Gezoem op de snelweg

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Sinds enige tijd (ik reed door Covid niet veel meer) heb ik last van gezoem op de snelweg, voornamelijk hoorbaar op een weg met nieuw asfalt, tussen de 80 en 110 km/u. Het komt rechtsachter vandaan. Via whatsappgroep begrepen (na aanlevering van geluidsopname) dat het wiellager rechtsachter aan vervanging toe is. Ik heb maar besloten om deze zelf te vervangen. Hopelijk krijg ik vandaag de SKF wiellager assembly binnen en kan ik dit weekend nog gaan sleutelen.

Gisteravond nog ter check de wielen verwisseld en tevens te voelen of ik ook daadwerkelijk speling voel. Dit laatste is niet het geval, echter komt het gezoem/gezing nog steeds terug dus we hebben in ieder geval gecupte banden (ook al zijn ze pas 6k oud) uitgesloten. Ik dacht nog even kort aan vastgerotte remschijven. (bekende 3GS/2IS kwaal), maar op zich is de remafdruk op de schijf redelijk homogeen, kan ik het wiel vrij ronddraaien en sluit ik ook dat uit.

Ik dacht nog even kort aan het differentieel, maar gezien ik geen verschil merk tussen load en coast, lijkt het toch meer om lagers te gaan.

Benodigde tools moet ik nog in huis halen, waaronder een 12-kant 32mm dop voor de moer op de aandrijf as. Deze laatste moet overigens op 214 ft/lbs worden aangedraaid, 290nm in metrisch systeem. Ook daar nog even een geschikte momentsleutel voor vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: PLS400 en Arbitrator

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Sinds enige tijd (ik reed door Covid niet veel meer) heb ik last van gezoem op de snelweg, voornamelijk hoorbaar op een weg met nieuw asfalt, tussen de 80 en 110 km/u. Het komt rechtsachter vandaan. Via whatsappgroep begrepen (na aanlevering van geluidsopname) dat het wiellager rechtsachter aan vervanging toe is. Ik heb maar besloten om deze zelf te vervangen. Hopelijk krijg ik vandaag de SKF wiellager assembly binnen en kan ik dit weekend nog gaan sleutelen.

Gisteravond nog ter check de wielen verwisseld en tevens te voelen of ik ook daadwerkelijk speling voel. Dit laatste is niet het geval, echter komt het gezoem/gezing nog steeds terug dus we hebben in ieder geval gecupte banden (ook al zijn ze pas 6k oud) uitgesloten. Ik dacht nog even kort aan vastgerotte remschijven. (bekende 3GS/2IS kwaal), maar op zich is de remafdruk op de schijf redelijk homogeen, kan ik het wiel vrij ronddraaien en sluit ik ook dat uit.

Ik dacht nog even kort aan het differentieel, maar gezien ik geen verschil merk tussen load en coast, lijkt het toch meer om lagers te gaan.

Benodigde tools moet ik nog in huis halen, waaronder een 12-kant 32mm dop voor de moer op de aandrijf as. Deze laatste moet overigens op 214 ft/lbs worden aangedraaid, 290nm in metrisch systeem. Ook daar nog even een geschikte momentsleutel voor vinden.
Heb ook wel eens een lager moeten vervangen, die wel hoorbaar, maar nog niet voelbaar versleten was. (Geen speling zegt niet alles)
 
  • Leuk
Waarderingen: ThinlaneT

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Na lang uitstellen, diff-olie change (maar had geen effect) en een klus aan m'n tuin, op zondag 15 mei begonnen. De vrijdag erop zou ik een weekend weg gaan met de GS, dus we konden wel spreken van een deadline.
Wiel, remklauw en remschijf eraf en een check gedaan. aan de rechterkant duidelijk een schrapend/imperfect gevoel wanneer de as rond te draaien zonder het gewicht van wiel en rem er op.

