GS300 (Gen 3)

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Een van de leukere momenten van een Lexusrijder, wie zijn auto in onderhoud heeft bij een Lexus dealer, is het onderhoud van de auto. Zeker wanneer je eens een ander model Lexus meekrijgt als leenauto. Van Lexus Amsterdam kreeg ik een GS300 mee. Een leuk moment om deze eens uit te proberen en mijn ervaringen met jullie te delen.



De vraag is natuurlijk waar ik tijdens deze review de nadruk op ga leggen. Ik kan gaan praten over de sublieme wegligging. Over de snelle acceleratie. De luxe. Oh, daar zal ik het zeker over gaan hebben, alleen viel het mij op dat het meeste dat wij met zijn alle doen exact het gene is waar ik mij in bevond toen ik deze auto naar huis toe reed. De file.

Hoe vermoeiend is een auto in de file? Natuurlijk zal in deze situatie een automaat altijd beter zijn dan een handgeschakelde auto, en een semi automaat weer beter dan een automaat (Afremmen op de motor doet een automaat nauwelijks). Maar er zijn ook andere kenmerken in een auto die je net eventjes iets meer relaxed aan laten komen op de bestemming. De GS300 heeft allen in huis.



Het eerste dat mij opviel was de ongelooflijke rust in de auto. Er is bijna geen geluid van buitenaf te horen. Bandengeluid is vrijwel afwezig en de motor laat alleen iets van zich horen wanneer deze op hoge toeren draait. Daarnaast had ik voor de verandering eens een klassiek CD-tje opstaan in plaats van Tiesto. Dit klinkt toch gigantisch goed op zo'n Mark Levinson geluid installatie. Ook deze ervaring paste dus perfect in de sfeer waar ik mij in bevond. Een snelle blik uit het zijraam laat zien dat de stemming waar ik in verkeerde totaal anders was dan de andere weggebruikers. Ik zat lekker achterover, rustig achter een vrachtwagen aanrijdend, terwijl de anderen gehaast en jakkerend probeerde 10 meter verder te komen.

Naarmate de files groter en langer gaan worden wordt het steeds belangrijker om rust te vinden in de auto. Lexus heeft dit absoluut voor elkaar gekregen met de GS300.



Toch tijd om de reacties om mij heen te polsen. Bijna alle rijders gunnen de GS300 een blik waardig. Soms steekt iemand een duim op om aan te geven dat de auto in zijn smaak valt, anderen kijken snel recht voor zich uit als ik hen op een blik betrap. Vreemd genoeg zijn dit bijna altijd BMW, Mercedes en Audi rijders :).

Goed, de file voorbij, de Hollandse brug over en een prachtige dijkrit naar Lelystad. Tijd om het acceleratie vermogen van de auto te testen. Na het intrappen van het gaspedaal spurt de auto vooruit. de 3.0V6 bromt heerlijk en de auto reageert goed. Om de ervaring te vergroten drukte ik op de knopjes om de vering en de automaat in de sportstand te zetten. Wat een verandering zeg! De automaat reageert agressief en houd de motor op hoge toeren. Het lijkt bijna of de bak aanvoelt wat ik wil. Het onderstel wordt harder (maar niet te hard) en de auto voelt stijver aan. Wat een bak!



Wat de afwerking van de auto betreft, daar kan gewoon niet over geklaagd worden. Alles zit goed op zijn plaats, de afstanden tussen de kieren zijn overal hetzelfde, het leer is ontzettend mooi afgewerkt en het hout geeft een luxe gevoel. De LED-verlichting in de auto zorgt voor een modern tintje.



Tot slot had ik het geluk dat er een aantal vrouwen op mijn moeders verjaardag aanwezig waren wie naar een winkelcentrum gebracht moesten worden. Al deze vrouwen zijn tussen de 55 en 65 jaar oud. De reacties waren ook zeer positief. Goh, wat een slee! Wat rijdt dat rustig! Moet je dat leer eens zien!

Daarmee kom ik dus ook tot de conclusie. De Lexus GS300 is in mijn optiek zeer geschikt voor ieder die van rustig rijden houdt en het gaspedaal indrukt op een rustige weg. Het is een zeer prettige auto om te rijden en ook zeer comfortabel. De auto is geschikt voor het forenzen maar ook voor ritten op de lange afstand. De GS zal er altijd voor zorgen dat de berijder uitgerust op de plaats van bestemming zal aankomen.

Je merkt ten alle tijden dat de auto waar in gereden wordt iets aparts is. Men weet niet echt hoe men op een Lexus moet reageren. Maar allen kunnen het op prijs stellen dat iemand iets anders rijdt dan een "gewone" 5-serie of A6.



