Groeven in nieuwe remschijven

Bobusa

Heel actief
12 okt 2008
601
462
63
Ik heb nu ongeveer 4000 km op mijn nieuwe remschijven zitten. Gemonteerd door Peterman Enschede op 8 november 2024.
Bij controle zie ik op de schijf RV flinke groeven zitten. LV is OK en mooi glad. Zie foto's. Ik merk niets aan het remgedrag, stopt nog steeds als de brandweer (Brembo).

Lijkt me niet normaal. Is dat een defect van de remschijf of de remblokken? Of een montage probleem?

Ga er uiteraard mee terug om het op te laten lossen onder garantie.
 

Bijlagen

  • Remschij LS RV 10-02-2025.jpg
    Remschij LS RV 10-02-2025.jpg
    301,8 KB · Weergaven: 30
  • Remschijf LS LV 10-02-2025.jpg
    Remschijf LS LV 10-02-2025.jpg
    246,1 KB · Weergaven: 28
Ik heb nu ongeveer 4000 km op mijn nieuwe remschijven zitten. Gemonteerd door Peterman Enschede op 8 november 2024.
Bij controle zie ik op de schijf RV flinke groeven zitten. LV is OK en mooi glad. Zie foto's. Ik merk niets aan het remgedrag, stopt nog steeds als de brandweer (Brembo).

Lijkt me niet normaal. Is dat een defect van de remschijf of de remblokken? Of een montage probleem?

Ga er uiteraard mee terug om het op te laten lossen onder garantie.
Meestal zijn groeven het resultaat van een of meer opgespatte kleine steentjes die klem zijn komen zitten tussen schijf en remblok en een tijdje met de remschijf hebben meegedraaid. Dat lijkt me niet iets te zijn dat onder garantie zou vallen.

Zolang de remwerking goed is, is er eigenlijk ook geen reden om er iets aan te doen. Eventueel zou je de betroffen remschijf kunnen afdraaiene tot alles weer "glad" is. Dat vraagt dan mogelijk wel om het remblok aan de gladgemaakte kant(en) te vervangen. Als de remblokken sterk gegroefd zijn (en dus tijdelijk het effectieve remoppervlak is verminderd) kan het enige tijd duren voordat het /de remblokken weer zijn vlakgesleten.

Gedurende die periode kan het voorkomen dat de warmtebelasting van de remblokken tijdelijk hoger is, wat eventueel tot lokale verkleuring van de blokken kan leiden en ook tot plaatselijke structuurverandering in de remblokken kan zorgen.

Persoonlijk zou ik het gewoon zo laten zolang de remwerking er niet onder leidt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Meestal zijn groeven het resultaat van een of meer opgespatte kleine steentjes die klem zijn komen zitten tussen schijf en remblok en een tijdje met de remschijf hebben meegedraaid
Dit is ook het eerste wat bij me opkwam toen ik het las en de foto zag.

Eventueel zou je de betroffen remschijf kunnen afdraaiene tot alles weer "glad" is.
“moet” je beide zijden dan evenveel afdraaien om verschil in materiaal dikte op te kunnen vangen voor een eventuele onbalans?
 
Meestal zijn groeven het resultaat van een of meer opgespatte kleine steentjes die klem zijn komen zitten tussen schijf en remblok en een tijdje met de remschijf hebben meegedraaid. Dat lijkt me niet iets te zijn dat onder garantie zou vallen.

Zolang de remwerking goed is, is er eigenlijk ook geen reden om er iets aan te doen. Eventueel zou je de betroffen remschijf kunnen afdraaiene tot alles weer "glad" is. Dat vraagt dan mogelijk wel om het remblok aan de gladgemaakte kant(en) te vervangen. Als de remblokken sterk gegroefd zijn (en dus tijdelijk het effectieve remoppervlak is verminderd) kan het enige tijd duren voordat het /de remblokken weer zijn vlakgesleten.

Gedurende die periode kan het voorkomen dat de warmtebelasting van de remblokken tijdelijk hoger is, wat eventueel tot lokale verkleuring van de blokken kan leiden en ook tot plaatselijke structuurverandering in de remblokken kan zorgen.

Persoonlijk zou ik het gewoon zo laten zolang de remwerking er niet onder leidt.
Bedankt voor de analyse. Klinkt wel aannemelijk ook gezien de normale werking van de remmen. Ga toch even langs bij Peterman en hoor het dan wel. Wel makkelijk voor hen om dan garantie af te wijzen. Steentjes en je bent weg. En ook wel vreemd overigens want de remklauw staat verticaal.
 
Groeven kunnen allerlei oorzaken hebben. Veelal de blokken als oorzaak.
Ik zou inderdaad terug naar Peterman gaan.
 
Als er een steentje tussen zou zitten moet je dat ook kunnen horen, heb eens steentje tussen schijf en remstofschild gehad en dat hoor je wel, kon het schild iets wegdrukken en steentje viel op de grond, maar bij jou lijkt me iets te zitten in het remblok, een te hard stukje materiaal. Als de auto rolt/rijd, hoor je dan gepiep of loopt het "vrij"?
 
Als er een steentje tussen zou zitten moet je dat ook kunnen horen, heb eens steentje tussen schijf en remstofschild gehad en dat hoor je wel, kon het schild iets wegdrukken en steentje viel op de grond, maar bij jou lijkt me iets te zitten in het remblok, een te hard stukje materiaal. Als de auto rolt/rijd, hoor je dan gepiep of loopt het "vrij"?
Bedankt voor je bericht.
Nee, het loopt vrij en geen bijgeluiden. Vindt dat dit niet hoort dus ga idd terug.
 
Dit is ook het eerste wat bij me opkwam toen ik het las en de foto zag.


“moet” je beide zijden dan evenveel afdraaien om verschil in materiaal dikte op te kunnen vangen voor een eventuele onbalans?
Nee. Wel zou het zin kunnen hebben om beide zijden even glad te maken. En dan alleen zoveel materiaal verwijderen als nodig is. Op die manier hou je het meeste "vlees" over. De meeste schijfleveranciers geven op welke minimumdikte bij hun schijven nog toelaatbaar is.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
Nieuwe schijven in combinatie met nieuwe blokken moeten even rustig ingeremd worden.
Op deze nieuwe oppervlakken heb je in eerste instantie veel puntcontacten, die moeten even rustig op elkaar inslijten (topjes eraf).
Bij stevige rem-acties lopen de temperaturen op die puntcontacten anders heel erg op.
 
Nieuwe schijven in combinatie met nieuwe blokken moeten even rustig ingeremd worden.
Op deze nieuwe oppervlakken heb je in eerste instantie veel puntcontacten, die moeten even rustig op elkaar inslijten (topjes eraf).
Bij stevige rem-acties lopen de temperaturen op die puntcontacten anders heel erg op.
Ik ben een rustige rijder en heb ze idd rustig laten inslijten. Het feit dat de remschijf LV geen groeven heeft betekend dat er een afwijking in de schijf of blokken RV zit.