- 2 mei 2008
- 7.266
- 70
- 0
Een van de leukere momenten van een Lexusrijder, wie zijn auto in onderhoud heeft bij een Lexus dealer, is het onderhoud van de auto. Zeker wanneer je eens een ander model Lexus meekrijgt als leenauto. Van Lexus Amsterdam kreeg ik een GS300 mee. Een leuk moment om deze eens uit te proberen en mijn ervaringen met jullie te delen.
De vraag is natuurlijk waar ik tijdens deze review de nadruk op ga leggen. Ik kan gaan praten over de sublieme wegligging. Over de snelle acceleratie. De luxe. Oh, daar zal ik het zeker over gaan hebben, alleen viel het mij op dat het meeste dat wij met zijn alle doen exact het gene is waar ik mij in bevond toen ik deze auto naar huis toe reed. De file.
Hoe vermoeiend is een auto in de file? Natuurlijk zal in deze situatie een automaat altijd beter zijn dan een handgeschakelde auto, en een semi automaat weer beter dan een automaat (Afremmen op de motor doet een automaat nauwelijks). Maar er zijn ook andere kenmerken in een auto die je net eventjes iets meer relaxed aan laten komen op de bestemming. De GS300 heeft allen in huis.
Het eerste dat mij opviel was de ongelooflijke rust in de auto. Er is bijna geen geluid van buitenaf te horen. Bandengeluid is vrijwel afwezig en de motor laat alleen iets van zich horen wanneer deze op hoge toeren draait. Daarnaast had ik voor de verandering eens een klassiek CD-tje opstaan in plaats van Tiesto. Dit klinkt toch gigantisch goed op zo'n Mark Levinson geluid installatie. Ook deze ervaring paste dus perfect in de sfeer waar ik mij in bevond. Een snelle blik uit het zijraam laat zien dat de stemming waar ik in verkeerde totaal anders was dan de andere weggebruikers. Ik zat lekker achterover, rustig achter een vrachtwagen aanrijdend, terwijl de anderen gehaast en jakkerend probeerde 10 meter verder te komen.
Naarmate de files groter en langer gaan worden wordt het steeds belangrijker om rust te vinden in de auto. Lexus heeft dit absoluut voor elkaar gekregen met de GS300.

Toch tijd om de reacties om mij heen te polsen. Bijna alle rijders gunnen de GS300 een blik waardig. Soms steekt iemand een duim op om aan te geven dat de auto in zijn smaak valt, anderen kijken snel recht voor zich uit als ik hen op een blik betrap. Vreemd genoeg zijn dit bijna altijd BMW, Mercedes en Audi rijders
.
Goed, de file voorbij, de Hollandse brug over en een prachtige dijkrit naar Lelystad. Tijd om het acceleratie vermogen van de auto te testen. Na het intrappen van het gaspedaal spurt de auto vooruit. de 3.0V6 bromt heerlijk en de auto reageert goed. Om de ervaring te vergroten drukte ik op de knopjes om de vering en de automaat in de sportstand te zetten. Wat een verandering zeg! De automaat reageert agressief en houd de motor op hoge toeren. Het lijkt bijna of de bak aanvoelt wat ik wil. Het onderstel wordt harder (maar niet te hard) en de auto voelt stijver aan. Wat een bak!

Wat de afwerking van de auto betreft, daar kan gewoon niet over geklaagd worden. Alles zit goed op zijn plaats, de afstanden tussen de kieren zijn overal hetzelfde, het leer is ontzettend mooi afgewerkt en het hout geeft een luxe gevoel. De LED-verlichting in de auto zorgt voor een modern tintje.

Tot slot had ik het geluk dat er een aantal vrouwen op mijn moeders verjaardag aanwezig waren wie naar een winkelcentrum gebracht moesten worden. Al deze vrouwen zijn tussen de 55 en 65 jaar oud. De reacties waren ook zeer positief. Goh, wat een slee! Wat rijdt dat rustig! Moet je dat leer eens zien!
Daarmee kom ik dus ook tot de conclusie. De Lexus GS300 is in mijn optiek zeer geschikt voor ieder die van rustig rijden houdt en het gaspedaal indrukt op een rustige weg. Het is een zeer prettige auto om te rijden en ook zeer comfortabel. De auto is geschikt voor het forenzen maar ook voor ritten op de lange afstand. De GS zal er altijd voor zorgen dat de berijder uitgerust op de plaats van bestemming zal aankomen.
Je merkt ten alle tijden dat de auto waar in gereden wordt iets aparts is. Men weet niet echt hoe men op een Lexus moet reageren. Maar allen kunnen het op prijs stellen dat iemand iets anders rijdt dan een "gewone" 5-serie of A6.



