- 10 apr 2013
- 1.291
- 1
- 963
- 113
Tijdens de vakantie heb ik twee keer meegemaakt dat onze IS bij het starten een seconde of twee, drie "ratelde" bij het starten. Dit is tijdens het rijden na dat starten niet meer voorgekomen. Ook bij een langere rit daarna niet. Dit deed ie nadat de auto een aantal dagen niet is gebruikt (een dag of vier, vijf). Dit geluid kwam uit de motorruimte vandaan. Je kunt dus zeggen dat dit bij koude motor zich voordeed, maar alleen wanneer de auto een aantal dagen achtereen niet is gebruikt. In stappen is dit wat ik deed en wat ik hoorde:
1) stap in de auto, met sleutel in de broekzak
2) plaats voet op de rem, automaathendel (uiteraard) nog in P
3) druk op start-/stopknop zodra groene lichtje daarop brandt
4) startmotor draait rond, auto slaat vrijwel direct aan
5) gelijk met het aanslaan van de motor, hoorde ik een seconde of twee, drie geratel vanuit de motorruimte komen
6) na die twee, drie seconden klinkt, reageert de auto als vanouds, niks vreemds te merken
Het is een IS250 automaat, modeljaar 2007 met 93.000 km op de teller, bij aanschaf begin dit jaar heeft de auto de grote beurt (die dure) gehad rond 81.000 km. Er is toen, naar mijn weten, door de dealer 10W40 olie in gedaan, wat ze bij die auto altijd gedaan hebben (de auto is door hen nieuw geleverd en altijd in onderhoud geweest).
Ik heb wel wat topics op ClubLexus en My.IS bekeken, maar veel wijs wordt ik daar niet uit. Voornamelijk niet omdat een aantal voor daar bekende problemen in Europa niet voor schijnen te komen (andere brandstofkwaliteit bijvoorbeeld) en dat sommige TSB's die aldaar toegepast worden in Europa niet altijd van toepassing zouden zijn.
Vooralsnog denk ik aan olie die na 4/5 dagen stil te hebben gestaan helemaal is weggezakt naar het carter en dat er in die twee tot drie seconden nog niet de volledige druk is opgebouwd. Of zou de oliepomp hiermee aangeven dat ie aan vervanging toe is? Of is het raadzaam om bij de eerstvolgende beurt toch aan te dringen op 5W30 olie ipv de steeds gebruikte 10W40? Of is het iets wat "normaal" is voor dit modeljaar wanneer de auto een aantal dagen niet is gebruikt?
1) stap in de auto, met sleutel in de broekzak
2) plaats voet op de rem, automaathendel (uiteraard) nog in P
3) druk op start-/stopknop zodra groene lichtje daarop brandt
4) startmotor draait rond, auto slaat vrijwel direct aan
5) gelijk met het aanslaan van de motor, hoorde ik een seconde of twee, drie geratel vanuit de motorruimte komen
6) na die twee, drie seconden klinkt, reageert de auto als vanouds, niks vreemds te merken
Het is een IS250 automaat, modeljaar 2007 met 93.000 km op de teller, bij aanschaf begin dit jaar heeft de auto de grote beurt (die dure) gehad rond 81.000 km. Er is toen, naar mijn weten, door de dealer 10W40 olie in gedaan, wat ze bij die auto altijd gedaan hebben (de auto is door hen nieuw geleverd en altijd in onderhoud geweest).
Ik heb wel wat topics op ClubLexus en My.IS bekeken, maar veel wijs wordt ik daar niet uit. Voornamelijk niet omdat een aantal voor daar bekende problemen in Europa niet voor schijnen te komen (andere brandstofkwaliteit bijvoorbeeld) en dat sommige TSB's die aldaar toegepast worden in Europa niet altijd van toepassing zouden zijn.
Vooralsnog denk ik aan olie die na 4/5 dagen stil te hebben gestaan helemaal is weggezakt naar het carter en dat er in die twee tot drie seconden nog niet de volledige druk is opgebouwd. Of zou de oliepomp hiermee aangeven dat ie aan vervanging toe is? Of is het raadzaam om bij de eerstvolgende beurt toch aan te dringen op 5W30 olie ipv de steeds gebruikte 10W40? Of is het iets wat "normaal" is voor dit modeljaar wanneer de auto een aantal dagen niet is gebruikt?
Laatst bewerkt: