Help! Herhalend ratelend geluid (video inbegrepen)

stihl

Nieuw hier
23 jul 2014
9
0
0
Beste forumleden,

Sinds vorige week ben ik de trotse eigenaar van een antraciet grijze Lexus IS200 sport uit 2000. In het kort, ik ben enorm tevreden.
Er is echter ??n probleem waar ik maar niet uit kom. Er komt een vreemd ratelend geluid uit het dashboard wat herhalend lijkt te zijn.

Het lijkt niet te liggen aan de ventilatie of de airco, aangezien het geluid aanhoudt bij het uitschakelen van alle ventilatie en de airco.
Ook is het geluid er wanneer de radio uit staat. De cd-speler heb ik uberhaupt nog niet gebruikt dus daar kan ik geen uitspraken over doen.

Daarnaast is het geluid er ook wanneer de motor uit staat, ventilatie uit staat, radio uit staat en wanneer enkel het contact is omgedraaid. Het lijkt dus los te staan van elk van deze onderdelen.

Soms houdt het geluid op. Dan hoor ik het de hele dag niet meer. En vervolgens duikt het weer op aan het einde van de dag. Soms blijft het heel de dag weg.

Het geluid is een herhalend iets. Ik heb er een video van gemaakt omdat dit het toch veel beter uitlegt:

http://youtu.be/FqBn0A3eEos

Ik heb er alles voor over om van dit geluid af te komen aangezien het erg storend is en afbreuk doet aan de rest van de auto, welke van top kwaliteit is.
 

stihl

Nieuw hier
23 jul 2014
9
0
0
Hallo Hube, bedankt voor je bericht.

Hoe komt het dat de interieurfan nog draait terwijl volgens de ventilatieknop alle ventilatie uit staat?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Daarnaast is het geluid er ook wanneer de motor uit staat en enkel het contact is omgedraaid.
@mlcoolj: motor draait niet, tenminste, zo begrijp ik dat hieruit.

Btw, als het contact op acc/on staat, zou het kunnen dat b.v. een servo van (HVAC) in je dashboard dit geluid maakt (kan niet in of uit positie komen, blijft hangen).

CD speler zou ik toch ook even checken, tenminste of daar niet iets blijft hangen ofzo.
 
Laatst bewerkt:

fastatje

Heel actief
1 jun 2014
562
48
28
Ik denk dat je richting je ventilatie klep moet zoeken, deze wordt afgezien van het feit of de ventilator draait wel aangestuurd en moet stoppen op eind schakelaars. Een slechte eindschakelaar kan het veroorzaken waardoor de servomotor blijft doordraaien en door zijn veiligheid heen gaat ratelen. Tevens kan onder het rijden het "contact" weer goed zijn waardoor het geratel ophoud.
Je kan dit controleren of het geluid veranderd als je een andere stand van de luchtstroom kiest.(al kan het ook te laat zijn, zodat hij ratelt over zijn tandwielen.) Schakelt de klep wel goed om?
 

stihl

Nieuw hier
23 jul 2014
9
0
0
Bedankt voor de reacties.

Uiteraard is het geluid nu weg, vanmorgen toen ik de auto stapte en nu net om te controleren of het nu wel tevoorschijn kwam. Niet dus.

@mlcoolj: Voorheen was het geluid er dus ook of de motor wel of niet draaide, hiermee uit te sluiten dat het niet een motor gerelateerd geluid is.

@GPS-10: Volgens de display van de CD-speler is 'ie leeg, maar dit zal ik vanavond controleren door er een schijfje in te stoppen en te zien wat er gebeurd.

@fastatje: Het schakelen van de klep tussen lucht van buiten en circlulatie van de lucht binnen werkt volgens behoren. Na het drukken op de knop hoor ik minimaal 1 klep van richting veranderen, deze hapert of stottert niet en maakt eigenlijk geen geluid. Dit lijkt dus ook goed te werken.

Ik zal het in de gaten houden en hier terug posten wanneer het geluid zich weer aandringd. In ieder geval bedankt.
 

fastatje

Heel actief
1 jun 2014
562
48
28
Maar je hebt een klep voor het recirculeren, en eentje voor het regelen van de luchtstroom ...... ik hoop dat je er geen last meer van hebt.
 

stihl

Nieuw hier
23 jul 2014
9
0
0
Zojuist thuis aangekomen met de IS. En het geluid is er weer... Het doet me steeds meer denken aan een servo geluid.
Ik vermoed dan ook dat GPS-10 en fastatje gelijk hebben.

Hebben jullie een idee welk onderdeel dit wellicht zou kunnen zijn? Ik heb al gezien dat het vrij eenvoudig is om het dashboard te demonteren aan de hand van youtube videos.

Suggesties zijn welkom!!
 
Laatst bewerkt:

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Servo geluid is anders:

Op de volgende wijze kan je er bij komen:

Ik zou wel wat netter aan het werk gaan :)

Fastatje heeft denk ik ook wel een punt, het zou een loszittende klep kunnen zijn. I
 

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Volgens mij is dit hetzelfde als wat ik ook heb gehad, en bij mij was het de servo voor mijn temperatuurkeuze!
Als ik mijn temeratuur veranderde was het weg, maar kwam op een gegeven moment ook weer terug. Ik heb dit opgelost door inderdaad alles open te maken zoals in dit bovenste filmpje, maar gewoon de pootjes en scharnieren even een beetje schoongemaakt, en daarna goed ingevet met vaseline, met een wattenstaafje, en ik ben er nu vanaf, alles draaid weer prima, en heb het geratel niet meer. Ik heb daar toen geloof ik ook een topic over geopend. Ik heb ook nog geprobeerd om hem helemaal eruit te halen, en gewoon de binnenkant in de vetten, maar ik zag daar zoveel tandwieltjes en dergelijke, dus die heb ik weer gauw dicht gedaan :p
Hoop dat je hier wat mee kan!!