De vraag is natuurlijk waar ik tijdens deze review de nadruk op ga leggen. Ik kan gaan praten over de sublieme wegligging. Over de snelle acceleratie. De luxe. Oh, daar zal ik het zeker over gaan hebben, alleen viel het mij op dat het meeste dat wij met zijn alle doen exact het gene is waar ik mij in bevond toen ik deze auto naar huis toe reed. De file.
Hoe vermoeiend is een auto in de file? Natuurlijk zal in deze situatie een automaat altijd beter zijn dan een handgeschakelde auto, en een semi automaat weer beter dan een automaat (Afremmen op de motor doet een automaat nauwelijks). Maar er zijn ook andere kenmerken in een auto die je net eventjes iets meer relaxed aan laten komen op de bestemming. De GS300 heeft allen in huis.


Het eerste dat mij opviel was de ongelooflijke rust in de auto. Er is bijna geen geluid van buitenaf te horen. Bandengeluid is vrijwel afwezig en de motor laat alleen iets van zich horen wanneer deze op hoge toeren draait. Daarnaast had ik voor de verandering eens een klassiek CD-tje opstaan in plaats van Tiesto. Dit klinkt toch gigantisch goed op zo'n Mark Levinson geluid installatie. Ook deze ervaring paste dus perfect in de sfeer waar ik mij in bevond. Een snelle blik uit het zijraam laat zien dat de stemming waar ik in verkeerde totaal anders was dan de andere weggebruikers. Ik zat lekker achterover, rustig achter een vrachtwagen aanrijdend, terwijl de anderen gehaast en jakkerend probeerde 10 meter verder te komen.
Naarmate de files groter en langer gaan worden wordt het steeds belangrijker om rust te vinden in de auto. Lexus heeft dit absoluut voor elkaar gekregen met de GS300.


Toch tijd om de reacties om mij heen te polsen. Bijna alle rijders gunnen de GS300 een blik waardig. Soms steekt iemand een duim op om aan te geven dat de auto in zijn smaak valt, anderen kijken snel recht voor zich uit als ik hen op een blik betrap. Vreemd genoeg zijn dit bijna altijd BMW, Mercedes en Audi rijders

Goed, de file voorbij, de Hollandse brug over en een prachtige dijkrit naar Lelystad. Tijd om het acceleratie vermogen van de auto te testen. Na het intrappen van het gaspedaal spurt de auto vooruit. de 3.0V6 bromt heerlijk en de auto reageert goed. Om de ervaring te vergroten drukte ik op de knopjes om de vering en de automaat in de sportstand te zetten. Wat een verandering zeg! De automaat reageert agressief en houd de motor op hoge toeren. Het lijkt bijna of de bak aanvoelt wat ik wil. Het onderstel wordt harder (maar niet te hard) en de auto voelt stijver aan. Wat een bak!


Wat de afwerking van de auto betreft, daar kan gewoon niet over geklaagd worden. Alles zit goed op zijn plaats, de afstanden tussen de kieren zijn overal hetzelfde, het leer is ontzettend mooi afgewerkt en het hout geeft een luxe gevoel. De LED-verlichting in de auto zorgt voor een modern tintje.


Tot slot had ik het geluk dat er een aantal vrouwen op mijn moeders verjaardag aanwezig waren wie naar een winkelcentrum gebracht moesten worden. Al deze vrouwen zijn tussen de 55 en 65 jaar oud. De reacties waren ook zeer positief. Goh, wat een slee! Wat rijdt dat rustig! Moet je dat leer eens zien!
Daarmee kom ik dus ook tot de conclusie. De Lexus GS300 is in mijn optiek zeer geschikt voor ieder die van rustig rijden houdt en het gaspedaal indrukt op een rustige weg. Het is een zeer prettige auto om te rijden en ook zeer comfortabel. De auto is geschikt voor het forenzen maar ook voor ritten op de lange afstand. De GS zal er altijd voor zorgen dat de berijder uitgerust op de plaats van bestemming zal aankomen.
Je merkt ten alle tijden dat de auto waar in gereden wordt iets aparts is. Men weet niet echt hoe men op een Lexus moet reageren. Maar allen kunnen het op prijs stellen dat iemand iets anders rijdt dan een "gewone" 5-serie of A6.


Code:
Cilinderinhoud 2995 cm?
Aantal cilinder V6
Koppel 310 Nm bij 3600 toerental
Kleppen per cilinder 4 / cil
Brandstofsoort BENZINE
Versnellingsbak 6-TRAPS AUT. versn.
Vermogen kW 183 kW
Vermogen pk 249 pk
Boring /Slag 86/86
Topsnelheid (km/h) 240
Gemiddeld verbruik 9,8
0-100 km/h in s 7,2
CO2-emissie 232gr/m?
Deuren 4
L voertuig (mm) 4850
H voertuig (mm) 1430
B voertuig (mm) 1820
Kofferinhoud 430/430m?
Draaicirkel 11m
Zitplaatsen 5
Leeggewicht (kg) 1620
Brandstoftank 71 liters