Had een ongeluk met mijn CT200H 2014, kreeg geld van de verzekering voor reparatie. Zou ik dit bij de dealer doen of een gewone auto service?

George92

Nieuw hier
9 dec 2024
4
5
3
Ongeluk was niet mijn schuld, een busje reed tegen mij in de achterkant. Spoiler van achter is beschadigt en de parkeer sensoren doen niet meer (van de achterkant maar ook van de voorkant). Ik kreeg 980€ van Univé om de auto zelf te repareren. Zou ik dit bij een Lexus dealer regelen of zal dat te duur zijn? Ik woon in Hengelo, misschien kent iemand een goede service in de regio?

Sorry voor de eventuale schrijf fouten, ik spreek Nederlands sinds 3 jaren :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me en levensnevel
Welkom op ons onvolprezen forum @George92
Tja, eerste vragen welke zo bij me opkomen:
- Wie heeft dat schadebedrag van €980 vastgesteld?
De dealer; het bedrijf waar je Lexus in onderhoud is; een schade herstel bedrijf; een onafhankelijke schade expert of ….
- Waarom ben je met dat bedrag accoord gegaan?

Anyway, zie dat dit je eerste post bij ons is.
We hebben een prachtig topic waarin de nieuwkomers zich kunnen voorstellen en wat kiekjes van hun voiture kunnen posten

Just saying…
 
Welkom op ons onvolprezen forum @George92
Tja, eerste vragen welke zo bij me opkomen:
- Wie heeft dat schadebedrag van €980 vastgesteld?
De dealer; het bedrijf waar je Lexus in onderhoud is; een schade herstel bedrijf; een onafhankelijke schade expert of ….
- Waarom ben je met dat bedrag accoord gegaan?

Anyway, zie dat dit je eerste post bij ons is.
We hebben een prachtig topic waarin de nieuwkomers zich kunnen voorstellen en wat kiekjes van hun voiture kunnen posten

Just saying…
De schadebedrag was door een bedrijf gemaakt die samen met Univé werkt, autoschade herstel nijland van Hengelo. Ze vroegen mij voor geen akkoord, de schade rapport werd naar Univé gestuurd en dan kreeg ik een email dat ik 980€ hiervoor krijg. Ik ben niet ervaren met deze soort dingen, ik woon in Nederland sinds 3 jaren en dit is mijn eerste auto ongeluk hier. Wat zou ik hier moeten doen, een tweede opinie vragen? Ik heb nog geen Lexus dealer voor onderhouding, ik heb de auto gekocht in October dit jaar met 206 000 KM en ik moet de onderhouding in de zomer doen of wanneer ik 214 000 KM heb, dus ik heb nog geen contact met een dealer opgenomen. De vorige eigenaar heeft de onderhouding bij Lexus Zwolle gedaan.

Goede tip over de introductie post, ga ik dat ook doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Ik zou gewoon offertes laten maken en de voor jou gunstigste nemen. De dealer besteedt ook sommige dingen uit zoals spuitwerk.
Ik ga er van uit dat de auto gewoon rijdt, dus je kunt gewoon langsrijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
mmmm,

dat is een lastige.
Ik ben het met @Higgie eens.
Op basis van offertes beslissen wat je gaat doen. Er van uitgaand dat je die €980 een hard bedrag ( hard als in dat je niet hoeft aan te tonen dat je ook inderdaad dat bedrag aan die schade hebt besteed ) staat eigenlijk het hele scala voor je open
Reparatie door
- de LEXUS dealer cq Toyota deaker;
- het onafhankelijke autobedrijf of VETOS specialist waar je je auto in onderhoud hebt.
- de schade hersteller met de laagste offerte;
- enz. , enz., enz.

Daarnaast zou je kunnen kijken / vragen of ze voor dat bedrag tegelijkertijd ook wat onvermijdelijke & jouw storende parkeer - / boodschappenkar deukjes cq krassen kunnen wegwerken.
 
Heb je de 980 euro gekregen of is dat bedrag vastgesteld door schadehersteller en unive. Ze kunnen dit op jouw rekening storten en moet je het zelf maar uitzoeken.
Als je verder nog niks ontvangen hebt en er wel een schadeformulier is ingevuld door beide partijen (de veroorzaker(bestelbus), en jij), en duidelijk is dat tegenpartij de schuldige is, zou je de auto kunnen laten herstellen (via lexusdealer of even je eigen verzekeringsmaatschappij bellen, die kunnen je dit wel vertellen waar dat kan in jouw regio), en regelt de schadehersteller de complete afhandeling. Het kan ook best zijn dat de schade groter is dan in 1e instantie is vastgesteld.
 
Heb je de 980 euro gekregen of is dat bedrag vastgesteld door schadehersteller en unive. Ze kunnen dit op jouw rekening storten en moet je het zelf maar uitzoeken.
Als je verder nog niks ontvangen hebt en er wel een schadeformulier is ingevuld door beide partijen (de veroorzaker(bestelbus), en jij), en duidelijk is dat tegenpartij de schuldige is, zou je de auto kunnen laten herstellen (via lexusdealer of even je eigen verzekeringsmaatschappij bellen, die kunnen je dit wel vertellen waar dat kan in jouw regio), en regelt de schadehersteller de complete afhandeling. Het kan ook best zijn dat de schade groter is dan in 1e instantie is vastgesteld.
Ik heb wel de 980€ gekregen in mijn bank account. In hetzelfde service waar de shade report werd gemaakt kreeg ik een offerte voor 480€ om de spoiler te herstellen dan gaan ze kijken wat voor oplossing kunnen ze regelen voor de parkeer sensoren.

Ik ga ook bij de Lexus dealer in Enschede deze volgende dagen om te vragen daar ook voor een offerte en vergelijken.
 
Vaak is de realiteit wel hard: de schade is groter (duurder) dan uitgekeerd. Dus houd voor de zekerheid rekening met dat scenario.
 
Ben jij bij unive verzekerd of is dit de verzekering van de tegenpartij? Ook kan je allebei natuurlijk bij dezelfde verzekerd zijn, maar zou in jouw geval toch ook met je eigen verzekering contact op nemen. Die kunnen je alles wel goed vertellen en wat je moet doen.