Code:
Cilinderinhoud         2995 cm? 
Aantal cilinder          V6 
Koppel                    310 Nm bij 3600 toerental 
Kleppen per cilinder  4 / cil 
Brandstofsoort         BENZINE 
Versnellingsbak       6-TRAPS AUT. versn. 
Vermogen kW         183 kW 
Vermogen pk          249 pk 
Boring /Slag            86/86 
Topsnelheid (km/h) 240 
Gemiddeld verbruik  9,8 
0-100 km/h in s      7,2 
CO2-emissie           232gr/m? 
Deuren                   4 
L voertuig (mm)      4850 
H voertuig (mm)     1430 
B voertuig (mm)     1820 
Kofferinhoud           430/430m? 
Draaicirkel              11m 
Zitplaatsen             5 
Leeggewicht (kg)    1620 
Brandstoftank        71 liters
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Die had je dus te leen? Bij een Lexus is het altijd wel lekker dat je de motor bijna niet hoort, in een oude LS begin je hem pas eigenlijk te horen boven de 4000 toeren. En dat rijdt inderdaad zeer rustgevend. gewoon stil, soms gaat de radio ook uit :wink:

Heb destijds ook nog eens in een GS300 van de tweede generatie gereden, is wel een stuk sportiever dan een LS
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Lexus heeft inderdaad het motor geluid goed weten terug te dringen. Tja de GS is in een bepaald opzicht sportiever dan de LS, hoewel ik de GS niet direct sportief wil noemen.
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Boem!

Boem!

En soms gaat het dan verkeerd:....

kijk maar even in me topic :wink:
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ik moet zeggen dat ik al een tijdje geen lexus GS als leen auto meer heb gehad, maar voorzover ik het me kan herinneren was het idd een erg leuke auto om in te rijden. Als ik nu opnieuw een keuze moet maken, dan zal ik waarschijnlijk wel voor een GS300/450h gaan ipv een is250, want behalve het uiterlijk vind ik de GS gewoon een veel fijnere auto :) (misschien ben ik eigenlijk nog een beetje te jong voor een GS)

Nu maar even doorsparen :)
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ik probeer mijn dealer iedere keer zo ver te krijgen de LS600h mee te geven.... nog niet gelukt :p

De 450h heb ik ook nog niet gereden, alleen de RX400h.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Hahaha De ls600h lijkt me ook een heerlijke auto! :) maar idd ik heb ook alleen nog maar in de rx400h gereden, heb wel een uitnodiging gekregen voor kennismaking met de nieuwe rx450h voor aankomend weekend. Maar ik heb me nog niet aangemeld eigenlijk :oops:
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ik zag zoiets in het Lexus magazine dat er binnenkort een drive event komt voor de RX. Lijkt mij wel leuk om eens goed te bekijjken. Misschien is het over een twee tot drie jaar een optie als volgende auto.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ja opzich is zo een suv wel handig ja :)

Maar over een paar jaar hebben we misschien wel weer andere lexussen als keuze :D de nieuwe GS?
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Tja, ik wil gewoon iets aparts rijden, iets waar de meeste niet aan denken. De nieuwe GS, ik heb geen idee hoe deze eruit komt te zien, maar ik hoop niet dat ze de design richting ingaan van de nieuwe RX en de HS, maar meer smooth en aerodynamic zoals de huidige GS en IS.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Gelijk heb je ook :)

Iets exclusief rijden was voor mij ook 1 van de reden om voor lexus te gaan :)

Lexus biedt naast exclusiviteit nog veel meer en alles bij elkaar scoort die in mijn ogen gemiddeld stuk hoger dan bmw audi en mercedes.

soms denk ik er ook weleens aan om gewoon een is350 te importeren! :)
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ik blijf het zeggen, had de IS350 te koop geweest in Nederlands dan had ik deze gekocht.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Hahaha ik deel je mening als je het niet erg vindt! :)

Maar ik mis gewoon net dat beetje extra, waarschijnlijk zal ik ook al erg tevreden zijn wanneer de Gs300 motor met 249 pk in de is zal worden gelepeld.

:)
 

JDB

Actief
20 jun 2010
286
0
0
Alan zei:
Heb je weleens in de gs450h gereden? :)

Even een oude topic ophalen.
Ik heb eens een ritje van zo'n 15 km gereden met een GS450h.
Dat was echt wel super, wat een luxe, souplesse, vermogen . . .
In alle stilte een spurtje naar 100 km/u in een dikke 6 sec, adembenemend !
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
GS Serie

GS Serie

Ik heb de huidige GS serie altijd een subliem mooie auto gevonden. Vooral in gitzwart met beige leer van binnen, vette 19 inch velgen er onder en minimaal een 4.3 V-8 onder de kap. Nu komen ineens BMW en Audi met 4 deurs coupe's en dat wordt als een nieuwe klasse gezien, de GS is dit al jaren. Maar de meeste mensen zien de GS nog als luxe Toyota. tot dat je een keer er in gereden hebt merk je dat de auto als geheel verdraaid goed klopt. Ik heb enkele vrienden in Duitsland met een Gs en er is er een die een GS 460 heeft, nooit in Nederland geleverd maar wel bij de buren. Begrenzer eraf en een andere chip erin, loopt over de 300 km/uur. En rustig rijden ook nog 1 op 10. Ik heb op het Loo in de GS Hybride gereden maar dat wordt het niet voor mij. als je zonder kofferbak kan leven fijn maar in de hybride blijft er amper ruimte over. Plus je kan er geen trekhaak onder kwijt. Op dit moment staan er hele mooi jonge GS 430/460 in Duitsland te koop met 20-30000 km op de klok. Voor dik onder de 20000 heb je gewoon en nieuwe top-auto. Ik ben nog blij met mijn mooie LS 400 maar een GS wordt absoluut de volgende en wel een 460. Maar nog steeds een erg ondergewaardeerde auto. Helaas.