Geratel vanaf +/- 60km/h

W3sley

Actief
27 nov 2011
183
0
0
Heren,

Net gebeurde er iets vreemds in mijn is250. Bij het accelereren begon er vanaf ongeveer 60km/h een hevig geratel. Het leek wel of het uit het dashboardkastje kwam, maar hier niks kunnen vinden. Meerdere keren opgetrokken en elke keer doet hij het weer. Bij lagere snelheid nergens last van.. Hebben jullie misschien suggesties of idee?n?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Als je de auto in vrij laat staan en flink wat toeren maakt, heb je dan hetzelfde? En zo ja, bij welk toerental begint het?
 

W3sley

Actief
27 nov 2011
183
0
0
Nee dan doet hij het niet. Merkte net wel dat als ik van circuleren naar buitenlucht schakel hoor ik een geluid dat niet klopt. Hopelijk is het niks ergs😔
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
846
113
Nee dan doet hij het niet. Merkte net wel dat als ik van circuleren naar buitenlucht schakel hoor ik een geluid dat niet klopt. Hopelijk is het niks ergs😔
Dit had ik ook in mijn GS, het was de kachelmotor die bij de GS achter het dashboardkastje zit. Als ik de AC uitzette was het geluid voorbij.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Heb je ook de ventilator op 'uit' gezet?

Merkte net wel dat als ik van circuleren naar buitenlucht schakel hoor ik een geluid dat niet klopt.
Dat lijkt te wijzen naar een servo die de klepschakeling binnen/buiten b.v. niet goed aanstuurt of blijft hangen/tikken. Soms kun je het beter beluisteren als je je interieurfilter eruit haalt (zit er geen rommel in de fan?) of een deel van je middenconsole/radio.

IS250servo.JPG
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Weet je zeker dat het probleem zit bij of tijdens het rijden? Ik had een gezoem/brom en gepiep gehad in de blower. Probleem was dat de as van de fan helemaal droog was. Invetten en probleem was verholpen.
 

W3sley

Actief
27 nov 2011
183
0
0
Vandaag bij de dealer geweest. Dachten eerst aan troep in de fan. Helaas, blijkt de servo te zijn.. Duur geintje weer:(
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Nja.. duur geintje..Dat valt eigenlijk best mee. Het moet eruit en erin worden gebouwd (1.5 a 2 uur?). En je hebt het over dealertarieven (met name hoger uurloon).

Alternatief is dat je de servo('s) er zelf uithaalt en schoonmaakt (geen al te lastige klus). In de meeste gevallen dienen enkel de 'vinger' contactjes gereinigd te worden en iets terug te worden gebogen (howto's voldoende te vinden).
 

W3sley

Actief
27 nov 2011
183
0
0
Zo makkelijk was het helaas niet. De servo was echt kapot. De tanden waren zo goed als allemaal afgebroken. Gelukkig zit er weer een nieuwe in en werkt alles weer perfect:)