee aangeven dat ie aan vervanging toe is? Of is het raadzaam om bij de eerstvolgende beurt toch aan te dringen op 5W30 olie ipv de steeds gebruikte 10W40? Of is het iets wat "normaal" is voor dit modeljaar wanneer de auto een aantal dagen niet is gebruikt?
 
Laatst bewerkt:

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Lastig te zeggen zo D43m0n.. Wat je aangeeft qua oliedruk klinkt idd aannemelijk, maar ik betwijfel of dat opgelost gaat worden met 5W30. Dit soort viscositeitsproblematiek zou je eerder verwachten bij zeer lage temperaturen. Maar goed, het is het wel de moeite waard om uit te proberen, aangezien je het kunt reproduceren.

Over die TSIB (camgear problematiek etc.), het startgeratel lijkt een bekend (of veel voorkomend) fenomeen bij de IS250. Het is zodoende lastig om puur op je beschrijving (zonder geluidsopname) de oorzaak van het geluid te achterhalen.

Op die Amerikaanse forums zijn wel wat videofragmenten te vinden betreffende divers geratel, die zou je eventueel kunnen beluisteren en of dat bekend klinkt. Verder zou je nog kunnen overwegen de oliedruk tijdens start te laten meten.

Beetje dubbel gevoel bij. Startgeratel/tikken hoeft niet direct een probleem te vormen, maar je wilt wel weten WAT er ratelt. Misschien niet onverstandig een keer een garage op te zoeken.
 

Larsmx5

Hoort erbij
9 dec 2013
93
3
0
Heeft een is250 hydraulische klepstoters? Dan kan het zijn dat deze zich weer even moeten vullen met olie na het "lange" stilstaan, heeft onze mx5 ook. Geluid is vaak na een seconde of 2/3 weer weg zodra ze gevuld zijn
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ja, dat is het meest aannemelijk in dit geval, maar dat kun je 'horen', dus het geluid is wel van belang.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
845
1
461
63
Bedankt heren! Ik heb geprobeerd een filmpje te maken maar dan doet ie het uiteraard niet :(.

Ik moet vandaag toch even langs om nieuwe batterijen voor de sleutels te halen (beide zijn tegelijkertijd leeg) en om alvast een afspraak voor een kleine onderhoudsbeurt te maken. Ik zal dit geratel in elk geval aankaarten. Dank zij jullie feedback sta ik met iets meer kennis aan de balie :). Eerder dit jaar is dit ook nuttig gebleken bij garantiewerkzaamheden :thumbsup:. Tot nog toe zijn de weinige ervaringen met de dealer goed, ik heb nog "last" van 4 jaar ervaringen met Audi-dealers.

Op basis van jullie reacties heb ik wat gerichter kunnen zoeken naar filmpjes op Youtube en CL en dan lijkt het op de "cam gear rattle".

--edit--

Ik heb hier van iemand die zich "Lexus master tech" noemt een uitleg gevonden over de IS250:

Short version:
rattle - yes
strong enough to cause bolts to back out - no.

Oftewel: de IS250 zal net als de IS350 ook rammelen, maar de 250 is niet sterk genoeg om een probleem op te leveren voor de bouten. (maar ik vraag het straks toch even :grin:)
 
Laatst bewerkt:

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ja, zou ik ook doen. Ik lees ook dat het kennelijk geen kwaad kan, maar waarom zou er een TSIB bestaan voor dit euvel met vervanging van onderdelen...(als het geen kwaad kan?)
wink.png
Het zal ook afhangen van de garantietermijn denk ik... :grin:

Die master tech kan me de pot op! :p
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
845
1
461
63
Ik ben vanmiddag bij de dealer langs geweest. Volgens hen zijn het de hydraulische klepstoters die dan heel even geen olie hebben. Dit kan voor komen wanneer de olie heel erg warm is geweest, daardoor dunner wordt en dan verder wegzakt. Bij de eerstvolgende keer dat de auto gestart wordt hoor je aan het geratel dat er nog even geen olie in de klepstoters zit.

Nu overweeg ik om bij de eerstvolgende kleine beurt (da's over een maand) te vragen of ze ipv 10W40 er 5W30 in willen doen. Of zeggen jullie: "het komt amper voor en kan geen kwaad, spaar die extra centen maar"?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Op zich kunnen auto's daar oud mee worden, ik zou daar op dit moment niet te lang wakker van liggen. Overigens wordt alle olie warm/heet....

Er zijn verschillende oorzaken waardoor een stoter kan 'lekken', bijvoorbeeld vervuild/aangekoekte olie, veerspanning, ingesleten, korte stukjes rijden, uitgestelde verversing, etc. Kies je voor een lagere viscositeit olie, zoals 5W30, dan zal het 'leeglopen' denkelijk nog sneller in de hand worden gewerkt.

Qua prestaties lopen synthetische 5W30 (als het dat al echt is) en minerale oli?n meestal niet ver uit elkaar, belangrijk is de consistentie v/d smeerfilm op hoge temperatuur. Niet voor niets wordt in race- en prestatiemotoren vaak gekozen voor een hogere viscositeit zoals bijvoorbeeld xW60.

Een syntheet wordt verondersteld wat langer mee te gaan, alsmede superieure prestaties. Uit onderzoek blijkt dat echter nogal relatief te zijn, dus dat kun je veelal met een korreltje zout nemen qua uitgestelde verversingsinterval en marketingkreten. Als je olie tijdig ververst, afgestemd op gebruik auto (dus veel snelweg of stadsverkeer) zul je daar dus niet veel van merken, behalve dan hogere kosten. Maar goed, daar kun je topics over starten
smirk.png


Als gezegd, een kortdurend tikken van de stoters is niet uitzonderlijk of zorgwekkend, eventueel laat je een keer de olie flushen/cleanen, wat dan eventuele interne aangekoekte resten verwijderd.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
845
1
461
63
Dank voor je uitleg GPS-10, dan laat ik het bij de olie die de dealer voorschrijft :). De auto heeft nu 94.000 km en een beetje gelopen. Alle beurten zijn door de vorige eigenaar ook door deze dealer uitgevoerd, ik heb bij aankoop een uitdraai van de onderhoudshistorie meegekregen. Daarop zijn geen buitensporige dingen te vinden. Daarnaast zijn de gebruikssporen van de auto zeer netjes, waardoor ik de indruk heb dat de vorige eigenaren er netjes mee hebben omgesprongen. Dan zie ik nu ook geen reden om op basis van die twee keer dat ik kort iets gehoord heb om iets te veranderen.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
waarom zou er een TSIB bestaan voor dit euvel met vervanging van onderdelen...(als het geen kwaad kan?)

Er kan ook een TSIB voor zijn omdat het "goedkoop" of kapot klinkt.
En inderdaad als je er zo een beetje over leest (heb ik ook veel gedaan), dan kan je het gerust negeren. :p
 

tonnetje

Actief
26 okt 2012
286
7
0
heeft niks met je stoters te maken
is gewoon een ontwerpfout van lexus ,kan geen kwaad wel een rotgehoor
ik heb de dure5w30 redline olie erin gedaan en het is erger geworden dus ga weer terug naar kroonolie 5w30 had ik de minste bijgeluiden mee dus zit wel degelijk verschil in merkenolie onderling .