Ik dacht dat ik mij redelijk had ingelezen op fora en YT-videos. Bleek dat het lager(huis) in de aluminium ophangings assembly was vast gerot. Van voorzichtig te werk gaan gaat het al snel naar wat geram, maar geen beweging in te krijgen, ondanks flinke hoeveelheid WD40. Ik besloot om de hele hub-assembly van de ophanging los te halen. Een maal los was het nog wel tricky om een geschikte opstelling te bouwen zodat je met wat ferme klappen op de achterkant van het lagerhuis (waar de ring van de ABS sensor zit) te kunnen geven. Uiteindelijk gelukt, maar daardoor kwam ook de stofkap los die aan de achterkant van het lager zit. Mijn SKF onderdeel bleek geen verkanting/facet te hebben op de achterkant van de lager en ging deze er dus bijzonder moeilijk op (kostte mij 3 uur aankloten). Het lastige is dat er een gat in de kap zit waar de ABS-sensor doorheen gaat dus deze moet goed "allignen". Eenmaal de kap erop valt deze lastig te manoeuvreren. Dat maakt het een stuk lastiger.

Tijdens de demontage kreeg ik de ABS-sensor er met geen mogelijkheid uit, ook deze was door oxidatie van het aluminium vast gerot. Op andere fora is er wat discussie of je deze sensor moet verwijderen of niet. Inmiddels was de mijne aan de bovenkant al stuk gegaan en moest ik een vervanger vinden. De dag erop maar naar een Toyota dealer in de buurt gebeld. Ik wilde OEM en daar betaal je dan ook voor, 200 euro, ongeveer het dubbele van het wiellagerhuis. Aftermarket zijn ze al voor 4 tientjes te vinden, maar ik durfde het op dit moment even niet aan.

Twee dagen later en met de nieuwe ABS-sensor binnen kon ik verder. Ik had de demontage niet super netjes gearchiveerd/opgeschreven en kwam er achter dat bij de montage van de handrembracket, ik deze had moeten monteren alvorens het wiellager huis + remschild/deflector in het assembly vast te maken. Dit had ook te maken met het SKF onderdeel waarvan de wielhub (waar je remschijf op gaat) iets groter dan OEM bleek te zijn. Dus ik een haakseslijper op de handrembracket gezet om daar wat vanaf te halen. Het ging allemaal maar net.... Toen dat in elkaar zat heb ik het assembly weer vastgemaakt aan de ophanging. Door de onderste draagarm met een krik iets op te tillen kreeg ik ook daar de bout er in.

Toen kwam de volgende uitdaging; het handrem mechaniek in elkaar. Dit is een klus waar je echt even 2 extra handen voor nodig hebt. De pin waar je de remschoen, veer en borgdop aan moet vastmaken is lastig te geleiden. Gezien het lagerhuis er al op zat, gaf dit ook niet al te veel ruimte voor mijn groot uitgevallen vingers. 1,5 uur aankloten tot de hulptroepen kwamen. Met twee extra handen was het zo gefikst. Ook de veren er in wurmen was zo gepiept.

Een slagmoersleutel was nodig om de enkele bouten van de upper control arm vast te maken, een ratel zorgt voor te weinig moment om door de frictie heen te gaan. Eenmaal de boel vast klonk er niets zo fijn als de klik van mij nieuwe momentsleutel van Hazet. Alles op moment gezet, waar de moer voor de aandrijfas nog het spannendst was gezien ik hier geen referentie van had. Voor IS250 (die het lagerhuis en assembly deelt met de GS300) was 110nm opgegeven, voor een LS430 was 290nm opgegeven. Ik ben voor het moment van de IS250 gegaan. Toen spullen opruimen, starten en op naar het nieuwe stukje asfalt waar ik het lager voorheen hoorde zingen. En... toen was er ineens geen zang meer.... Zeer opgelucht reed ik naar huis.

Enfin, na een middag, een avond en een ochtend sleutelen toch maar weer gefixt. Ik weet nu hoe het werkt en waar je tegen aanloopt en aan kan lopen, dus durf deze klus ook wel in de toekomst eens te doen, maar het vereist behoorlijk veel geduld, discipline, logisch nadenken, jezelf onthouden van gebruik van veel geweld en de wetenschap dat er wel iets stuk gaat (ABS-sensor bijvoorbeeld). Al met al een goede voorbereiding die zonder werkplaatshandboek echt wel wat lastiger wordt. Daarom ook wel begrijpelijk dat de dealer/garage er nog best veel geld voor vraagt (incl. onderdelen bij Toyota was dit 1200 euro, waar er nogal wat moeite werd gedaan om een andere locatie uit het dealernetwerk de klus te laten fixen...). Ik was onderaan de streep 1/4 van dat kwijt.